Zvezda Arktika 1:140 RC

Klopt Jinny
Dat was met de Calypso.
Ook met zo'n pittig windje.

Het is een 2 mm as, zonder schroefdraad, Klaas.
Dus ik zoek een 15 mm schroef met een inbusboutje.
En liefst een vierblads ipv de huidige 3 blads.

Menno, Zal even kijken bij de onbegrepen stukken. Gr. Klaas.

Hoi Menno, Een messing schroefje gevonden. Ongeveer 22 mm met een mm asgat. Er moet ook nog een 25 mm 3 blads met M-2 draad liggen.
Gr. Klaas.

20240902_105658.jpg

Was er al bang voor Menno. Zelf is er ook wel een schroefje te maken. Plaatje messing nemen en daarop een schroefje uittekenen. Gaatje boren voor de naaf en dan de bladen uitzagen. Bij de naaf laat je in het midden een klein stukje materiaal staan Dan een M-2 boutje erin en aan weerskanten een moertje. Dan de bladen torderen en vastsolderen aan de moertjes. Door het solderen is het messing vrij zacht en draai je de tippen een beetje terug om een gewelfd blad te krijgen. Hieronder een paar plaatjes van het proces. Deze zijn van 60 mm schroeven voor mijn Smit Finland. Maar het principe blijft gelijk. Kijk maar of het je aanspreekt. Gr. Klaas.

RIMG0754.JPG

RIMG0755.JPG

Laatst bewerkt:
Ja dank je.
Naar aanleiding van deze tip (die je me al eens eerder gaf) heb ik dit al eens geprobeerd, maar ik kreeg het niet mooi voor elkaar.
Had zeer veel onbalans.
Hele bootje schudde als een eend die snel zwemt.
Dus mijn complimenten voor jou dat je het wel goed krijgt.
Maar ze zijn ook te koop, gelukkig.

Zeker net de accu's geladen Menno? Ze ligt aardig aan haar merk! Leuk dat ze goed vaart. Gr. Klaas.

Een paar mm over de waterlijn, inderdaad.
Maar niet veel, hoor.

Maar dit is mijn eerste model ooit waar balast in moest om het dieper te krijgen.
Meestal was het probleem voldoende vrijboord te creëren.
Dus een paar blokjes lood eruit moet geen probleem zijn.

Back