Heren, Ik heb nu een aantal keren gevlogen met mijn ultimate met het zwaartepunt zoals aangegeven op de bouwbeschrijving (10 mm achter vleugelvoorlijst ondervleugel) echter: ik heb het idee dat het zwaartepunt wel een stukje naar achteren kan. Flickrolls lukken niet, een spin ook niet, en voor 'inverted' heb ik toch wel wat hoogteroer nodig. Ik wil het wiel niet opnieuw uitvinden, dus ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van anderen
Het zwaartepunt van elk aerobatic model is meestal geen vast gegeven maar een compromis tussen stabiliteit en wendbaarheid. De aangegeven 1cm is een leuk uitgangspunt voor de wat minder ervaren vlieger. Je kunt er dan wel erg makkelijk strak mee vliegen maar inderdaad zijn de wat extremere manouvres niet mogelijk. Je kunt het zwaartepunt gerust wat naar achteren brengen. 2cm voor een precisie kunstvlucht toepassing en 2,5-3cm voor "3d" zijn gemiddelde waarden voor een Ultimate. Om nog een beetje strak te kunnen vliegen moet je een licht positieve stabiliteits marge aanhouden. Dat kun je controleren door het model bij kruissnelheid af te trimmen op "hands off" level flight en vervolgens met deze trimming op z'n kop te vliegen. Als je in rugvucht up moet geven om de neus omlaag te houden ben je met het zwaartepunt te ver naar achteren doorgeschoten.
@Bert, zou een variabel zwaartepunt niets zijn???? b.v. met een servootje je accu verplaatsen (of een ander "ballastblok")...
denk het niet allemaal gewicht, beter gewoon experimenteren met de plaats vd accu tot een optimum gevonden is.
Dank je Bert, precies de info die ik nodig had. @Gerard: Ik heb trouwens mijn ultimate buiten ingevlogen en hij leeft nog steeds
ik had hem buiten ook ingevlogen, vloog leuk, alleen binnen kan je niet zo vrij vliegen als ik in de planning had :wink: ps mijn zwaartepunt had ik op 2cm vanaf de voorlijst vd onderste vleugel
Ik wil er ook 1 Ik ben nu met mijn 3D dingetje ook aan het spelen met het zwaartepunt. Zwaardere accu en neus vlogen opeens heel anders (zwaartepunt naar voren). Hangen aan de prop is opeens een eitje. Hij is wel wat minder wendbaar. Het is dus echt een compromis. Ik denk dat ik hem zo houd
zwaartepunt naar voren maakt hangen alleen lastiger... ik denk dat je voorheen vermogen tekort kwam voor prophangen
eeh nee hoor. Heb zelfs nu minder vermogen Volgas is altijd recht omhoog dus vermogen is het niet. Hij is nu gewoon echt stabieler.