Zwaartepunt [ CG ] van de Extra NG 78 inch van RC Pilot

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door krizz, 13 mei 2022.

  1. krizz

    krizz PH-SAM

    Lid geworden:
    29 nov 2010
    Berichten:
    111
    Locatie:
    BERGSCHENHOEK
    Wie weet of heeft ervaring met het volgende, bij deze kist wordt door RC Pilot het zwaartepunt aangegeven met een markering in de romp.
    Vaak ligt bij deze modellen het CG op of net achter de steekbuis van de vleugels.
    Echter bij deze kist ligt het op 18 cm vanaf de voorlijst gemeten , dit is ongeveer 3,5 cm achter de buis en je komt dan uit op een CG op 40 % van de koorde. ?
    het resultaat is dat bij de meest voorkomende set up wat motor en radio , zoals in mijn andere modellen de kist enorm koplastig is, om dit goed te krijgen moet er 200 gram !!! aan de staart.
    Dit lijkt mij echt niet goed, meestal ligt het zwaartepunt op ongeveer 30 % of 25 % afhankelijk van het gekozen profiel, ik heb ruime ervaring met dit soort kisten en daarom twijfel ik enorm.
    Op diverse fora lees ik vergelijkbare opmerking met niet echt een oplossing.
    dus wie weet het wel of heeft ervaring met deze kist, van RC Pilot krijg ik via de mail geen respons
    Alvast mijn dank
    Mvg Kris Knutsen
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  3. krizz

    krizz PH-SAM

    Lid geworden:
    29 nov 2010
    Berichten:
    111
    Locatie:
    BERGSCHENHOEK
    Nee Pilot-RC in China , komt wel goed heb bericht ;)
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    vertel vertel..
    Klopte die streep in het toestel?
     
  5. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    De enig juiste manier om voor de eerste setup het zwaartepunt te bepalen is door het uit te rekenen. Online zijn er zeer veel programma's beschikbaar. Een goede is Ecalc, maten invoeren en je weet waar het zwp moet liggen. Het zwp heeft altijd een range, dit heeft te maken met de stabiliteitsmarge. Tijdens de vlucht kun je later het zwp gaan finetunen.

    Grt,

    Arnoud.
     
  6. krizz

    krizz PH-SAM

    Lid geworden:
    29 nov 2010
    Berichten:
    111
    Locatie:
    BERGSCHENHOEK
    Nee, als je dit aanhoud is het vliegtuig erg koplastig, 2 cm naar voren is wel goed .
    Kwam deze vragen ook al tegen op het Amerikaanse forum met dezelfde tip.
    Ook Pilot-RC [ China ] gaf dit als oplossing aan , het originele punt zou bedoelt zijn voor 3 D [???]
    Bedankt en grt Krizz
     
  7. krizz

    krizz PH-SAM

    Lid geworden:
    29 nov 2010
    Berichten:
    111
    Locatie:
    BERGSCHENHOEK
    Beste Arnoud , bedankt voor het meedenken , we hebben het juiste punt al gevonden met vliegen maar we gaan het ook eens op jouw manier proberen .
    Grt krizz
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina