Zwaartepunt vliegende plaat

Om mee te combatten heb ik een heel eenvoudige strijkijzervomige pu plaat van 60cm bij 70 voorzien van motor en servos. Waar moet het zwaartepunt liggen van zoiets om het in te vliegen?

Grtz A

Bij vliegende vleugels wordt het zwaartepunt op 15% à 20% op de gemiddelde zgn. mean aerodynamic chord genomen.

Zonder verdere berekening van die mean aerodynamic chord kan je in eerste instantie proberen het zwaartepunt 15% van de koorde ter hoogte van de middenlijn nemen (desnoods zelfs 10%). Dat moet werken (behalve bij forward sweep vleugelvorm)

Hoe verder je het zwaartepunt naar voor legt, hoe stabieler ie zal vliegen, maar hoe meer up je zal moeten sturen om je vleugel in horizontale vlucht te houden.

Hoe verder naar achter het zwaartepunt hoe minder up je zal moeten sturen maar des te minder stabiel hij zal vliegen (zal feller reageren op up/down stuurcommando), tot een bepaalde grens is bereikt: dan wordt je vleugel gewoonweg onbestuurbaar.

Laatst bewerkt:
Het zwaartepunt heb ik goed gekregen, maar het ding vliegt gewoon heel slecht. Iemand ervaring met een goed vliegende rechthoek uit pu plaat?

Grtz A

Als we nu eens wisten hoe dat ding eruit ziet ??? Enige foto ??

eerst was het een strijkijzer en nu is het al een rechthoek ?

full

Grtz A

Laatst bewerkt door een moderator:
Iemand ervaring met een goed vliegende rechthoek uit pu plaat?
Ja: het wordt al een stuk beter als je de spanwijdte groter dan de koorde aanhoud in plaats van andersom.
Laat me raden: hij waggelt erg bij stuurinput en kan ineens uit kontrole tuimelen?

@ Antony,

als je mij uw email adres doorgeeft via pb stuur ik u een bouwbeschrijving van een vliegende schotel , daar heb je misschien iets aan ...

... of aan deze ??? batwing

Beiden vliegen héél zeker !!!!

150492422-batwing.jpg
file.php

Laatst bewerkt door een moderator:
Vroeger had de club uit Horst die vliegende verkeersborden.
Daar zaten ook rechthoekige borden bij van 60x100cm. (spanwijdte 60 cm en 100cm lang)
Daar moest het zwaartepunt op 10cm van de voorlijst.
Dus relatief ver naar voor.

Veel vliegplezier!!

Frank

Ja: het wordt al een stuk beter als je de spanwijdte groter dan de koorde aanhoud in plaats van andersom.
Laat me raden: hij waggelt erg bij stuurinput en kan ineens uit kontrole tuimelen?

Correct, ik had elders ook al gehoord dat ik het in de breedte moet zoeken, hij is nu 70 lang en 60 breed, ik ga hem eens 70 breed en 60 lang maken. Gewoon rechthoekig zonder afgeschuinde hoeken.

Ronde vormen of andere zijn te veel werk, ik moet hem gewoon met een rechte lat en breekmes in een kwartiertje kunnen snijden, want het is de bedoeling er meerder te maken als ik een goed vliegend exemplaar heb.

Grtz A

Back