zwaarder zwevers slepen nu sleepkist lichter wordt?

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Bertus, 10 mrt 2006.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2015
  2. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Denk wel dat je vooral zwaardere zwevers zal kunnen slepen met de zelfde motor als je setup en toestel lichter worden. De motor moet uiteindelijk minder "eigen gewicht" meenemen wat zeker een weerslag zal hebben op het uiteindelijke totaal gewicht van de sleep (trekker + zwever).

    Stevo
     
  3. evert_B

    evert_B

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Meise
    Bertus,
    Ik denk dat je redenering opgaat, zolang je geen al te grote uiterlijke wijzigingen aanbrengt aan je husky.
    Ik las dat het de bedoeling was om de vleugels om te zetten naar net geen 3m. Dit is toch een 50cm extra?
    Dit zorgt voor 50cm extra weerstand die je model te verwerken krijgt.
    Dit kost ook weer extra vermogen.
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2015
  5. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Bertus,

    mag ik even mijn gedachtengang hierover laten gaan.

    met je span te vergroten ga je ook een grotere lift creëren, met als gevolg dat het toestel trager wil vliegen en enkel nog stijgen.

    dit kun je volgens mij dan wel weer opvangen door een ander vleugelprofiel te nemen. Ik weet niet welk profiel je had op je kist.

    grotere, zwaardere zwevers vragen meestal ook meer snelheid.

    dus volgens mij het voornaamste om grotere, zwaardere zwevers omhoog te krijgen is niet een lichtere sleper met meer span maar een sterkere motor.

    als vergelijk bij ons in de club hebben we 2 slepers (hector je wel bekend)

    de ene heeft een 3W 48 boxer en weegt loodzwaar, de andere een MVVS 58 en weegt maar liefst 5 kg minder.

    die met zijn lichte kist heeft veel meer moeite om het vermogen te kunnen gebruiken daar de sleper steeds wil stijgen zijn zijn lagere gewicht. beide slepers trekken evenveel de lucht in op dezelfde tijd.

    het is wel een grotere luxe te landen met een 5 kg lichtere kist.

    tot zover mijn redenering over het topic lichtere sleper - zwaardere zwevers.

    ik kan me vergissen maar ik wil deze weg wel eens verder uitspitten.

    groeten,

    Peter
     
  6. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Bertus,

    wat ga je nu met de vleugels doen ?
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2015
  8. markw

    markw

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Veenendaal / EHTL
    Hoi,

    Ik denk dat een sleepkist met een grotere spanwijdte of lager gewicht heel weinig uit zal maken wat je aan zwevers kan slepen. Het vermogen is hierbij denk ik veel belangrijker.

    De zwevers wekken namelijk hun eigen lift op zodra ze snelheid krijgen door het sleepvliegtuig. Hierdoor moet je sleepkist eigenlijk alleen de weerstand van het zweefvliegtuig overwinnen (wat vrij laag is). Dit resulteerd in een vrij kleine trekkracht in de lengterichting van de kabel.

    (bij echte zwevers ligt de trekkracht op de kabel op ongeveer 50 a 60 kg. Je hebt het hier over vliegtuigen van zo'n 400 kg inc. vlieger)

    Groeten,

    Mark
     
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2015
  10. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    Wat dacht je van een 5.6m ventus van 9kg gesleept door een Great Planes Extra 300 met een 10cc?
    Of 3 zwevers tegelijk met een big lift met super tigre 20cc, 2 met de koord en de derde op de huckepack. Alles hangt ervan af hoe je aan de sleep begint, als je alles heel rustig aan doet is motorisatie niet echt zo'n kritisch punt. (een 8m janus van 28kg met 2 slepers tegelijk trekken zorgde anders wel voor brokken... :D )
     
  11. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Beste Rufter,

    Heb je foto's van de sleep met de extra 300 en de bigl (big lift)?? Erg interesant maar eh , hoe lang is jullie veld of vlieg je op asfalt ? Anders word het wel moeilijk.

    Zelf sleep ik onder andere met een Piper J3 45CC Zenoah.... Genoeg power.

    Groet,

    Alex
     
  12. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    Foto's van de big lift moeten wel ergens in het clubarchief zitten, zal ik eens achter zoeken. Van de extra weet ik niet. De ventus had wel een duwtje nodig om te vertrekken hoor, voor de rest een kortgeschoren graspiste van 140x45m helpt ook wel mee.

    Even verduidelijken, de slepers en zwevers hier vermeld zijn niet van mij hoor (ventus en biglift zijn van m'n vader), het is gewoon om te schetsen hoe slepen op onze club er SOMS aan toe kan gaan.

    Heb ooit ook gesleept met big lift en Zenoah 45, idd meer dan genoeg.
     

Deel Deze Pagina