zwaartepunt bij een autogyro?

  • Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Coenen

Guest
Hoe bepaal ik het zwaartepunt bij een autogyro.

Vanmorgen om 10:00 uur begonnen aan de bouw en om 18:00 uur vliegklaar op het bepalen van het zwaartepunt na.
rotordiameter 56 cm
romplengte 50 cm
gewicht 174 gram
Tekening heb ik gekregen van Johan door hem een mailtje te sturen via zijn site http://fly.to/rtpflanders Het origineel is 50% kleiner en is bedoeld voor Round The Pole vliegen. Op deze tekening en ook in de bijbehorende beschrijving wordt geen duidelijke melding gemaakt van het zwaartepunt. Zoals ik hem nu heb is het bij het topje van de rotormast.
afb686.JPG


afb687.JPG
 
fractie voor de rotormast indien die vertikaal gehouden wordt....
 
:D
Theo,

Als je meer wilt weten over autogyro's dan moet je eens kijken op www.autogyro.com. Dit is een amerikaanse site van autogyro fanaten, je kan daar vreselijik veel info vinden over alle technische kanten van het bouwen en vliegen met een autogyro.
Overigens ligt het zwaartepunt van mijn autogyro ongeveer 1 cm voor de rotoras(sen). Het is een dubbelrotor model. Ik vlieg er al jaren met veel plezier mee.

Ernst Grundmann
 
Had vandaag geen geduld en zou en moest de autogiro uitproberen. Bij gebrek aan een mooie asfalt baan maar een handstart geprobeerd. Rotor draaide wel maar waarschijnlijk niet snel genoeg. Na het loskomen meteen een rechterrol naar rugvlucht en de grond in. Gelukkig geen schade. Heb intussen de electronica eruit gehaald omdat ik die weer nodig had voor alweer een ander model. (toch maar weer eens sparen voor nog een kleine ontvanger en benodigde servo's)
 
Theo Coenen zei:
Na het loskomen meteen een rechterrol naar rugvlucht en de grond in.

Dit was orgineel een round the pole model, daar is het wel erg prettig dat het model voortdurend rechtsaf wil.

Al eens op www.autogyro.com gekeken, en vooral de (vele) technische info daar nagelezen? Dit hard een kant uit is een bekend 'probleem' bij autogyro's, wat ze oplossen door klapscharnieren of 2 tegen elkaar in draaiende rotors.

Voor onze kleinere electrische 280 maar auto gyro's is een flapscharnier al gemaakt uit het plastic deksel materiaal van die kokers 'pringles' chips.

Theo Coenen zei:
Heb intussen de electronica eruit gehaald omdat ik die weer nodig had voor alweer een ander model.

Hoeveel tig electronica hebt gij wel niet nodig?!
Ben dit seizoen de tel kwijtgeraakt van jouw nieuwbouw.
Straks heb je alles wat er te bouwen is gebouwd,
en er geen lol meer aan.
 
Niek zei:
Theo Coenen zei:
Heb intussen de electronica eruit gehaald omdat ik die weer nodig had voor alweer een ander model.

Hoeveel tig electronica hebt gij wel niet nodig?!
Ben dit seizoen de tel kwijtgeraakt van jouw nieuwbouw.
Straks heb je alles wat er te bouwen is gebouwd,
en er geen lol meer aan.

Nog veel meer electronica nodig. De voorraad op dit moment is ongeveer 20 modellen :oops: van bouwdoos (4) tot en met vliegklaar (5). Alle modellen die klaar zijn hebben gevlogen op de Reflex van Kyosho na deze heb ik overgenomen van iemand en die moet opgeknapt worden. Ik heb nog zoveel projecten die ik nog wil uitvoeren dat ik daar eigenlijk geen overzicht meer in heb. Waarvan 3 rode draden :? die nog lopen zoals Flappy, Eucalypta en de autogyro.
Maar wil wel op dit moment zoveel mogelijk bezig blijven met de kleine modelletjes die snel en goedkoop te bouwen zijn. 8)
Maar nu eerst alle bouwdozen verwerken. :D
 
Back
Top