zwaartepunt zagi-achtige vleugel

Volgens het programma (link van Theo Coenen) heb ik het zwaartepunt van een vliegende vleugel bepaald, maar hoe controleer ik dat tijdens het vliegen, hoe doe je de fijnafstemming?
 
Wat doet hij wel en wat niet

Als hij erg nerveus is met upen down dan is wat te achterlijk dus is het wat te zwaar van achter
 
Ron, idd, zoals Guus al aangeeft. Een andere methode is om met de motor uit een steile duikvlucht maken en kijken hoe het model zijn lijn vervolgd. Hersteld hij fel, normaal of blijft hij duiken? Discussieer hier dan eens lekker over met Harry of Frans, dan krijg je helemaal uitgelegd het hoe en waarom van deze test. Je weet wel die 2 "oudjes" die op de woensdag bij jullie steeds vliegen.
 
het zwaartepunt is natuurlijk ook pijlstelling afhankelijk, en ik weet niet zeker of elke zagi dezelfde pijlstelling heeft.

Zwaartepunt kan je vliegend het beste testen door aan te duiken zoals Theo ook al aangeeft.
 
Nee, je hebt die vleugeltjes met verschillende pijlstellingen en ook met de motor voor op (dan is de pijlstelling meestal veel minder)

Zwaarte punt is grofweg 1/3 van de voorlijst van het midden van de vleugel, dit is ook nog afhangelijk van het verloop van de koorde.
Is de vleugel recht dan is het het midden, verloopt de koorde dan moet je de verhouding tussen center koorde en tip koorde nemen. En dan dus het midden van de vleugen naar binnen verplaatsen (beetje knullig uitgelegd, maar ik hoop dat je het begrijpt).

Bij vliegen als hij normaal op hoogte reageerd dan ligt het zwaartepunt goed, reageerd hij erg fel dan is het zwaarte punt achterlijk (te veel druk op de roeren), duikt hij (vooral als de motor uit is) en is hij sloom op hoogte dan is het zwaartepunt voorlijk.

Probeerje zwaarte punt zo goed mogelijk te bepalen voor je gaat vliegen en plaats je componenten zo dat er geen lood bij moet, want dat is overbodig gewicht.
 
Pietvelaers zei:
Bij mijn Zagi ligt het zwaartepunt 20Cm achter de neus..

Dat kan voor jou Zagi perfect werken, maar de meeste mensen hier praten over zelf gesneden zagi's waarvan er geen een precies hetzelfde is. De snelste manier om dan het zwaartepunt te vinden is via http://www.geistware.com/rcmodeling/cg_calc.htm#cg en dan daar de gevraagde gegevens invullen. Voor vliegende vleugels als een plank of zagi achtige is het zwaartepunt op 20% van het MAC, voor normale vliegtuigen op 25-30 % van het MAC.

En voor de specialisten die met canards willen werken kun je dit online programma gebruiken.

Met via deze links het zwaartepunt te berekenen heb je een heel goed basis uitgangspunt welke je eventueel door te vliegen nog verder kan verbeteren.
 
Een vuistregel voor het zwaartepunt is : 25 % van de gemiddelde koorde.

Bij een zagi achtige vleugel is de gemiddelde koorde de koorde in het midden van een vleugelhelft.
Dus je neemt het midden van een vleugel helft ga 25 % van de koorde vanaf de neuslijst naar achter en daar zou +/- het zwaartepunt moeten liggen.
Bij een vleugel met veel pijlstelling kan het zwaartepunt zelfs achter de vleugel liggen.

Kijk anders even op deze site wordt veel uitgelegd over vliegeigenschappen van Nurflügel.
Klik Nurflügel en dan schwerpunktlage nurflugel und schwansloze.

http://www.aerodesign.de/index.htm

Het is alleen in het duits maar het is duidelijk genoeg.

Groet Arthur.
 
Back
Top