zwaartepunt probleem focus 180electrozwever protech

janyol

In Memoriam
Wie kan mij wat vertellen over het zwaartepunt van de focus 180 electrozwever van Protech? Men geeft het zwaartepunt aan op 65 mm van de neuslijst (35% van de vleugelbreedte) op mijn zwaartepunthulpje hangt de neus van het vliegtuig al op de tafel zonder vliegaccu als ik een 6 of 7 cel accu in de romp aanbreng en deze zover mogelijk naar achteren brengt tot tegen de servo's, blijft mijn neus nog strakker op de tafel gedrukt, wie heeft hier ervaring mee?Om het vliegtuig in de juiste vliegstand te verkrijgen, moet ik het zwaartepunt 3 cm naar voren brengen! DIT KAN NOOIT GOED ZIJN! Ik hoor graag van jullie.

Dat is wel zeer vreemd, heb je der super lichte servo's in geplaatst + een veel zwaardere dan een speed 600 motor mischien?

bij mij lag het 7 cellen sub C formaat quasi onder het zwaartepunt, dus als jij deze al achter het zwaartepunt moet leggen :?

Heb je misschien lichte batterijen, of zitten je servo's niet onder de achterkant van de vleugel waar ze normaal zitten?
stuur anders eens een foto.

hier heb ik eens een topic gehouden over deze zwever http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=21343&highlight=verlichte+zwever

groeten

Let op! hier is spraakverwarring tussen huidige en gewenste zwaartepunt.

Je zwaartepunt ligt dus daar waar het vliegtuig balanceert in de vliegstand (horizontaal).

Je neus wordt nu op tafel gedrukt als je probeert te balanceren op het gewenste punt bij 65 mm en pas als je 3cm naar voren balanceerd, dan is het vliegtuig in de vliegstand te balanceren.

Dus: Je zwaartepunt ligt dus nu 3cm te ver naar voren en het moet dus 3cm naar achteren!

Harold en Val, alles is standaard.
Ik kan toch moeilyk de accu half boven op de servos leggen.Het enigste wat my opvalt is dat de totale romplengte,vanspinnerneus toten met einde hoogt/richtingroer ( v staart)4cm korter is dan op de bouwdoos staat aangegeven
Wat te doen?

jan

Ik was me net aan het verdiepen in het antwoord van harold en hij heeft natuurlijk ook gelijk gisteren had ik geen zin om jouw bericht grondig te lezen Harold.

Nu we zijn het er allemaal mee eens dat er meer gewicht in de staart moet.

Dus gaal je servo's eruit, plaats je ontvanger zo ver als je draden het toelaten in de staart en. plaats je servo's natuurlijk terug en als het dan perce nodi is plak dan een beetje lood aan de staart.
Doch een zwever als deze is niet zo kritisch als i wat te zwaar is op de neus.

Het is die focus met een V staart zeker?
Wel een tip voor het invliegen, Zorg dat je bijde servo's even snel zijn zodat hij niet begint te wagelen als je hoogte trekt. en als je vind dat je hem niet goed onder controle hebt geef dan nooit te veel hoogte, maar eerder een beetje diepte zo komt i rustig. :)

Back