Zwaartepunt bepalen ; Multiplex ASW 27 B

• Topicstarter Topicstarter -Dick-
  • Startdatum Startdatum
D

-Dick-

Guest
Heeft iemand een idee waar het zwaartepunt van deze kist ligt?
Span is 2,60mtr. gewicht + - 1700 gram.
Normaal is het geloof ik 1/3 vanaf de voorkant van de vleugel...?
Kist is al enige jaren oud maar nooit afgebouwd, bouwplan kan ik niet meer vinden....
Alvast bedankt,

Ik zou beginnen op zo'n 30% van de vleugelkoorde, is een waarde waar bijna elk vliegtuig wel mee kan vliegen. En dan evt langzaam naar achteren verplaatsen tot hij minder lekker gaat vliegen.

Begin maar bij 1/4, is makelijker te corriceren dan wanneer de kist in de kont hangt.
Overtrekt veel sneller, en als het zwaartepnt te ver naar voren ligt bij de eerste vlucht zal alleen de snelheid oplopen.
Vliegt voor de eerste vlucht toch iets prettiger.

Gr R

Ik ga toch met Fotor mee, op 30% van de koorde aan de wortel.
Vaak is het ook op de hoofdligger, die zit meestal zo rond het CG.

25% vind ik erg voorlijk, de kans dat de kist gaat pompen is dan erg groot.

Als ie vliegt kan je het zwaartepunt alsvolgt bepalen:

Je laat hem onder een hoek aanduiken, als de kist langzaam weer horizontaal gaat liggen is het zwaartepunt OK.

Gaat de kist door in een dalende lijn is ie te achterlijk.
Gaat ie pompen, dus steekt ie zijn neus in de lucht en valt dan weer naar beneden, dan is ie te voorlijk.
Hoe verder je het zwaartepunt naar achteren brengt, des te sneller gaat de kist vliegen en hoe gevoeliger ie op hoogteroer wordt.

Als de kist in rugvlucht veel "down" nodig heeft dan kan ie te voorlijk zijn maar dat is afhankelijk van het vleugelprofiel.

Grts Gert-Jan

Hallo Dick

Voor het berekenen van het zwaartepunt neem ik altijd Winlaengs4 Berechnung des Schwerpunktes maar voor het berekenen van het zwaartepunt voor een vliegtuig met een vrij eenvoudige vleugelvorm kun je ook het winlaengs programma gebruiken wat onder het winlaengs4 programma staat.

Winlaengs4 is nog marginaal nauwkeuriger maar vooral geschikt voor ingewikkelde vleugelvormen met pijlvorm, hier een mooi voorbeeld: http://www.schempp-hirth.com/fileadmin/Pdfs/3-D_Pdf/DUO-XL-OM.pdf
Het winlaengs4 wordt veel gebruikt bij jetvliegers maar dan met een vrij hoge stabiliteitsfactor.
Ga bij de stabiliteitsfactor bij een zweefkist uit van 8 %, hoger heeft geen zin, ik zelf vlieg met een stabiliteitsfactor van 6 % maar dit is vrij kritisch.

Een ander belangrijk punt is dat bij vrij veel, wat oudere, bouwdoos vliegtuigen de instelhoek veel te groot is.
Ga hier uit van 1,5 graden voor een zweefvliegtuig voornamelijk voor het thermieken maar wel met nog enige dynamiek en 0,5 tot 0,8 graden voor een acro kist.
Voor het berekenen hiervan gebruik ik een eenvoudig meetkundig programma: Downloads EWD Rechner V1.0 dit is, goed toegepast, veel nauwkeuriger als een instelhoekmeter alleen het exacte midden van de voorlijst aantekenen is wat moeilijk.

Het is allemaal veel makkelijker als het lijkt en, mits nauwkeurig gemeten, een zekere methode.
Wel moet het zwaartepunt wat je persoonlijk het beste ligt nog 'gevlogen' worden, zie hier de opmerking van Gert-Jan.

Groetjes,

Harry

Bedankt voor de reacties,hier kan ik mee aan de slag!
Grtn Dick

Ok 30% of 25 % is niet zoveel verschil.
Sorry voor Gert Janmaar als je het advies van gjvo opvolgd, heb je misscien snel een spa nodig.
Lees maar eens goed.
Het klopt niet, zeker niet dat van het sneller vliegen bij het zwaartepunt te ver naar achter.

GR R

Ik ga toch met Fotor mee, op 30% van de koorde aan de wortel.
Vaak is het ook op de hoofdligger, die zit meestal zo rond het CG.

25% vind ik erg voorlijk, de kans dat de kist gaat pompen is dan erg groot.

Als ie vliegt kan je het zwaartepunt alsvolgt bepalen:

Je laat hem onder een hoek aanduiken, als de kist langzaam weer horizontaal gaat liggen is het zwaartepunt OK.

Gaat de kist door in een dalende lijn is ie te achterlijk.
Gaat ie pompen, dus steekt ie zijn neus in de lucht en valt dan weer naar beneden, dan is ie te voorlijk.
Hoe verder je het zwaartepunt naar achteren brengt, des te sneller gaat de kist vliegen en hoe gevoeliger ie op hoogteroer wordt.

Als de kist in rugvlucht veel "down" nodig heeft dan kan ie te voorlijk zijn maar dat is afhankelijk van het vleugelprofiel.

Grts Gert-Jan

Je kunt het geloven of niet maar wat hierboven staat klopt helemaal !!!!

Groeten, JH

Vandaag enkele hand launches gedaan met het zwaartepunt op 56mm van de 170mm totale vleugel lengte / breedte ik zat ongeveer 3mm achter de hoofdligger / stalen vleugelverbinder..
En moet zeggen hij vliegt prima en stabiel..

Nou, gefeliciteerd Dick.
Is dus op 33% van de koorde, dat klopt ook wel.
Nu aan het elastiek en hem finetunen.
Een kist met een goed zwaartepunt vliegt zoveel beter!

Ik heb kisten gevlogen die echt op de millimeter nauwkeurig moesten zijn anders vielen ze uit de lucht (nurflugels).
Maar ook gewone kisten, een enorm verschil in rendement of het zwaarteount voorlijk of achterlijk is, ik vind achterlijk lekker vliegen maar gewoon steeds een beetje verschuiven tot je hem lekker vind vliegen.

Zie mijn richtlijnen in voorgaande reactie.

GJ

Ik test het eigenlijk nooit met duikvluchten oid. Het vliegtuig moet gewoon lekker vliegen, klaar. Als ik al ga testen gaat het zwaartepunt steeds wat verder naar achteren tot het niet meer lekker aanvoelt, dan weer een tikkie terug. En dan nergens meer aankomen.
Dus als hij voor jou goed aanvoelt zo: lekker zo laten en gaan vliegen.

Fotor, het zou kunnen zijn dat je dan ongeveer uitkomt op een zwaartepunt waar ik normaal mee vlieg.

Ik gebruik, na alles te hebben berekend, de door Gert-Jan beschreven methode en neem het zwaartepunt zo ver terug dat hij zich bij het aanduiken net niet meer vanzelf hersteld maar bij een licht tikje 'up' zich weer opvangt.

Ga je puur voor het thermiek vliegen dan kun je voor die gelegenheid nog een beetje lood toevoegen, in de F3B wereld bekend als het “Thermiek loodje”

Harry

Back