Zou ik het opgeven ??

Zo een klein jaar geleden wou een vriend van mij een soort quadcopter voor luchtfotografie wegens zijn lichamelijke beperkingen.
Dit zou één worden op de arducopter technologie.
Bij de eerste versie van de quad werd meteen al duidelijk dat dit niet iets voor hem zou zijn. De copter kan neerkomen op plaatsen waar hij niet bij kan.Dus besloot hij deze van de hand te doen.
Persoonlijk vond ik dit een beetje zonde dus zou alles overnemen, had er wat werk in gestoken en had er wel een "band" mee.
Het vliegen ging voor geen meter , lag aan het frame , dus kocht ik een ander frame.
Nog ging het niet goed dus kocht ik andere motoren , andere props etc . . .
Zag ik beelden op internet was ik echt wel jaloers op die toestellen.
Het lag aan de settings werd me verteld , je moest afstellen als deze aan het vliegen is werd me verteld dus kocht ik me enkele Xbee.
En zo bleven we bezig.
Ik had wel het plezier in het bouwen en wijzigen , hangde er een camera'tje onder , bouwde een grondstationetje , zetter er lichten op etc . . .
Nu zijn we 10 maand verder en dat spul vliegt niet zoals ik het wil en zie op filmpjes.
Ik heb een drift , kan niet hoveren , ofwel gaat em omhoog of naar beneden. En zo is er altijd wel iets . . .
Op site's lees je over PID instellingen , rates e.d maar het is net of de mensen die het systeem zelf creeeren het zelf niet begrijpen. Je ziet door het bos de bomen niet meer.
Er is 1 zekerheid , de hobby kost geld en in mijn geval heeft dit nog niet veel opgebracht.
Als ik alles van de hand doe ( zender, lader , copter , spare parts . . . ) ben ik zeker dat ik me verlies doe .
Ik ben benieuwd wat jullie denken over deze situatie en hoe er mee om te gaan.

Er is 1 zekerheid , de hobby kost geld en in mijn geval heeft dit nog niet veel opgebracht.
Als ik alles van de hand doe ( zender, lader , copter , spare parts . . . ) ben ik zeker dat ik me verlies doe .

Als ik zo lees wat je allemaal gedaan hebt en dan hoor besluiten dat het veel geld kost heb ik toch zo mijn bedenkingen. Je hangt er bijvoorbeeld een camera aan, werkt een grondstation uit, xbee, enz. Dat draagt allemaal toch niets bij tot de vliegcapaciteit van dat ding.

Volgens mij heb je al meer dan genoeg in huis om dat ding vliegend te krijgen (om niet te zeggen al veel te veel). Ik zou dus terug gaan naar de basis. Een frame (desnoods zelfbouw om geld te besparen), x aantal motoren, cw & ccw gebalanceerde props en een controller. Dat heb je allemaal. Probeer dat vliegend te krijgen door de juiste instellingen te pakken te krijgen, vibraties weg te werken, enz. Als dat lukt, kijk dan verder naar navigatie, communicatie, video, ...

Mss is de arducopter te hoog gegrepen? Je kan eventueel nog een eenvoudiger bordje proberen zoals een kk of multiwii? Heb geen verstand van de arducopter maar mss kun je die ook instellen om zonder gps edm te werken, enkel op basis van gyro's (zoals de kk en multiwii).

Wat je ook kan doen is hulp zoeken in de buurt. Iemand die er al 1 werkend en vliegend heeft zal de problemen veel sneller zien en kunnen aanpakken. Al was het maar door met tips te helpen.

edit: je zegt motoren vervangen, welke regelaars gebruik je? Tenzij je natuurlijk totaal de verkeerde motoren gekozen hebt om te beginnen zou ik eerder denken dat andere regelaars kan helpen bij instabiel vlieggedrag. Dat en vibraties.

Ik heb ervaring met zowel een ardu board alsook een openpilot en KKuk board.

Kan je vertellen dat het ardu board het minst makkelijk af te stellen is van de 3, tevens kan dit board je soms verassen omdat er opeens onverklaarbare dingen gebeuren wat voor het vertrouwen niet echt helpt, dit is ook de reden dat het board voorlopig in de kast blijft totdat er een echt degelijke software te downloaden is, de wiki is ook een zooitje en niet makkelijk uit te komen, waardes of motor settings worden bv opeens veranderd zonder duidelijke melding, de potentie en de mogelijkheden zijn wel erg groot dus tzt zal dit een van de betere boards zijn.

Probeer aan een OpenPilot board te komen, betrouwbaar en vliegt super en erg stabiel ook de setup is een eitje!! later kan je altijd nog met de ardu verder als de tijd (software) rijp is.

Gr,

Mario

Nu zijn we 10 maand verder en dat spul vliegt niet zoals ik het wil en zie op filmpjes.

Helmut,

Ernstig, het antwoord op je Topictitel is NEE

Deze hobby brengt niets op, dat is correct,

Je lijkt me iemand die volhard en niet snel opgeeft. Als je al maanden zoet bent met de afstelling dan moet je de volledige mijl afleggen. Voor het zelfde geld is de setup goed na maanden zwoegen en heeft hij de laatste tweaks nodig om echt goed te vliegen. Het zou zonde zijn om het dan op te geven.

soms is deze hobby zenuwslopend, uitputtend, maar vooral altijd leuk om te doen.

Niet zot maken als het vandaag niet werkt, ik leg dan alles aan de kant en start morgen overnieuw, meestal kom ik dan wel tot een brilliant idee om het wel te klaren maar niet na het tientallen keren terug weggezet te hebben so to speak :-)

Ikzelf ben een NOOB op dit gebied maar ik zal toch ook eens proberen iets dergelijks te maken (het is aanstekelijk). Het zal ook met vallen en opstaan zijn maar dan is het maar zo.

En ach die filmpjes, daar moet je je niet blind op staren, het is een momentopname van iemand die misschien al tig jaar bezig is met een bepaalde tak van de hobby. We moeten daar nuchter in blijven, om dat maar eventjes in 1-2-3 ook te doen bestaat niet. Nu niet, nooit niet.

Wat wel bestaat is verder borduren met je bestaande spullen en die afstellen, regelen, opnieuw beginnen (x 10). Niet van de hak op de tak springen omdat iemand minder goede ervaringen heeft met die spullen die jij ook staan hebt en je iets anders aanprijst. Je weet uiteindelijk nooit het ganse plaatje waarom iets het niet naar behoren doet.

Er is zitten hele bekwame mensen op dit forum die je zeker zullen willen helpen bij die laatste tweaks. Doen!

Stevo

Laatst bewerkt:
Niet opgeven!!!

Er zijn genoeg voorbeelden dat de Arducopter wel stabiel kan vliegen. Kijk maar naar u4eake!

Gewoon alle stappen herdenken en proberen je Arducopter te verbeteren.
Ik ben nog steeds bezig aan m'n basisbouw, dit staat mij ook te wachten.
Maar ik ga niet opgeven tot hij stabiel vliegt zoals te zien op diverse forums!! :D

Hang in there!

@helmuteke Zoals iedereen hier al meld niet opgeven maar terug naar de basis. Ik weet niet waar woont maar misschien is er iemand bij jouw in de buurt.
Een camera er onder hangen moet je doen als hij in de basis stabiel vliegt.

@Sebas600 dit systeem is er goed maar als je hem compleet wilt hebben kom je aan de 1300 euro tenminste dit was ik kwijt.

Er zijn natuurlijk veel dingen die een rol spelen, mijn ardu(quad) is ook nog niet wat het pcies moet zijn, MAARRRRR als ik gewoon de laatste software installeer dan vliegt ie gewoon, ok bij mij kan de stabiliteit ook beter, maar ik weet dat ik ook te veel wilde, zonder goed te testen er allerlei rotzooi bijplaatsen.....zwaartepunt slecht....enz....

Het gene wat ik wel ff kwijt wil:

Ik vloog in eerste instantie met 900 KV motoren, met daarop 10x4.5 props.

Dat vliegt redelijk stabiel. Ik heb eens geprobeerd om 3-blads 8x4 te zetten.
Nou daar had ik gelijk spijt van. De motoren hadden eigenlijk niet voldoende toeren om fatsoenlijk vermogen te leveren. Het toerental bij vliegen was dan ook veel hoger dan eerst. Niet zo erg op zich, maar ik zat tegen de max wat de motoren aankonden. De quad was toen zeer instabiel. Ik vlieg ook heli, en had moeite om het ding in bedwang te houden.

Hiermee wil ik alleen aangeven, dat de combinatie motor/prop ook extreem belangrijk kan zijn. Trillingen zijn ook uit den boze, dus de boel goed balanceren.

Ik ga dit weekend ook de quad weer opnieuw afstellen en kijken of ie zonder al die troep die ik erop had hangen, en een lichter landingsgestel wel weer 100 % stabiel wordt...... Hij is namelijk al eens zo stabiel geweest (zonder weglopen) dat ik gewoon 30 seconden de sticks kon loslaten(zonder GPS hold oid)

Hopelijk heb je wat aan deze info, en inderdaad...als er iemand in je buurt is die je kan helpen....die ziet misschien gelijk dingen die je zelf over het hoofd ziet.... (2 zien altijd meer dan 1)

Suc6

Corne

Helmut, het is een spel van vallen en opstaan. Ikheb ook op de grens gezeten waar je nu zit. Maar gelukkig heb ik nu een quad die redelijk goed zijn ding doet.
Heb ook tot 4 keer toe mijn frame herbouwt om dan te constateren dat er enkele foutjes in zaten.
Zoals ik al zei tegen je, heb ik hier een framepje liggen die je kan gebruiken om er zeker van te zijn dat je combinatie van HW wel degelijk werkt.
Daar ben ik uiteindelijk ook van uitgegaan, van frame, props, motoren, motor afstand en ESC's te gebruiken die al door andere gebruikt zijn.
Dit zal je in ieder geval uitsluitsel geven over je HW.
Je hebt gewoon wat tijd nodig om alles eropte zetten.
Laat maar iets weten.

Allemaal al bedankt voor de reacties en tips.

Heb al één en ander daaruit kunnen besluiten.

Dat ik veel materiaal heb is juist , dit komt ook door het feit door niet te weten wat er juist mis is . Dat ik een camera(zo'n kleintje ) en dergelijk er al onder hang , is het feit dat ik wil bouwen .
Is er buiten veel wind etc . . . dan kan ik toch bouwen.

In eerste instantie ga ik alles nog eens goed overlopen , eventueel een spare frame dat ik mag gebruiken om te kijken waar het probleem zich ligt.
De schooldirecteur van de kinderen hun school aanspreken om gebruik van zijn sportzaal.
Heb ook al gelezen dat er een probleem zou zijn met turnigy esc en quadcopter , zou te traag reageren maar met een eventuele reflash zou dit op te lossen zijn .
Ook zou de laatse software versie.48 hieraan werken .

Veel werk en wil het nog een kans geven . . .

Aan de turnigy regelaars ligt dat niet .

Ga naar een vliegclub en laat een helivlieger er naar kijken en testen.

Als jij geen of weinig vlieg ervaring hebt kom je er zelf nooit uit .
Ook met het forum is alles maar raden.

Ik heb mijn HK Copter ook van een helivlieger laten invliegen trotz 25 jaar vlieg ervaring .:D
Een hal is geen oplossing , de schade kan veel groter zijn bij een crash , ook aan de hal. :(

Mvg Johan

Ik wil gerust ook wel eens afspreken, gewoon om te kijken wat er mogelijks aan scheelt. Ook al heb ik nog niet zooooooooooooooveel ervaring met de Arducopter. Leopold heeft veel meer ervaring met die Arducopters, als hij het niet vindt natuurlijk...
Ben wel heel lang met een tricopter bezig geweest.

Waar ik in eerste instantie zou aan denken:
- Teveel trilling? Andere armen maken (10x10 Hornbach) en tussen de platen waar de armen in opgespannen zitten siliconematjes monteren (siliconematjes zoals zo'n hoes van een Nintendo Wii remote)
- Andere props, juiste grootte en kwaliteitsprops (Graupner, APC, ...)
- PID instellingen tunen

Misschien heb je hier iets aan.
Ik hoop binnenkort wat meer van m'n eigen ervaringen met het afstellen van een Arducopter te kunnen delen.

Maar vooral niet opgeven!!!! :D
Als je het beu bent, even links laten liggen en een weekje iets anders doen. De motivatie komt vanzelf terug.
Veel succes!

Is het den deze ?

Diene vliegt toch goed ? Dat eerste vluchtje zag er prima uit. Wat gebeurde er precies bij het tweede ? Deed een lokaal windwervelingske de copter even pitchen, de copter corrigeerde wat heftig (P stab misschien iets verlagen), maar jij panikeert en zet het gas dicht ? (ook omdat je vliegruimte te klein is ?)
Had jij die eerste pitch gestuurd (misschien wat overgecorrigeerd ?)
Ofwel als er niks wind was en jij niks deed heb je een motor die een slecht contact heeft en af en toe hapert.
In elk geval denk ik dat met een grotere vliegruimte en gas niet dicht zetten, de copter zich wel gered had hoor.

Hoe wil je eigenlijk dat de copter vliegt ? Ik heb bij de mijne ook wat kleine drift hoor, enkel indoor kan ik de sticks in het middel laten voor 10-15 sec, maar buiten is er altijd wat wind waarop de copter meedrijft. Dit voelt hij met zijn acceleratiesensors en dan doen de I termen hun werk, maar dat merk je dan weer als je stuurt. Het lijk er dan op dat je 'trim' verschoven is en je moet dan je stick UIT het midden houden om te hooveren.
Ikzelf merk daar niet echt veel van, omdat ik ook heli vlieg en gewend ben de heli 'op de stick' te balanceren dwz. hoverend te houden met de sticks UIT het midden. Ik hou een heli automatisch hooverend en mijn copter ook.

Nog een tip : vlieg in een wijd open gebied (ergens een grote weide of gemaaid graan/mais veld ofzo) waar je de copter wat kan laten afdrijven. Ik vlieg soms ook in mijn kleine tuin en das echt niet te vergelijken met op de club. In mijn tuin moet ik ook constant bijsturen of de copter hangt in de struiken. Das nu eenmaal wind die wervelt, de I-termen die hun werk (proberen) doen enz.
Op de club echter drijft de copter af en zie je hem na enkele meters (10 ofzo)s stabiliseren : nu hebben de I-termen kans om hun werk te doen, in je tuin niet.
Bovendien moet je in een open gebied niet zo snel paniekeren omdat de struiken naderbij komen. Paniek is al half gecrashed zeg ik altijd.
Ook heb ik ondervonden dat je niet te snel het gas moet dichtzetten. Gas dicht is copter elke kans ontnemen om te corrigeren en dus onvermijdelijk crash. Enkel als ie op mensen afvliegt op bomen ofzo zet ik gas dicht. Anders is eerste reactie gas bijgeven, paniek verdringen, en dan rustig proberen corrigeren/nadenken wat er mis is.
Ik heb ook geleerd de copter te vertrouwen en door en door te leren kennen. Hij doet niet snel iets verkeerd hoor, vrijwel altijd was ik het die iets verkeerd deed of slecht begrepen had. Als ik dan in de code ga kijken, is het altijd volkomen logisch wat de copter deed. Alleen had ik het anders begrepen. (een computer is doet altijd gewoon wat in de code staat)

Enfin, bottom line : ik zou zeker niet opgeven hoor. (al heb ik zelf soms ook al wel eens wat minder zin in ;-) ). Als je de copter wat doorkrijgt is het een ZEER fun ding ! Volgens mij is arducopter zeker een van de betere bordjes met zowat de meeste mogelijkheden. Op DIYdrones is er zelfs ene die zijn mikrocopters buitensmijt voor ardu's.

Tot slot, ik woon in Diest, dus als je in de buurt moest wonen wil ik gerust wel eens afspreken.

Laatst bewerkt door een moderator:
het is idd den diene , maar dat was nog de arducopter pirates code met oud frame , dit is ondertussen gebroken
hieronder filmpje net genomen

JqfAOlZgplE[/media] - YouTube

wel op de beperkte plaats .
Ik woon aan de belgische kust

Mja, dat is het niet he... Die yaw draaiing op het laatste, deed jij dat of was het de copter ?
Was er wind ?
Soms zie ik de quad goed vliegen, en dan beginnen ineens oscillaties precies of valt em weg. Reageert em goed op roll/pitch geven ? Ik kan de mijne vrij makkelijk ter plaatse 'wiggelen' met volle uitslag van de sticks en de copter wiggelt dan mee.

Ook het op en neer gaan... manueel is het normaal dat je niet zo goed hoogte kan houden, maar jouw copter heeft het wel extreem ! Geef je wat gas bij als em naar beneden begint te gaan of laat je gas gewoon staan tot hij op de grond botst en terug omhoog veert ?

Jullie hebben er de vlam weer ingekregen :-)

ik las op diydrones dat er soms storingen waren met Xbee.
dus heb mijn xbee ontkoppelt alsook mijn videoTX.
Ook heb ik er APC 11x4 opgeplaatst ipv de 10x4 en kijk naar resultaat.
ik kan zelfs beetje hoveren :-)
duidelijk een verschil dan ervoor.
Heb nog 1 raar ding, als ik Alt hold doe dan yawt de copter
dit zie je duidelijk op de video.
klein stap vooruit , maar heb weer goesting erin (voor de Nl-vrienden : zin)

RbonFuJYltI[/media] copter test - YouTube

Zet tussen de copter en de lipo eens een stuk piepschuim (isomo :D) of EPP van 3-5 cm en haal de bol er eens af en probeer dan nog eens .

Mvg Johan

Onder de copter , je verplaatst zo het zwaartepunt naar beneden wat zich positief uitwerkt .

Ook de kap er bovenop beinvloed het zwaartepunt negatief.

Zo word het proberen en afstellen gemakkelijker .

Als alles is afgesteld en je hem onder de knie hebt kan je het weer terug veranderen voor de optik . ;)

Mvg Johan

Je moet althold niet 20cm boven de grond opzetten. De laagste hoogte die de sonar meet is 34cm... Althold altijd op minstens 1m (bij voorkeur 2m) opzetten, dan heb je nog kans om te corrigeren als hij toch zakt.
Ook althold pas opzetten als de copter vrij stabiel hangt. Althold opzetten als de copter aan 't zakken of stijgen is, geeft slecht althold resultaat.

Back