Zwarte Zee 1:90 schroeven en motor

Discussie in 'Werkschepen' gestart door JP-7007, 4 okt 2022.

  1. tonberg

    tonberg

    Lid geworden:
    11 dec 2004
    Berichten:
    108
    Locatie:
    ouderkerk ad amstel
    bij een ijzerwerker heb ze dat en ook mooie klemmetjes
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wat ik bij de vorige posting vergeten ben is dat er geen axiale spanning op de koppeling mag staan. Dat geeft ook een knakkend geluid. Je zou de motor los kunnen maken van de steun en dan terwijl je de motor langzaam laat draaien die in de hand houden. Door de motor een beetje te kantelen of te bewegen voel en hoor je wat er gebeurt. In de stand waarin de motor de meeste toeren maakt met het minste lawaai zou je hem vast moeten zetten. Een stukje slang kan ook een goede koppeling zijn, maar ook daarbij moet de uitlijning zo goed mogelijk zijn. Hieronder een filmpje met een slangetje tussen schroefas en scheef staande motor. Je hoort min of meer een zwaar punt. En je ziet dat er onbelast al relatief veel stroom loopt. Een paar maanden geleden de motor met steun verwijderd, het vlak schoon gemaakt en de motor met steun recht gezet. Daartoe een stukje buis om schroefas en motoras geschoven. Daarna een cardankoppeling geplaatst en nu loopt het geruisloos. En loopt er minder dan de helft stroom. Gr. Klaas.

     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2022
  3. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.399
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    De uitleg van de draairichting van een schroef klopt 100%.
    De reden dat het bij webwinkels soms andersom staat is niet zozeer dat die winkels het omdraaien, maar dat ze overnemen wat de fabrikant op het zakje heeft geschreven.

    En die fabrikant komt veelal uit Duitsland, waar men de draairichting van schroeven vanaf het voorschip bepaald.
    En dan klopt die "verkeerde" opgave toch weer wel.

    (Dit even ter aanvulling. )
     
  4. JP-7007

    JP-7007

    Lid geworden:
    11 okt 2009
    Berichten:
    23
    @k-k
    Goedenavond Klaas,
    De boot vaart goed, is mooi stil, ligt redelijk goed in het water en de motor is rustig en heeft voldoende power. Dus dat zit wel goed. Na het invetten van de as en koker en het iets beter uitlijnen van de motor was het meeste geratel wel weg. Ook de moeren zijn weggehaald, dank voor je tips!
    Helaas heeft de boot wel wat water gemaakt via het lage achterdek, moest hem wel een beetje uitkiepen tussendoor. Daardoor is nu wel mijn ontvanger stuk gegaan, voortaan deze maar iets hoger in het schip monteren, balen natuurlijk. De motor zal vast ook wat nat geworden zijn; hoop dat dat geen problemen gaat geven.
    Waterdicht krijgen van slepers is denk ik wel lastig, heb hetzelfde met de Smit Rotterdam. Ken jij dit issue ook bij jouw boten? gr. Jan Pieter

    IMG_2272.jpg IMG_2267.jpg IMG_2254.jpg
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja Jan Pieter, ook mijn scheepjes zijn van binnen wel eens nat geworden. Ook wel eens dat de ontvanger het "begaf". Droog blazen en rest water laten verdampen. Meestal werkt het dan wel weer. Probeer de elektronica zo in te bouwen dat er geen water op drupt, eventueel een plastic zakje eromheen, of een platic doosje waar het in past. Schroefas in het vet (uierzalf) en axiaal goed opsluiten. Geen van mijn scheepjes lekt via de schroefas. Tankertje (avatar) en Smit Finland hebben een slechte afdichting waar het dek op de romp aansluit. Daar in de rand een pakking gemaakt van siliconenkit. Nu nog af en toe een paar druppels in het schip. Probeer alle losse delen te fixeren met magneetjes. Impregneer de binnenkant van de romp ook, opdat er geen water in de huid trekt en die gaat scheuren. Leg onder in de romp wat papieren zakdoekjes en na elke vaarsessie controleren en de boot een paar dagen open laten staan. Fijn dat je een en ander aan hebt kunnen passen en dat het allemaal wat beter loopt. Wens je verder veel vaarplezier. Gr. Klaas.
     
  6. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    699
    Locatie:
    Maassluis
    Ik heb deze tip gehad:

    Nu werk ik met een "vals" perspex dek onder het normale dek, en dat perspex dek kan ik dicht plakken met plakband, en dan het originele dek er op en dan zie je er niets meer van.
    Onderstaan een principe schets.
    Dat dicht plakken doe ik als ik water aan dek verwacht.
    De magneten zijn een weer een laatste "ontwikkeling", die zorgen er voor dat het originele dek netjes sluit en blijft liggen.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina