Zuiderzeebotter 1:20

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door jean41, 15 okt 2021.

  1. jean41

    jean41

    Lid geworden:
    14 dec 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Valthermond
    Enige tijd geleden meldde ik op dit forum na te denken over de bouw van een botter. Een goeie anderhalf jaar kijk ik mee op dit forum en ik realiseer me dat ik me nimmer heb voorgesteld. Bij deze een poging dat te herstellen. Ik ben Jan, mijn forumnaam is Jean41. Dat komt omdat er bij aanmelding al meerdere mensen met die naam aanwezig waren en toen heb ik er maar mijn bouwjaar achtergeplakt. Een groot deel van mijn leven doe ik aan modelbouw, zo was mijn eerste klus een zeilboot een zogenaamde BM in 1963. Ik probeer een enkele foto te plaatsen want het merendeel is niet meer aanwezig. Zo bouwde ik o.a. de Norske Löve, een Friese tjalk, botter, uss Constitution en wat recenter was ik begonnen aan de Prins Willem die Ik Stephan heb geschonken om haar af te maken. Maar ook treinen, vliegtuigen, auto’s en motoren heb ik gemaakt.
    Na ampel beraad heb ik besloten nog eens een poging te wagen een Botter te bouwen op schaal 1:20. Dat is voor mij een hanteerbare schaal (hoop ik). Peter wees mij de weg naar een site van bottermodelbouw van de heer Orm va der Laan. De goede man heeft meerdere botters gebouwd en heeft een cursus ontwikkeld in een mooi boek met tekeningen. Aan de hand daarvan hoop ik het scheepje te kunnen bouwen. Ik zal niet schromen om “help” te roepen mocht het niet lukken. Als eerste moest er een bouwhelling worden gemaakt.

    Bekijk bijlage 462442 Bekijk bijlage 462444 Bekijk bijlage 462445 Bekijk bijlage 462446 Bekijk bijlage 462447
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2021
    Pingu57, Ronk en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  2. jean41

    jean41

    Lid geworden:
    14 dec 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Valthermond
    De foto’s staan niet goed, kan iemand mij helpen ze recht te zetten.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Jan, leuk dat je een verslag begint. (Fotootjes gedraaid in de bijlage zodat ze je bij jouw bericht kan vervangen)
    Dit gaan we natuurlijk met heel veel interesse volgen. Heel veel succes met de bouw.
    92C6B6AB-5A6D-4878-BA02-0C88B83A7EF9.jpeg
    481F87FF-674D-428C-9C8F-16505BF35C25.jpeg
    A4A18D60-8493-417A-82C3-875E3077E8EE.jpeg
    AB35825B-EE30-4961-8C1B-06D7B6605ED0.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2021
    pauwels, Ronk en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  4. jean41

    jean41

    Lid geworden:
    14 dec 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Valthermond
    Mooi Stephan, ik begrijp niet hoe je het doet, maar ik heb mijn foto’s eruit gehaald zodat alleen de kleintjes in jouw bericht er nog staan. Ik wil nog een foto toevoegen die van de bouwhelling. Maar ook deze staat op z’n kop.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    2CE8C708-340F-4FC0-B859-8BC244A844BB.jpeg~2.jpg Je kan dit in Windows aanpassen in je viewer. Je zet ze daar goed en vervolgens doet Windows de rest.
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  6. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    mooie foto s success met de nieuwe boot
     
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Leuk dat je toch met de botter begint Jan, heb je het complete cursuspakket van de historische vereniging gekocht??

    Heel veel succes
     
  8. jean41

    jean41

    Lid geworden:
    14 dec 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Valthermond
    Ja Peter, dat boek heb ik gekocht in kleur. Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Een schitterend document gemaakt door Orm van der Laan, een kunstenaar. Met dit boek moet ik het gaan redden. Dank dat je mij op het spoor hebt gezet!
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  9. jean41

    jean41

    Lid geworden:
    14 dec 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Valthermond
    Het is toch een beetje raar dat je alleen met een pc en Windows je foto’s goed kunt plaatsen. Ik gebruik meestal mijn iPad of iPhone en dat zijn toch ook geavanceerde apparaten en dat je daar dan niet je foto’s mee kunt plaatsen althans niet op een goede manier?
     
  10. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Met mijn tablet met Android lukt het ook. Hoe dit gaat met een iPad weet ik niet, maar lijkt mij dat er een mogelijkheid is dat je je foto's kan bewerken en kan draaien. Wellicht iemand hier ervaring met een iPad?
     
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Uiteraard helemaal geen dank nodig Jan, ik vind het leuk dat je deze botter gaat bouwen, ik ben zelf ook in de verleiding geweest, maar ik kan een botter in die maat niet meer kwijt in de kamer :(:(
     
  12. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Jan, als je foto’s met je iPhone neemt dan kun je deze iets wijzigen, bijv iets kleiner maken, dan opslaan en kun je ze uploaden
    Dan staan ze ook goed…
    Of als ze altijd ondersteboven staan dan je telefoon 180gr draaien met het nemen van de foto’s….
    Succes, ook met je botter en uiteraard ga ik die ook weer volgen…..
     
  13. jean41

    jean41

    Lid geworden:
    14 dec 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Valthermond
    Dank Jacques, ik ga het uitproberen! Fijn dat je me gaat volgen en succes wenst! Dat heb ik wel nodig. Denk niet dat je komende week al een “visgraat’ te zien krijgt. Zo werkt het niet met scratchbouw. Moet eerst nog op zoek naar wat eikenhout. Dus geduldig een schone zaak.
     
  14. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Jean41,
    Een tip: Als er bij jou in de buurt een parket winkel en legger is moet je daar eens vragen of ze restjes parket hebben. Zo heb ik een stapeltje eiken plankjes gekregen.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Soms ook op marktplaats of kringloop oude meubels kunnen een leuke partij hout opbrengen.
     
  16. jean41

    jean41

    Lid geworden:
    14 dec 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Valthermond
    @janzwart, tegenwoordig wonen wij erg landelijk met weinig parketbedrijven in de buurt. Onze parketlegger kwam uit Friesland en dat is best een afstand. Ik heb mijn lagere school jaren doorgebracht in Hillegom en in die omgeving is meer te vinden van dit soort bedrijven. Maar dank voor de tip.
    @Stephan Kertész , ja ik ben al zoekende op marktplaats en heb iets gevonden wat ik wel aardig vind. Kijken wat het wordt.
     
    Stephan Kertész en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  17. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Succes Jan! Een leuk project!
     
  18. jean41

    jean41

    Lid geworden:
    14 dec 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Valthermond
    C71DA76E-D1CB-4969-8196-C4ECC8DCF1CA.jpeg 107594F8-A944-4D38-9644-CD1AE6B7B3E9.jpeg
     
    Edwin1966, Pingu57, janzwart en 5 anderen vinden dit leuk.
  19. jean41

    jean41

    Lid geworden:
    14 dec 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Valthermond
    Kleine update. Nou ja klein het is een hele klus zo’n kiel maken. Hij bestaat uit wel 6 onderdelen. De kiel, voorsteven, achtersteven, voorknoop, achterknoop en loze kiel. Ik gang eens proberen die namen in het plaatje te schrijven. Dan is ze opgesloten in de bouwhelling vanwaar verder gebouwd kan worden.
     
    TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  20. jean41

    jean41

    Lid geworden:
    14 dec 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Valthermond

Deel Deze Pagina