zwaartepunt varta fly

Dan zie ik er vanaf, thnx voor het advies.

Ga denk gewoon naar een zwever kijken bij Hobyking ofzo waar mee ik lekker mee kan zweven en ook wat meer kan vliegen met de moter aan.

Helaas vandaag de ouwe gouwe Robbe Farta FLY letterlijk in tweeën gevlogen, de rest en vleugel partij allemaal heel :confused:.

Ik dacht even op een nieuw (te) klein veldje de farta fly op te gooien, maar achteraf stond er best wel wat wind en stond ik op een te kort veldje met te veel bomen om mij heen.

Ik wilde landen maar het landing veld was te kort dus wilde door starten maar mijn farta fly blijft zich een vreemd gedragen bij vol gas geven, resultaat dat die stalde, met veel moeite over de bomen kunnen krijgen en bij iemand achter in de tuim maar vol met de neus in de 1 meter sneeuw geland.

Resultaat:

Foto-K7SXM3OB-D.jpg

Foto-NSFBBYTM-D.jpg

Foto-TS383KKE-D.jpg

Foto-GXMUSQTP-D.jpg

De vraag is, ga ik dit nog maken met glasvezel matjes en tweedcomponenten lijm, of doe ik hem weg want de kusstof body hard denk ook beetje uit na +20 jaar en ben toch niet echt te spreken over het vliegbeeld (met motor aan), zweven doet die op zich wel goed, met niet te veel wind.

Jammer :( Zou hem wel repareren, is een nette breuk. Net als je zegt met een matje en wat epoxie is dit goe te repareren.
Succes

Helaas, na verdere inspectie blijkt de hele romp vol met (haar) scheurtjes en barstjes te zitten :( ben toch bang dat het polyester na 18 jaar toch uitgehard en op is.

Heb dan ook besloten de varta-fly weg te gooien.

Maar nu heb ik wel nog complete voor & achter vleugels liggen. Deze vind ik eigenlijk zonde weg te gooien en misschien voor de gene die nog een robbe varta fly heeft liggen kan er nog iets mee bijvoorbeeld als reserve.

Laat het even weten over weekje ofzo gooi ik definitief weg.

Groet.

Een Varta Fly heeft een romp van ABS. In deze kunststof zit een weekmaker die er voor zorgt dat met materiaal een beetje flexibel blijft. Na verloop van tijd verdwijnt de weekmaker uit het materiaal dat hierdoor hard en bros wordt. Hier is weing aan te doen.

Epoxy hecht heel slecht aan ABS. Zwaar belaste verbindingen lijmen met epoxi gaat niet. Als je ABS wilt verlijmen gaat dan wel met Stabilit Express.

Zijn de vleugels nog goed?
Dan is er makkelijk nog een houten romp bij te maken. Misschien niet zo fraai, maar je houdt er toch een leuke vlieger aan over.

Ja het is idd allemaal erg bros geworden, ik ga het niet meer proberen te lijmen.
De vleugels zijn nog prima eigenlijk!

Maar vind hobby-en en bouwen best leuk, maar hele complete houten romp te gaan maken zie ik niet zo zitten.

Maar als iemand interesse heeft! anders deponeer ik ze.

Back