Zuinige motor & Natuurlijke brandstof

Zuinige Brandstof motor & Natuurlijke brandstof

Geachte Forum leden,

Wie weet welke type en soort motor zeer zuinig omgaat met brandstof.

En kan deze motor op biobrandstof vliegen ?
Bijvoorbeeld een mengsel van castor olie en een alcohol.
Zodat bij morsen het natuurlijk kan worden afgebroken.

Bij voorbaat dank voor jullie reactie !

Bijvoorbeeld een mengsel van castor olie en een alcohol.

Je bedoelt dus de brandstof die "vroeger" werdt gebruikt.
Wonderolie (castoroil) en methanol (methylalcohol).

De meeste mensen zijn juist overgestapt op synthetische olie.
Maar je kunt deze brandstof nog steeds prima gebruiken, al zal je misschien zelf moeten gaan mixen.

Een standaar gloeipugviertaktmotor loopt hier het meest zuinig op.

Laatst bewerkt:
Hobby-in in Waalwijk verkoopt nog gewoon wonderolie gemengt met methanol. je motor loopt erop, maar je merkt echt een verschil in optoeren. als ik met mijn vliegtuig een doorstart wilde maken, was ik letterlijk al aan het eind van het veld voordat de motor genoeg vermogen had voor de doorstart. en geloof me, we hebben echt geen klein veld ;)

toen ben ik over gegaan op MA10 en daar had ik per direct vermogen, wanneer ik de gasknuppel open gooi.

in allebei de situaties was de motor optimaal afgesteld

Beste Garfield en Wingman

Eerst wil ik uitzoeken welk type motor het minste brandstof gebruikt.
De motor is bedoelt voor een uav dus vliegt meestal zelfde toerental.
Volgens mij is hoe groter het aantal cc is hoe zuiniger.

Daarna wil ik bekijken of het ook op biobrandstof kan draaien.

Het lijkt mij een uitdaging om een super zuinige motor,
te kopen en al dan niet aantepassen.
En de juiste brandstof te mengen en te testen.

Een Eco flyer co2 neutraal

Hartelijke Groet

Erik

je moet een zo groot mogelijke motor op je toestel plaatsen, want je hebt dan een lager toerental nodig en dat is dus zuiniger, maar je kan ook een té grote motor erop zetten en dan heb je dus weer meer vermogen nodig, omdat je gewicht hoger wordt. er is een bepaald toerental waarop je koppel het hoogst is, dat is vaak het toerental waar je ook het zuinigst bent. verder natuurlijk een viertakt boven een tweetakt verkiezen, maar allerbeste is nog benzine (2t benzine is zuiniger dan 4t meth dacht ik).

ik hoop dat je hiermee iets wijzer bent geworden.

Vroeger vlogen we inderdaad met methanol/wonderolie
100% natuurprodukt

De nieuwe brandstoffen hebben inderdaad synthetische olie
Waarschijnlijk slechter voor het milieu (wonderolie was vroeger een huismiddeltje en dacht men gezond)
Het nadeel van de wonderolie is dat het een bruine aanslag in de motor nalaat.
De nieuwe brandstoffen bevatten ook nitromethaan, (geen fijn spul) dit geeft meer vermogen, beter stationair toerental en beter oppikken van de toeren.
5% tot 10% is normaal, maar voor speciale toepassingen gebruikt men meer.
Het type olie heeft niet zoveel invloed op de loop van de motor.

Groeten Willem

Laatst bewerkt:
Over het al dan niet milieu vriendelijk zijn van onze brandstoffen is al een (oud) draadje. Daar wordt er al flink over gediscissiëerd, vooral de olie was een punt van discussie. Daar heb ik toen een fabrikant van synthetische olie een vraag over gesteld. Het antwoord van die fabrikant vindt je ook in dit draadje. Om precies te zijn HIER.

Wanneer je op DEZE site eens rond kijkt kan je ideeën opdoen voor een zuinige motor. Je zal nog wat verder moeten zoeken naar een meer gedetaillerde beschrijving van deze motor ombouw. Ooit was die er wel maar ik kan hem niet meer terug vinden. De originele site waar alles met betrekking tot deze vlucht en de aanloop er naar toe op besproken werd is helaas al heel lang uit de lucht.

De olie maakt vrij weinig uit voor het optoeren en totaal vermogen, de olie hoort te smeren, en niet voor verbranding. De verhouding waarin de olie voor komt daarintegen wel.
Een 4-takt motor loopt het meest efficient, maar deze zijn meesteal ook zwaarder en hebben een ander vermogen bereik (meer koppel op laag toerental = grotere prop)
Mijn 7,5cc 2-takt methanol motor liep na 1 minuut warmlopen op methanol prima op diesel (+10% olie) Máár ik heb geen idee of dat goed gaat met een 4-takt en ook niet hoelang met mijn 2-takt. Dus misschien is een mix van Biodiesel en ethanol (alcohol) prima te doen.

De motor is bedoelt voor een uav dus vliegt meestal zelfde toerental.
Technisch gesproken is elk modelvliegtuig een UAV (Unmanned Aerial Vehicle) maar ik denk dat je een autonoom vliegend vliegtuig bedoelt?

Lijkt me leuk om daar meer over te horen

grt Ron

Back