Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Zenuwachtig op het hoogteroer duidt vaak op een wat achterlijk zwaartepunt. Verder top dat hij het luchtruim weer heeft gekozen![]()
Dat is precies wat ik bedoelde![]()
Kom ik nu toch beetje op terug.hij vliegt gewoon goed recht en zweeft mooi met wind kracht 3-4
Als een zwever pompt is het instelhoekverschil (hoek tussen vleugel en stabilo! ) inderdaad te groot.probleem 1:
Als je zwever gaat pompen is je instelhoek te groot maar meestal is je CG te ver naar achteren. Je moet dus gewicht naar voren brengen.
Probleem 2:
Een zwever met veel motor vermogen krijgt veel snelheid en gaat met de instellingen waarmee je goed zweeft sterk overtrekken. Hoemeer snelheid .....destemeer lift.
Uiteindelijk gaat hij aan de prop hangen looping maken of komt bij onvoldoende vermogen in een Stall. Je kunt dit voorkomen door de motor meer voorover te monteren waardoor de zwever meer naar ondergetrokken wordt.
verder kan je op de gasknuppel ook down programmeren indien je zender dit kan natuurlijk. Veel zwevers hebben hier last van , vaak omdat ze niet als motorzwever zijn ontworpen of alleen voor een 400 borstel motor met maar net voldoende vermogen.
Eerst moet het pompen opgelost worden voor je verder gaat.
Ex Wassenaarder.
Bedankt,
Betreft motor vermogen, is geleidelijker en minder gas tot nu toe wel doeltreffend.
Het pomp gedrag ga ik inderdaad oplossen met gewicht en beter lanceren!
To be continued.
Ps. Wassenaar is zo mooi!
Pas gewicht toevoegen indien overige instellingen rorrect zijn.
Een pompende zwever is vaak lastiger te besturen dan een zwever die teveel gewicht in de neus heeft(staartlastig of neuslastig). Ik denk dat bij het maiden de meeste zwevers eerder staartlastig zijn dan neuslastig omdat iedereen z'n zwever zo licht mogelijk wilt houden.
Lood is zonde... accu naar voren , zwaardere motor,
Of een zwaardere lipo nemen zodat het extra gewicht nog nut heeft.
Bij grotere en meestal zwaardere zwevers is lood uiteindelijk de oplossing.
Bij een lege zwever ga ik altijd eerst vaststellen hoeveel gewicht er toegevoegd MOET worden. Vervolgens is de motor van belang want die moet afgestemd zijn op het gewicht en spanwijdte van de zwever. De rest van het gewicht kan accugewicht worden.
Het gewicht van regelaar en servo's spelen zeker bij grotere zwevers een ondergeschikte rol.
Maak gebruik van de database van Arjan daar zit meestal jouw zwever wel tussen of anders een die vergelijkbaar is.
succes.
Kun je op of ander je accu niet 3 plakjes lood van 35 gram kwijt? Zo zou ik het doen.