Hallo Dick
Voor het berekenen van het zwaartepunt neem ik altijd Winlaengs4
Berechnung des Schwerpunktes maar voor het berekenen van het zwaartepunt voor een vliegtuig met een vrij eenvoudige vleugelvorm kun je ook het winlaengs programma gebruiken wat onder het winlaengs4 programma staat.
Winlaengs4 is nog marginaal nauwkeuriger maar vooral geschikt voor ingewikkelde vleugelvormen met pijlvorm, hier een mooi voorbeeld:
http://www.schempp-hirth.com/fileadmin/Pdfs/3-D_Pdf/DUO-XL-OM.pdf
Het winlaengs4 wordt veel gebruikt bij jetvliegers maar dan met een vrij hoge stabiliteitsfactor.
Ga bij de stabiliteitsfactor bij een zweefkist uit van 8 %, hoger heeft geen zin, ik zelf vlieg met een stabiliteitsfactor van 6 % maar dit is vrij kritisch.
Een ander belangrijk punt is dat bij vrij veel, wat oudere, bouwdoos vliegtuigen de instelhoek veel te groot is.
Ga hier uit van 1,5 graden voor een zweefvliegtuig voornamelijk voor het thermieken maar wel met nog enige dynamiek en 0,5 tot 0,8 graden voor een acro kist.
Voor het berekenen hiervan gebruik ik een eenvoudig meetkundig programma:
Downloads EWD Rechner V1.0 dit is, goed toegepast, veel nauwkeuriger als een instelhoekmeter alleen het exacte midden van de voorlijst aantekenen is wat moeilijk.
Het is allemaal veel makkelijker als het lijkt en, mits nauwkeurig gemeten, een zekere methode.
Wel moet het zwaartepunt wat je persoonlijk het beste ligt nog 'gevlogen' worden, zie hier de opmerking van Gert-Jan.
Groetjes,
Harry