Zuigerveren

• Topicstarter Topicstarter TnT nelis
  • Startdatum Startdatum
T

TnT nelis

Guest
Bestaan er ook rc motoren met zuiger veren?

Volgens mij kan je motor dan nog een betere prestatie neerzetten. Mijn eigen motor is nu bijna helemaal op versleten na 5 liter(stomme 15FE), en ik denk dat ik de cilinder wat opboor en dan zuigerveren ga modificeren voor op de zuiger. Iemand enige ervaring hiermee.

Laten we dit topic als experiment gebruiken en zoveel mogelijk :ontopic: proberen te blijven, zien of het lukt!

Volgens mij gaat dat niet lukken dit soort motoren hebben een te kleine zuiger en dus geen plaats voor een zuigerveer. Pas van af een 15a20cc gaan ze over op zuiger veren.

Maar jah je kan het met deze motor proberen wie weet lukt het.

volgens mij hebben de zenoah's wel zuigerveren weet het niet zeker.

maar volgens mij is het haast onmogelijk om te doen maar ik wil wel zien of het je lukt :D

Hoezo? tw kleine ruimte ik boor de cilinder een halve mm op misschien minder, en ik frees in de zuiger een kleine geul van halve mm breed en 1 mm diep (als dat kan anders minder diep) ofso en daar leg ik een veer in van 1.4 of 1.5 mm dik daartussen ergens. En dan maar kijken en als het niks wordt maakt niet uit motor is toch rot.

Ik vind dit een mooi vakantie project.

Ohja weet iemand wat voor marches er worden gebruikt door de top merken? Ik denk dat ROELOF dit wel weet.

Volgens mij heb je met dit soort kleine motoren ook last dat je zuigerveren in een spoel/uitlaat poort kunnen blijven hangen waar door je zuiger vast loopt. Daarom zie je in geen enkele 2.5cc of 3.5cc of iets grotere motor een zuiger veer zitten.

Maar probeer het en maak een een leuk bouwverslag van mocht het lukken kunnen andere mensne het ook is proberen in ieder geval veel succes met je vakantieproject

en idd bij de zenoah's wordt 1 zuiger veer gebruikt.

Ja ik had ook al aan dat probleem gedacht, maar als ik op het gedeelte van de poorten het wat afrond, zal dat niet gebeuren, maar gaat de zuiger trillen door gewicht verdeling, als ik overal afvlak heeft het denk weer minder compressie.

Waar ik ook nog op moet letten is welk metaal moet natuurlijk niet veel meer uitzetten bij warmte als de rest.

Misschien dat ik de carburateur dan ook nog moet opboren, maar laat ik het maar eerst bij de zuiger veren laten. Ik heb al wel mijn standaard uitlaat bocht helemaal opgedremelt.

TnT nelis zei:
Ohja weet iemand wat voor marches er worden gebruikt door de top merken? Ik denk dat ROELOF dit wel weet.

Marges gaan verder dan je denkt, 0.02 mm te veel of te weinig doet al merkbare dingen met je passing.... Niet alleen marges maar ook oppevlakteruwheid speelt een rol, toevallig gisteren nog een hele uitleg over gehad. Op het eerste gezicht lijkt een zuiger niets anders dan een rond blokje aluminium maar in werkelijkheid is de struktuur aan de oppervlakte heel belangrijk voor het inloopproces en het vasthouden van olie.

Zuigerveren zou een idee kunnen zijn ter behoeve van de prestaties van een motor en ze zijn er ook degelijk geweest in vroegere oostblok motoren maar met de huidige toerentallen en krachten is een zuigerveer te zwak om het aan te kunnen.....

Idd toerentallen zit je ook nog mee. Denk dat je heel snel gefrituurde zuigerveren heb(misschien zelf veren die aan je cilinder vast zijn gesmolten).

Maar zoals gezegt laat ons weten wat je bevindingen zijn.

Motoren met zuigerveren maken ook heel stuk minder toeren komen niet boven de 20.000rpm uit.

wil je een zuigerveer rand in je zuiger vreezen, zul je ook een "veer slot" moeten monteren, anders kan de veer gaan draaien en kan 1 van de uiteindes in een in/uit/spoelpoort komen. en probeer maar eens een zuigerveer van dat voormaat te vinden :cry:

Pasqual zei:
Idd toerentallen zit je ook nog mee. Denk dat je heel snel gefrituurde zuigerveren heb(misschien zelf veren die aan je cilinder vast zijn gesmolten).

Leuk dat je mij daaraan herinnerd. Ook even aangehoord over de bronzen lager in de drijfstang. Daar wordt dus gepraat over een omtreksnelheid (diameter big-end met de rpm) en bij een bep. wrijvingssnelheid met een bep. temperatuur verliest het materiaal zijn lagerfunctie en kan zijn glijdende functie verliezen door bv. te gaan stropen iod. , dan is het ook wachten op een vastloper......

Nee wat je zegt Roelof klopt als een bus. Dan moet dit project wachten tot volgend schooljaar, dan kan ik op school werken op 0.001 nauwkeurig of was het nog een 0? Anyway daar daar kan het heel nauwkeurig en die vrijheid krijg je ook om dingen te maken.

En pasqual het hoeft niet harder te gaan maar wel leuk als het werkt.

En carson_racertje daar had ik al aan gedacht dat moet ook bij een brommer als je door wil rijden met een hap in je zuiger ervaring mee.
En die zuiger veer maak ik natuurlijk zelf.

op wat voor machine wil je dat doen dan?

misschien kan je wel op de 0.0001mm instellen
maar heeft de machine maar een nauwkeurigheid van 0.001
dat zie je vaak namelijk
ik wil je project niet de grond in boren maar er is veel waar je op moet letten

maarals dat nou een maal lukt.. kun je er dan geen 2takt ingooien.. :lol: dat zou wel mooi zijn

bij men modelbouw zaak hebben ze gezegt wrm er geen zuigerveren inzitten doordat ze te veel toeren doen en dat dan zo de zuigerveer door middelpuntsvliedende kracht zou gaan uitzetten endan vast lopen ofzo iets

ik d8 dat hij zo iets zei kweet het niet goed meer al een tijdje geleden

dan frees je zelf een zuiger waar al gelijk een zuigerveer opzit dus gewoon die niet kan bewegen doordat hij van hetzelfde tuk materiaal is

bijv je hebt dus een tonnetje van 15 mm daar frees je boven en onder tot 14 mm en je laat boven in de zuiger een randje zitten die 15mm is

Rc Gek zei:
maarals dat nou een maal lukt.. kun je er dan geen 2takt ingooien.. :lol: dat zou wel mooi zijn

het is al 2 takt :roll: of ben ik nu scheel

m-king zei:
dan frees je zelf een zuiger waar al gelijk een zuigerveer opzit dus gewoon die niet kan bewegen doordat hij van hetzelfde tuk materiaal is

bijv je hebt dus een tonnetje van 15 mm daar frees je boven en onder tot 14 mm en je laat boven in de zuiger een randje zitten die 15mm is

dan ben je volgens mij het hele effect van een zuigerveer kwijt, maar kan aan mij liggen...

ps, ik bazeer deze antwoorden op feiten die ik hier en daar hoor van mijn vrienden die 2 takt brommers rijden en veel met de blokken kl*ten en durf het dus niet met 100% zekerheid te zeggen. ;)

laters, thomas

pieter007 zei:
bij men modelbouw zaak hebben ze gezegt wrm er geen zuigerveren inzitten doordat ze te veel toeren doen en dat dan zo de zuigerveer door middelpuntsvliedende kracht zou gaan uitzetten endan vast lopen ofzo iets

ik d8 dat hij zo iets zei kweet het niet goed meer al een tijdje geleden

weer een modelbouwzaak met goed verstand van zaken :(

Rc Gek zei:

Alsof een zuigerveer het verschil van brandstof uitmaakt....

Ik vrees dat dit een project is welke gedoemd is te mislukken, beter kan je verzinnen om je bus schoon te polijsten en die te vorzien van een verse hardingslaag.

Back