Waarom moet de goede man dat op een sim gaan leren als hij al heel goed met een easy star kan vliegen?
Uhm... ik zit toch bijna dagelijks nog achter de sim. En kan
elke kist redelijk in de lucht houden

.
Pas op met die snelle kisten (b.v. van War Bird) om mee te beginnen.
Heeft allemaal weinig met "snelle kisten" te maken (topsnelheid), meer met zware (hoge vleugelbelasting). En met nare stall eigenschappen.
Er zijn redelijk wat kisten die ~200Km/uur gaan en na een rolroertrainer als 2e of 3e kist prima kunnen.
Je zal niet direct volgas moeten geven

maar vliegen als op rails en lage minimale snelheid.
Zodra het meer schaal word begint het slechter te vliegen over het algemeen (er zijn enkele uitzonderingen). En vooral warbirds idd (hoewel er bv. ook verschrikkelijke pipercubs te koop zijn).
Als je graag een laagdekker wilt, een calmato sport (brandstof versie ombouwen naar electro) of mss een curare of fourstar maar das toch een nivotje hoger, ik heb je niet zien vliegen dus kan het niet beoordelen.
Als je vooral je vliegvaardigheden wilt verhogen dan een acro kist, en een mpx acromaster of parkmaster is dan een goede mogelijkheid, ook omdat die een slechte landing en lichte crash overleeft. maar als je de calmato helemaal uitleeft dan kun je ook best veel aan daarna.
Je went alleen niet een de rare stalls die je bij een mustang oid kan krijgen, dat moet je gewoon met de kist zelf op veilige hoogte doen, en de eerste vluchten wat sneller dan minimaal landen.