Zware spanningsregelaar voor voeding

Hallo,

Ik gebruik al een tijdje een ringkerntravo met daarachter een LM 350 T instelbare spanningsregelaar als 12 Volt voeding voor de snellader. De travo geeft 24 volt, 10 A. Door de elco's op de regelprint wordt dat rond de 30 Volt en tot zo'n 1,3 A laadstroom gaat het goed. Daarboven wordt het toch wat teveel voor de spanningsregelaar, en schiet hij in de beveiliging.

Weet iemand welk type instelbare spanningsregelaar je in deze situatie zou kunnen gebruiken voor tot zeg zo'n 4 A laadstroom? (of tot hoever kun je gaan?) De regelaar wordt met een CPU koelblok met ribben en daarop zo'n ventilatortje gekoeld.

Lex Verkuijl zei:
... De travo geeft 24 volt, 10 A. Door de elco's op de regelprint wordt dat rond de 30 Volt ...
24Volt is de effectieve waarde van de spanning, de topwaarde ligt een faktor wortel(2) = 1,4 hoger, vandaar de hogere spanning.

wat je ook nog kunt doen is een andere trafo zoeken of de ringkern afwikkelen .
je electronica moet nu wel heel veel dissiperen [in warmte omzetten
ik denk dat een volt of 18 onbelast genoeg is.
groeten wiebe

Je kan ook de LM parallel schakelen. Als je een deler gebruikt voor het instellen dan voed je deze deelspanning aan de 2e LM, ik heb daar eens schema's voor gevonden op het net. 4 amp = 4 LM's. En zoals Ron al opmerkt, de diodes in de afvlakbrug geleiden tot de piekspanning van de sinusvormige wisselspanning, niet de effectieve spanning. De piek van een trafo is bij 1 fase altijd wortel 2 x effectieve spanning, dus na gelijkrichten en afvlakken is dat de spanning die je overhoud.

Groeties,

Ton.

Hallo allemaal,

Dank voor de aangedragen oplossingen! Ik ga eerst eens zo'n schema'tje bouwen dan BigBoat aangeeft in z'n links, met een extra powertransistor er overheen. Lijkt mij voor mijn doel de mooiste oplossing.

Hallo,

Het projectje heeft even stilgelegen, maar nu wil ik er weer mee verder. Ik ben me echter van één ding niet zeker, de pinbezetting van de benodigde 2n2966 transistor (TO 220 behuizing).

Heb ik het volgende goed? Ik leg de transistor op z'n rug, text naar me toe, en dan vanaf links tellen. Pin 1=B, 2=E, 3=C ?? Op het net heb ik BEC gevonden, maar ook BCE. Help.....

TO220: van links naar rechts: B - C - E. De collector dus in het midden. Deze zit ook aan het koelplaatje.

Back