zwaartepunt zwever goed krijgen

ik ben bezig een 1,80 zwever van brushless te voorzien (zie topic over typhoon 15/13)

Deze zwever vloog ik eerst met een power700 met een 8 cellen pakket. Het zwaartepunt lag toen prima, maar aangezien mijn 3s lipo pakket en mijn typhoon 15/13 een stuk lichter zijn ligt het zwaartepunt nu 4 centimeter te ver naar achteren... (accu zo'n beetje tegen de motor aan)

heeft iemand een tip hoe ik dit zwaartepunt goed kan krijgen zonder gelijk een kilo lood in de neus te leggen?

3 mogelijkheden:

1) gewicht naar voren verplaatsen
2) gewicht van achteren eraf halen
3) gewicht van voren bijplaatsen.

Aangezien 1 geen optie is, blijven 2 en 3 over. 3 wil je niet, dus zul je aan de achterkant gewicht moeten besparen ergens op.

Een alternatief tov. lood is misschien een zwaardere lipo?

Hoi Wizie.

Maak eens een foto hoe je al je componenten er nu in hebt.
Is iets makkelijker.
Er zijn misschien dan wel andere opties.
Zoals ontvanger naar voren of je servo's.

Groeten Han.

ik heb even een paar foto's gemaakt, hoewel ik denk dat je er niet zo heel veel aan hebt...

(kwaliteit is ook niet zo geweldig...mijn camera werkt alleen goed bij daglicht :P )

1.jpg

-microservo voor het hoogteroer (heb geen richtingsroer, stuur beide roeren van de v-staart met 1 stang aan)
-daarvoor ligt de ontvanger, nog niet netjes ingebouwd maar wel op de plek waar ik hem wil hebben
-daarvoor (in de neus) ligt een 3s2300 lipo pakket. Nog zwaarder lijkt me niet echt nodig eerlijk gezegd... En daarvoor zit dus de motor

2.jpg

even een overzicht van de hele romp.

3.jpg

onscherpe close-up waar je de lipo ziet...

ik heb al overwogen of ik misschien de staart wat kan inkorten... Watvoor gevolgen heeft dit voor de vliegeigenschappen? Het zwaartepunt ligt op ongeveer de helft van de vleugel in plaats van een derde, maar door de korte neus vrees ik dat er behoorlijk wat gewicht in moet voordat het voldoende effect heeft.

Tja, lipo is niet altijd een voordeel :wink:
Schuiven met de componenten zoals Han aangeeft lijkt mij ook het beste. Of een zwaardere Lipo.

Wellicht kan je de staart opnieuw bouwen van latjes balsa in een vakwerkconstructie, scheelt aanzienlijk.

Tja Wouter is mij net voor.

Ik had zelf voor een groter lipo pakket gekozen.
! keer starten en dan niet meer benedenkomen.
In mijn fiesta ligt een 8000 lipo in vliegt een paar uur.
Heerlijk 1 start 1 landing voor de hele middag.
Maar je kunt de servo voor het hoogte roer nog wel een eind,
naar voren gooien.
En maak voorin een slede om je lipo teplaatsen.
Lekker makkelijk met uithalen.
Als ik het goed bekijk op de laatste foto kan die sevo nog wel naast
het lipo pakket.
Je regelaar met klitteband aan de bovenkant van de romp,
boven het lipo pakket.
Je ontvanger nog iets naar voren en klaar is Wizzie!!!!

Groeten Han.

als ik daar toch al aan ga beginnen kan ik denk ik beter gewoon een nieuwe romp bouwen, en de neus wat langer maken... dan kan het gewicht verder naar voren...

ik heb nog even een foto van het totaalbeeld gemaakt...

de staart lijkt wel erg lang zo vind ik..

4.jpg

Han zei:
Tja Wouter is mij net voor.

Ik had zelf voor een groter lipo pakket gekozen.
! keer starten en dan niet meer benedenkomen.
In mijn fiesta ligt een 8000 lipo in vliegt een paar uur.
Heerlijk 1 start 1 landing voor de hele middag.
Maar je kunt de servo voor het hoogte roer nog wel een eind,
naar voren gooien.
En maak voorin een slede om je lipo teplaatsen.
Lekker makkelijk met uithalen.
Als ik het goed bekijk op de laatste foto kan die sevo nog wel naast
het lipo pakket.
Je regelaar met klitteband aan de bovenkant van de romp,
boven het lipo pakket.
Je ontvanger nog iets naar voren en klaar is Wizzie!!!!

Groeten Han.

ik heb net nieuwe lipo's! :P
wat scheelt het qua gewicht dan? een 8000 of een 2300? en qua prijs niet te vergeten? ;-)

ik vind zelf starten en landen zo'n beetje de leukste bezigheid van het vliegen dus ik ga toch niet een vlucht van een hele middag maken :P en als ik het toch alleen voor het gewicht doe kan ik net zo goed toch lood erin hangen... scheelt een hoop geld ;-)

Een nieuw V-staartje plakken lukt mij wel in een avond, een hele nieuwe romp duurt aanzienlijk langer... :?

Oke luiheid is ook wat.
Geen ombouw ach doe dan maar een pondje lood.
Zou toch gaan voor een kleine verbouwing.
Het weer is toch slecht!!!!
Tijd zat dus.
Ga snel hier verder met wat bespanwerk.
Anders wordt het weer stressen als het weer beter is.

Groeten Han.

@VW: oow ik dacht dat je de hele staart bedoelde (zegmaar de romp vanaf achter de vleugel)
de staartvlakken zijn van licht balsa met behoorlijke gaten erin... misschien toch een optie inderdaad... en ook een paar gaten maken in de hoogteroeren...

@han: ik zeg niet dat extra lood voegen beter is dan ombouwen... maar ik zie het grote voordeel van zwaardere lipo's niet zo in als ik toch binnen een half uur weer beneden ben. ik hoef niet zo lang te vliegen maar ik vind het wel leuk om een beetje relaxed rond te tuffen met een zwever...

ik kan mij niet voorstellen dat het genoeg zal schelen om de staartvlakken van latjes te maken, en die servo verplaatsen? die zit zowat op het zwaartepunt, dat moet niet zo veel uitmaken denk ik...

maar zoals ik al eerder vroeg... wat verandert er aan vliegeigenschappen als ik de staart (dus het stuk romp achter de vleugel, niet de staartvlakken ;-) ) zou inkorten?

Hoi hoi,

Je kan ook de staart lichter maken. Bijvoorbeeld door de stalen stuurstangen te vervangen voor koolsstofexemplaren, dan bespaar je naar de staart toe toch zeker 20-25 gram. Dat verschil maakt enorm veel uit t.b.v. het zwaartepunt.
Ik zat zelf met een soortgelijk probleem. Een oude zwever opnieuw bouwen, nu met lipo's en een borstelloos buitenlopertje van 48 gram. Het toestel was bedoelt voor een speed 600 in combi met nicad akku's. Dat heb ik door het single pull systeem opgelost (hele lichte kevlar draden naar achteren, en een torsieveertje in het roer). De draden kan je net links en rechts van de ontvanger zien...
Clubstar%204.jpg

Goh, dat is een mooie oplossing zeg, nog nooit gezien. Zou ik ook kunnen proberen met mijn Metric, daar moet ook een vracht lood in ondanks de dikke accu helemaal voorin het neusje. Waar haal je die torsieveertjes?

wizzie zei:
...en die servo verplaatsen? die zit zowat op het zwaartepunt, dat moet niet zo veel uitmaken denk ik...

Dit gaat juist veel uitmaken, die servo weghalen van het zwaartepunt, en zo ver mogelijk naar voor brengen.

De staart korter maken zou ik in elk geval niet aan beginnen, daar wordt je toestel niet stabieler van.

Wat zou precies de ramp zijn om toch lood in de neus aan te brengen? Het is verreweg de meest eenvoudige oplossing. Dit toestel is ontworpen voor een bepaalde hoeveelheid gewicht in de neus (in de vorm van accu's o.a.) dus daar kan het probleem ook niet zitten.

Ik begrijp wel dat je liever geen gewicht toevoegt, maar de alternatieven zijn in dit geval niet eenvoudig realiseerbaar..

Het hoeft ook geen kilo te zijn, kracht maal arm weetje. Datzelfde geldt voor het verplaatsen van die servo, zet die 10x verder naar voren en hij oefent een 10 maal grotere 'kracht' uit..

@Aaalie: wauw wat een prachtige oplossing, met die draadjes. Ieder grammetje scheelt toch weer ;-)

@Hezik: ja dat klopt ook wel weer, maar je probeert op een zwever natuurlijk toch ieder grammetje te sparen. Staart inkorten zal ik dan maar niet doen ;-)

al met al toch maar gewoon de staart zo licht mogelijk maken en daarna de rest opvangen met lood in de neus...

Jakkie takkie zei:
Goh, dat is een mooie oplossing zeg, nog nooit gezien. Zou ik ook kunnen proberen met mijn Metric, daar moet ook een vracht lood in ondanks de dikke accu helemaal voorin het neusje. Waar haal je die torsieveertjes?

Die veertjes maak je zelf. Op de site van "Theo" www.F3K.nl is het direct te zien onder de knop "bouwen van..." . De daar gebruikte staaldraad is 0,3 mm, en de gebogen U is 2cm breed. Ik gebruik voor de grotere modellen 0,4 mm staaldraad, en een U met een breedte van ongeveer 3cm. Probeer de "pootjes" die je in de roeren duwt zo lang mogelijk te maken, en haal ze even door een drupje CA voordat je hem definitief in het roer/kielvlak duwt.
Als je het ziet zo op de site heb je je bedenkingen. Maar als het met monteert twijfel je niet meer. Indien je servo gaat brommen in neutraalstand, maak dan de U iets breder (is zéér waarschijnlijk beslist niet nodig, of je hebt zeker al veel te zwakke servo's voor de toepassing).
Gebruik als draad een goede, niet rekbare en gevlochten kevlardraad. Dit is bij iedere betere hengelsportzaak te kopen, en kost waarschijnlijk beneden de €10,- voor een rolletje van 25meter of meer. Borg ieder knoopje met fractie van een drupje CA. Ik gebruik tevens een kort stukje nylon bowdenkabel op de plaatsen waar de draad de romp uitgaat (tegen eventueel mogelijk doorschuren).
Indien je nog keuze hebt van waar de hevel aan de roeren te monteren, construeer het dan zo dat je hoogteroer naar boven klapt indien de draad om wat voor reden kapot gaat. Ik heb het door eigen fout één keer op de richting gehad, maar dit roer klapte verder dan 90 graden door, en werkte vervolgens gewoon als rem, het model was ondanks dat prima te landen.

Succes, groetjes van Aldert

Back