Zuigerveren

  • Topicstarter Topicstarter TnT nelis
  • Startdatum Startdatum
waar ik zelf een tijdje aan heb zitten denken is het zuigertje en zuigerhuis naar verchromer brengen, zo groot is het allemaal niet dus veel geld ben je er waarschijnlijk ook niet aan kwijt... weet niet of die manier van verchromen wel zin heeft, maar dat ter zaken... ik heb daarna besloten om hem door te laten zagen door een specialist :D

laters, thomas
 
m-king zei:
dan frees je zelf een zuiger waar al gelijk een zuigerveer opzit dus gewoon die niet kan bewegen doordat hij van hetzelfde tuk materiaal is

bijv je hebt dus een tonnetje van 15 mm daar frees je boven en onder tot 14 mm en je laat boven in de zuiger een randje zitten die 15mm is

Ja, en deze maak je dan dikker, omdat het te gauw afknapt, en dus frees je er niets meer uit, en zie daar!, het zelfde als wat je al had, want immers dat werkte het beste !!..

hahahaahhaha :lol:
 
Ik ga naar het LIS toe, een instrumenten makers school als je dat niet fijn kan werken ben ik gek.
 
rond zuiger van men force motor zat een dun gleufje. Alsof daar olie in bleef zitten en zorgde voor een beter afdichting. Kan dit??
 
Het maken van een zuigerveer heb ik in het verleden wel eens gedaan.
Echter het is een HELS KARWEI! Na enkele mislukte pogingen had ik dan eindelijk succes, maar na 5 minuten lopen was het einde wedstrijd. Het probleem was de zuiger zelf, want doordat er een groef in was gedraaid was deze zo verzwakt dat hij in tweeén ging. Hierna heb ik maar nieuwe zuigers gemaakt en dat ging wel. Ook heb ik weleens een zuigertje afgeslepen en laten verchromen. Dit heeft het wel lang uitgehouden. Vergeet echter niet, dat een zuiger geen rechte cylinder is! Een zuiger is enigszins taps omdat de bovenkant heet wordt en dus uitzet. Ook worden er motoren gemaakt waarbij de cylinder taps is en de zuiger recht. Ook hier zal dan de passing pas optimaal zijn op bedrijfstemperatuur. Zo zie je dat er nogal wat voetangels en klemmen aan dit verhaal kleven, maar niet geschoten is altijd mis!

Groetjes Hans.

PS. mijn 8CC FS48 heeft ook een zuigerveer.
 
NMTRacer zei:
Rc Gek zei:
maarals dat nou een maal lukt.. kun je er dan geen 2takt ingooien.. :lol: dat zou wel mooi zijn

het is al 2 takt :roll: of ben ik nu scheel

m-king zei:
dan frees je zelf een zuiger waar al gelijk een zuigerveer opzit dus gewoon die niet kan bewegen doordat hij van hetzelfde tuk materiaal is

bijv je hebt dus een tonnetje van 15 mm daar frees je boven en onder tot 14 mm en je laat boven in de zuiger een randje zitten die 15mm is

dan ben je volgens mij het hele effect van een zuigerveer kwijt, maar kan aan mij liggen...

ps, ik bazeer deze antwoorden op feiten die ik hier en daar hoor van mijn vrienden die 2 takt brommers rijden en veel met de blokken kl*ten en durf het dus niet met 100% zekerheid te zeggen. ;)

laters, thomas

Brommertjes draaien toerentallen die niet boven de ..... 10000 komen (en dan heb je een snelle)........
 
Volgens mij zijn dat geen zuigerveren :P Ik heb in mijn SX-15 ook 1 zo'n sleufje zitten en daar zit niks in voor zover ik weet.

De meeste cilinders die tegenwoordig gebruikt worden om je scooter op te voeren halen de 10.000+rpm makkelijk die zitten rond de 13.000 a 14.000rpm maar 30.000rpm halen ze niet.
 
Pasqual zei:
Volgens mij zijn dat geen zuigerveren :P Ik heb in mijn SX-15 ook 1 zo'n sleufje zitten en daar zit niks in voor zover ik weet.

De meeste cilinders die tegenwoordig gebruikt worden om je scooter op te voeren halen de 10.000+rpm makkelijk die zitten rond de 13.000 a 14.000rpm maar 30.000rpm halen ze niet.

Dat sleufje is een reservoir voor olie, olie die daar in blijft hangen smeert hij uit langs de cylinderwand.
 
dat verchromen is wel leuk om een keer te proberen (met een oude motor)
verder lijkt het mij ook wel eens leuk om te zien wat er gebeurd, als je een zuiger en een cilinder van 1 of andere keramisch materiaal maakt. zal dat nog voordelen hebben, naast dat het enorm slijtvast is...?
 
Pasqual zei:
Volgens mij zijn dat geen zuigerveren :P Ik heb in mijn SX-15 ook 1 zo'n sleufje zitten en daar zit niks in voor zover ik weet.

De meeste cilinders die tegenwoordig gebruikt worden om je scooter op te voeren halen de 10.000+rpm makkelijk die zitten rond de 13.000 a 14.000rpm maar 30.000rpm halen ze niet.

Ik zeg toch ook "zuigerveren"........
 
Haha dikke lol hier.. :lol: Maar het lukt denk ik toch nie... zoals iedereen al zegt... het gaat geheid vastlopen omdat het zoveel toeren maakt! Maarja ...Je kan t altijd proberen
 
roelof test toch motoren voor zo'n staal bedrijfje
mischien kunnen hun een prototype maken mischien weten hun er meer van
 
m-king zei:
roelof test toch motoren voor zo'n staal bedrijfje
mischien kunnen hun een prototype maken mischien weten hun er meer van

Zoals ik al aangaf heeft het vanwege de kwetsbaarhied meer nadeel dan voordeel.

Overigens is de afsluiting van de zuiger met de wand met een op maat ingesleten systeem zonder zuigerveer goed genoeg. Zoals M7H al aangaf is een zuigerveer ook nuttig voor het uitsmeren van de olie waar ook zo enige oplossingen voor gevonden zijn bij onze modelmotoren.
 
Back
Top