zwaartepunt zagi met speed 400 op 2s lipo

Gaat dat lukken om het zwaartepunt goed te krijgen?
Ik ben nu mijn eerste zagi aan het maken en zie op plaatjes bij googlen dat de meeste mensen een behoorlijk dikke Nimh accu voorin hebben liggen. Ik wil met een 2s lipootjes gaan vliegen (1300mah).

Nope.

Net 3s 2200 en een motor met vergelijkbaar gewicht lukte het mij ook nooit. Wel altijd zwaar gebouwd, wat ook niet helpt voor het zwaartepunt.
Mijn volgende ga ik bouwen met een 2S1p 2300 A123 pakket en een extra licht motortje. Ik vrees dat dat weer lood word.

heb op die manier nooit problemen gehad, eerst de motor erop zetten en dan tijdens het uitwegen bepalen waar de servo's, de lipo en de ontvanger moet komen. Dan pas alles uitsnijden om de servo's, lipo en ontvanger erin te plaatsen.

is het ook mogelijk om de zagi te maken met de speed 400 voorop? lichte lipo erachter en servo's erbij, lijkt me veel makkelijker.

en welke profielen gebruiken jullie voor de zelfbouw zagi's?

is het ook mogelijk om de zagi te maken met de speed 400 voorop? lichte lipo erachter en servo's erbij, lijkt me veel makkelijker.

en welke profielen gebruiken jullie voor de zelfbouw zagi's?

Het zou kunnen, dan heb je wel een stabiele kist, maar of het leuk is?
Het gaat er bij zagi`s toch vooral om om lekker te raggen en te combatten...en met zo`n prop voorop is dat niet echt makkenlijk.

Bedankt voor de reacties. Ik zal er dan toch maar een borstelloos motortje op zetten, dat heb ik ook nog wel. Dat moet dan wel een heel stuk lichter zijn als een speed 400 begrijp ik.

Je kan de motor gerust voorop zetten hoor dat hebben wij ook gedaan.
Hij vliegt dat wat feller alleen je propje kan eerder kapot gaan inderdaad.
Hij is wel veel stiller doordat je een trekpropje heb.

Zoek eens op misbaksel 5, daar heb ik een soort van Zagi gemaakt en zoals je kan zien klopt het zwaartepunt met, maar ook zonder motor achterop.......

ps, zelf effe gezocht voor je de-bouw-van-misbaksel-5-wink

Laatst bewerkt door een moderator:
Theo,

Ik heb jouw topic bekeken echter het is mij een raadsel hoe jij je zwaartepunt goed krijgt.
Ik heb toch nog even de speed 400 gemonteerd en ik moet een waanzinnige hoeveelheid lood toevoegen om eea goed te krijgen.

Overigens is mijn Zagi 100cm span ipv 120cm dus heb ik het zwaartepunt aangepast, dit zou volgens mij rond de 46% van de koorde moeten liggen (vanaf de neuslijst). Aangezien dit ding vroeger ook altijd met een speed 400 werd gevlogen moet dat toch nog steeds kunnen lijkt me.... het motortje dat er volgens epp-shop op moet is slechts 17 gram lichter als een speed 400.

Ik heb als eerste het model in elkaar gezet en daarna het zwaartepunt berekend, toen ik dat had was het gemakkelijk. Als eerste een dun latje op de werkbank zetten en daar de vleugel op leggen zodat het latje onder het zwaartepunt zit. Dan alles erop leggen te beginnen met de motor, dan de accu, de servo's en de regelaar en als laatste de ontvanger er ergens tussen frotten. Als alles er dan netje op ligt kun je dit aantekenen en de gaten gaan maken voor de componenten.

Het zwaartepunt bereken ik met dit programma The R/C Aircraft Proving Grounds - Center of Gravity Calculator
en dan op 20% van het MAC

:smile: mijn Zagi van 1,2 meter vliegt met deze opstelling prima...
Lipo 3S 1700 Rhino, 180 watt fietsbel, 18 Ampére regelaar, 9 gram servo's en 7 grams ontvanger
Als versteviging zit er aan de onderzijde nog een carbon buisje in ( gelijmd met bruislijm ) en een paar lappen tape ( versterkte )

Zwaartepunt ligt zo prima ( is wel de tempex Zagi )

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back