Als ik in mijn model 1 duiktank gebruik (piston van engel), dan zal bij het volzuigen van de tank mijn zwaartepunt verschuiven (toch?), hoe zorg je er dan voor dat de boot toch vlak blijft liggen bij vaarsnelheid 0?
Hoi Sonny, Daar heb je helemaal gelijk in, en je hebt er meteen een nadeel van een zuigertank mee te pakken. Als je door de plaatsing van de tank zorgt dat bij 90% volgezogen (dan zou de sub op zweefgewicht moeten zitten) de zuiger zich in het zwaartepunt, of beter drijfpunt van de sub bevind heb je er het minste last van. Ietsje meer of minder water op dat punt heeft dan geen merkbaar effect op de ligging van de boot, en kun je hem goed uittrimmen. In het traject van leeg naar 90% vol en omgekeerd heb je er wel effect van, dat valt met een enkele tank niet te vermeiden. Of je moet hele moeilijke constructies toe gaan passen met vanuit het midden van de tank tegengesteld bewegende dubbele zuigers. Maar met die hele gewichtsverplaatsing is eigenlijk goed te leven. Je ziet het stilliggend wel, maar varend is het met de diepteroeren makkelijk te corrigeren.
Hoi Sonny, zoals Lex al aangeeft is dit nadeel van 1 enkele zuigertank 'model Engel' niet zonder technische hoogstandjes te verhelpen. Je moet dit nadeel echter niet te zwaar bekijken, want het valt nogal mee... De Lafayette van Engel heeft b.v. ook slechts 1 zuigertank, en dan nog een vrij forse van 825ml en als deze boot met vaarsnelheid 0 statisch afzinkt zie je dat hij wat 'neuslastig' ondergaat. Omdat je de boot aftrimt op 85% vulgewicht voor de tank van Engel (sorry Lex...dat is nou eenmaal bij de Engel-tanks zo...) waarna de boot 'aan de periscopen hangt' zal de boot al vrij snel weer horizontaal komen. Bij enige vaarsnelheid is het 'neuslastig' ondergaan erg natuurgetrouw. Het opduiken wordt bij enige vaarsnelheid mooi door de roeren gestuurd. Opduiken bij vaarsnelheid 0 is het meest 'onnatuurlijke' want de boot komt eerst met de achtersteven boven. Wat wel belangrijk is: hoe langer de boot (in verhouding met de breedte) hoe minder dit verschijnsel zal optreden. Dat is een kwestie van stabiliteit.. Jos
Sonny. Voor een jaar of 3 geleden,las ik een artikel in Sonar.De. Deze U boot modelbouwer had een kolbentank gebouwd,met meelopent gewichtverdeling. Aan de voorzijde en de achterzijde van de kolbentank zaten tantwielen,met een draadeind aan de zijkant. Hij had alles zo berekend dat het aangezogen water (gewicht),in tegengestelde richting werd verschoven met een gewicht op dit draadeind. Het gewicht liep dus gelijk aan de zuigersnelheid. Je hebt hier dus geen last van,koplastig of staartlastig,tijdens het duiken en stijgen.Vond dit geen slecht idee. Wat ook belangrijk is dat de zuigertank zo kortmogelijk moet zijn. Dus zo`n grootmogelijke diameter,als je daar plaats voor hebt. Neem als proef maar eens een grote en kleine frisdrankfles,en vul deze eens half vol met water,probeer dan in het midden ,hem horizontaal te houden.Je zal merken dat het gemakkelijker zal gaan met de kleine als de grote fles. Veel sucses harry.
wat dacht je van de zuiger om te bouwen naar een tank met aan twee kanten een zuiger. Dit kan je met 1 motor doen en de verbindings as naast de zuigertank te laten draaien. Het zwaartepunt is nu het midden van de zuiger, als de twee zuigers tegelijk naar buiten schuiven ( een ander voordeel is dat de assen die naar buiten schuiven de helft korter worden. ik heb hier nog wel foto's van voor je.[/img]