Zware last maken: hoe begin ik eraan?

Discussie in 'Model truckers' gestart door Dazzler, 23 jun 2009.

  1. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Hoi,

    Ben niet zo erg actief in dit hoekje, ben vooral een botenbouwer. Nu is mijn laatste project, een Volvo Ocean Racer bijna voltooid (vor-nieuw-bouwproject-ericsson-vo70) en nu kom ik eigenlijk tot de vaststelling dat ik deze boot hebt gebouwd op schaal........ 1/14 !

    Deze schaal komt dus perfect overeen met de tamiya truck schaal (nu ja, we weten allemaal dat dit niet exact 1/14 is maar kom..)

    Bovendien heb ik een Tamiya Knight Hauler met MFU op mijn kast staan.... dit wordt interessant!!

    Dus, ik zou graag zwaar transport oplegger maken waar ik deze boot kan mee vervoeren.

    Nu weet ik zelf niet echt goed hoe ik hier moet aan beginnen. Volledig zelf maken vanaf scratch zie ik niet gebeuren.... daar heb ik enerzijds momenteel niet echt de tijd voor en anderzijds ook zeker het gereedschap niet (heb wel een draaibank, maar geen freestafel, en zeer weinig ervaring met metaalbewerking)

    Een trailer kopen als basis lijkt mij dus misschien het beste idee, enkel dan, welke trailer?

    Voordeel van een trailer te kopen is dat ik natuurlijk al een hele hoop onderdelen (spatboren, wielen, assen, lichten, bumper, koppelplaat...) heb dan.
    Het frame zelf verlengen of aanpassen moet wel lukken.

    Nu zo'n zwaar transport oplegger heeft in mijn geval 6 assen nodig. Waar haal ik best deze onderdelen?

    Heb dus niet enkel extra assen nodig, maar ook extra banden, en alle toebehoren om deze extra assen aan het frame te bevestigen (vering, ophanging, kleine toebehoren.....)

    Waar kan ik deze best halen? Want bij Der Getriebe doctor hebben ze assen voor een trekker, maar op het eerste zicht niet voor een oplegger....

    Dan zal ik waarschijnlijk een deel van deze 6 assen ook stuurbaar moeten maken?

    Dus, wat is de beste manier om aan zo'n project te beginnen? Welke startmaterialen of kit koop ik best? En waar haal ik de rest van mijn onderdelen vandaan?


    Hierbij 2 foto's van de echte versie:
    [​IMG]
    [​IMG]

    PS De 3° as van de trekker is voor in de toekomst, nu eerst proberen of ik een trailer in elkaar krijg!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. rc modelbouwer 1\50 1\16

    rc modelbouwer 1\50 1\16

    Lid geworden:
    13 apr 2009
    Berichten:
    1.276
    Locatie:
    putten
    hallo wordt een mooie project
    de trailer kun je het beste kopen van bruder
    of als je cht iets moois metaal prof wilt
    een wedico 3as voor de onderdelen
    kun je bij wedico zelf terecht of de hollandse
    rob hobma in elst is wel best prijzig maarja dat is alles
    in dit hobbygebied haha
    veel succes met de bouw ervan
     
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Dazzler,

    Kijk meer eens even in dit topic, hier wordt de (ver)bouw van een Bruder 3 assige Semi-dieplader verbouwd naar een 6 assige Broshuis Semi-dieplader !!!

    Even klikken en ....................snuffelen maar !

    nieuwe-uitdaging

    Succes met de (ver)bouw van de 6 assige Semi-dieplader !
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    zonder freesbank moet het toch prima lukken???

    alu profielen en een zaag + wat vijlen kom je een heel eind. hooguit het stuursysteem aanschaffen maar verder is het allemaal vrij recht toe recht aan.
     
  5. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Mischien is een slijpmachine ook geeen overbodige luxe.
    Een tafelmodel (of hoe je zoon ding noemt)
    Deze kan vast gezet worden en je kan materiaal mee opmaat slijpen.
    Opzig een best handig ding en ik gebruik het vaak.

    Groetjes Mitchell.
     
  6. Tiemke

    Tiemke Guest

    Hoi Dazzler,

    Allereerst mijn complimenten voor de boot:worship: Heb het topic even helemaal bekeken en het is een hele mooie zeilboot geworden. Als oud medewerker van Volvo heb ik het geluk gehad deze zeilschepen in Rotterdam van dicht bij te kunnen bekijken.

    Voor de bouw van een mooie oplegger moet je het topic van Piet maar eens goed bekijken. Piet is een ware vakman op modelbouwgebied.

    Succes met de bouw en je kunt hier op het forum veel leren, gewoon even vragen.
     
  7. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    tegen de tijd dat mijn kraan af is de ltm1090 kan die hem wel ff het water in droppen voor je mocht dat gewenst zijn ;)

    uiteraard wel zelf goed aanpikken ;).

    tot 92cm vanaf de kant is het geen probleem ;) daarboven komt mijn kraan wel wat meer in de problemen met betrekking tot de maximale last.
     
  8. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    OK, dank allemaal voor de commentaren - ik zal dat bouwverslag van Piet eeens grondig bestuderen want dat lijkt misschien wel exact wat ik nodig heb.




    En wat is de maximale last dan Cheeta? Mijn boot weegt (incl. kiel & ballast) 8 kg :p
     

Deel Deze Pagina