zwaartepunt varta fly

Zwaartepunt Vartafly

Louis, breng hem vrijdag even mee om hem uit te wegen, aan het draadje op de foto is niet de goede manier. ik heb een uitweegbokje dat werkt zeer goed.groetjes Chris.

Der varta die vliegt ook goed tenminste voor die tijd.
Ik heb hem ook gehad.

Bij mijn excel zat zo'n bokje dat is handig.
Je kan ook van die dingen kopen die je kan verstellen.
Anders moet je er 1 maken met de afstand van jouw zwaartepunt tot de voorlijst.

724a26eac805db3.jpg

724a26eb25ab71c.jpg

Maar nogmaals dat is ongeveer ik ga altijd zo ver mogelijk naar achter als ik prettig vind.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Louis

Heb er nog eens een nacht over geslapen, misschien moet je een touwtje doen om de voorste vleugelpen. Zwaartepunt ligt dan ongeveer 3 mm naar voren toe maar dat is te compenseren maar dan kan je wel zien of de neus voorover valt ( ongeveer 10 graden) en de vleugels op dezelfde hoogte van de grond zijn.
Heb je hem naar alle kanten uitgewogen en misschien komt hier dan iets uit wat het gedrag van de Varta fly verklaart.
Op de wip zetten meet je alleen de balance stand in CG maar niet of een vleugel iets te zwaar is.
Is tenslotte zoeken naar de beroemde speld in de hooiberg.

Met vriendelijke groet

Ko

Hi Ko,

Na het stabilo recht te hebben gezet vliegt de Varta nu als een eitje.

Die stond aan de linkerkant 3 cm lager als rechts op de tips, daarbij stond het hoogteroer ook nog eens getordeerd.

Zwaartepunt verder ok nu.

Thanks voor alle tips.

Gr Ton

Hallo Ton

Fijn dat het gelukt is en dat de Varty Fly nu als een eitje vliegt.

Met vriendelijke groet

Ko

ombouw van speed600 naar borstelloos

Vandaag de spullen van RCTechnics ontvangen!

Een borstelloze buitenloper.
Hieronder de specificatie's.

Product: 2814/08 Outrunner 1000KV
Code: 2814/08
€ 32,95

Klik voor vergroting

Specificaties:
Type: A2814/8
Afmetingen: 35x36mm
Gewicht: 100g / 3.66 oz
Motor as: 4mm
KV: 1000 RPM
Efficiencie: >80%
Werk spanning: Ni-MH (7-10 cells) / Li-Poly(2-3 cells)
Continu Stroom: 15-25A

En de regelaar:

Product: HiModel FLY 40A Brushless ESC (2A. BEC)
Code: FLY40ABEC
€ 37,50

Klik voor vergroting

40 Amps Brushless Speed Controller
Type: FLY-40A BEC
Bedrijfsspanning: 7,2 - 12V (6-10 NiCd / 2S-3S LiPo)
Belastbaar continu: 40 Ampere
Belastbaar piek: 50A (10 sec)
BEC Belastbaar: 2 Ampere max.
Afmetingen: 70x25.7x8.7mm
Gewicht: 37 Gram
PWM: 8Khz
Instelbare Timing
Voltage afslag: Automatisch

De reden dat ik voor een iets zwaardere regelaar gekozen heb heeft te maken met mijn achtergrond als vonkentrekker....
Ik hou liever wat ampére's over dan dat ik op de grens zit en de regelaar bloedheet wordt.

Maar goed, vanavond dus een begin gemaakt met het verwijderen van de speed600 en de regelaar. Na verwijdering bleek wederom dat de vorige eigenaar een prutsertje geweest is; de aan-uit schakelaar was tussen de bedrading gezet door de draadjes door te knippen, aan elkaar te draaien en er een plakbandje omheen te doen.....
Dat dit goedgegaan is verbaasd me nog steeds.

Maar goed, nu maar alles in één keer goed doen!
Morgen gaan we verder en zal dit draadje weer bijgevuld worden!

full

Houdt er rekening mee dat je de accu zover mogelijk naar voren kunt aanbrengen in de nieuwe situatie. De nieuwe motor is 120 gram lichter als de oude, dat is een groot verschil en je wilt toch je zwaartepunt weer op de oude plek leggen.

jako dat is precies wat ik wilde doen om deze romp recht je krijgen. We proberen hem weer zo strak mogelijk te krijgen. Wel een reden voor jou om om maar Hoeven te komen. Dat is ons streven om die dag de maiden te doen. Gr Ton
Posted via Mobile Device

Posted via Mobile Device

ombouw motor gereed!

Zo, een lekker avondje gesleuteld!

Vanavond begonnen met het demonteren van de motor, regelaar e.d.
Zo zag de oude motor met regelaar eruit.
Let op de plakbandjes om de aan-elkaar gedraaide draadjes te isoleren....

full

Daarna bij de nieuwe motor de regelaar aangesloten.
Aangezien ik bij de hoge vermogens liever een vaste verbinding gebruik, heb ik de stekkertjes van de regelaar afgeknipt en de bekabeling aan elkaar gesoldeerd en met krimpkous geïsoleerd.

full

Daarna begonnen met het monteren van de motor.
Aangezien de bevestiging op de orginele manier niet ging (met zo'n aluminium kruis) heb ik zelf maar M3-schroefjes op maat geknipt, het kruis aangepast zodat deze binnen het plastic past, en vervolgens de motor gemonteerd.
Hierna de nieuwe spinner voorzien van de nieuwe klap-props en de boel gemonteerd.

full

Één klein probleempje; de klapprops komen aan de bovenzijde niet helemaal tegen de romp wanneer de motor stilstaat.
Maar aangezien het toestel toch meestal op de buik landt (hopenlijk) laat ik het maar zo.
Daarna nog een plankje in de romp gelijmd welke 2 functie's krijgt; het beschermen van de regelaar en het dragen van de accu.

full

Nu alles gemonteerd was kon ik beginnen met het zwaartepunt weer goed te krijgen.
Allereerst de 25 gram (!?!) uit de STAART verwijderd.
Vervolgens van lego een stellage gemaakt (tip Chris, bedankt!!) om het zwaartepunt te controleren.

full

Het toestel voorzien van de accu, zover mogelijk naar voren geplaatst, de vleugels gemonteerd en testen maar.
Ziehier het resultaat!!!

full

Straks nog even wat klitteband op het plankje en dan vliegen maar.

Ben benieuwd!

Louis

Vliegen als een eitje

Vanavond ruim 2 1/2 uur gevlogen in ideale omstandigheden!

Het toestel vliegt heerlijk!
De motor met prop is enigzins overpowerd waardoor je met motor aan bijna vol down moet geven om een normale klim te krijgen.
Het enige wat nu nog moet gebeuren is de rem van de regelaar activeren; dat is tot nu toe niet gelukt.
Wie me kan helpen hiermee zonder programmeerkaart; ik hou me aanbevolen!

Tenslotte nog even het bewijs dat hij als vanzelf vliegt....

full

Koffie drinken tijdens het vliegen.....

full

zelfs ik kon er goed mee overweg!

grt, Louis

zit ook met het probleem dat een rem niet werkt... toch niet zoals het volgens het boekje zou moeten. en 1x werkte hij, en de dag erna ineens nietmeer.

Hallo Louis

Dit ziet er inderdaad bijzonder ontspannend uit als je dan kijkt naar het begin heeft gezond verstand gezegevierd.
Geniet ervan.

Met vriendelijke groet

Ko

Google is your best friend ;-)

Eerste zoekresultaat in google na het intikken van: manual HiModel FLY 40A Brushless ESC

HiModel RC Manuals > HiModel FLY Seires 40A & 100A Brushless Speed Control for Helicopter >

Succes, hopelijk lukt het hiermee.

Groeten,

Johan

Edit: Ik zie alleen zo snel geen instelling voor de brake, ofwel rem. Het lijkt er ook op dat die regelaar voor een heli bedoeld is. Als het niet lukt zou ik ze gewoon even een mailtje sturen.

Zie op hun site:
Still having trouble?
Contact Us

Laatst bewerkt:
Back