Zwarte Zee III

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door lifeboatcaptain, 16 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Deze week ben ik begonnen met een model van de Zwarte Zee (III). Ik ga hem schaal 1:50 bouwen. Dit is mijn eerste model met een houten romp, dus tips zijn altijd welkom :D . Anders verpest ik zo'n fantastisch mooi schip :( , iets waar ik geen zin in heb. Ik ben van plan om veel detailwerk van karton te maken, wat ik afgekeken heb van de bouwer van de Zinnia. Ik heb op dit moment al een aantal spanten aan elkaar gelijmd met balken ertussen. Er komt waarschijnlijk een Speed 700 BB Torque motor in, maar dat is nog niet helemaal zeker, hij is wat duurder dan ik eigenlijk zou willen. Ik heb zo goed als al het benodigde hout al, en als ik toch tekort kom haal ik wat bij.

    Later volgt meer.
     
  2. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    dag ,

    hierbij een van mijn andere bouwprojekten , hier enkele maanden geleden gezet :
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=26447&highlight=

    daar werd ook voornamelijk karton en papier gebruikt .

    Goeie idee om daarmee te werken , je zult het zien ...

    een 720BB "Torque" motor lijkt wel duur ( 40 € ) maar toch is het zijn geld waarde , vind ik ...

    indien vragen over kartonbouw , mag je ze gerust stellen , liefst hier op je bouwverslag .

    de groetjes ,

    Laurent
     
  3. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Laurent,

    Hoe heb je die mooie overlappen tussen 2 achter elkaar liggende platen gemaakt?

    Groetjes Lifeboatcaptain
     
  4. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Even een update.

    Ik heb al het grootste deel van de spanten aan elkaar gezet! :D Ik ga komende week (tijdens mijn vakantie) weer hard verder werken.
     
  5. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    hoe bedoel je ?

    spreek je over deze soort lappen ?
    [​IMG]

    heel gemakkelijk :
    [​IMG]

    foto hierboven uithaald uit een artikel die ik enkele jaren geleden schreef , op een andere site :
    http://www.titanic-model.com/articles/laurent/laurent_pt6.shtml

    de groetjes ,

    Laurent
     
  6. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hoi Laurent,

    Ja, dat bedoelde ik. Bedankt :D .

    Groetjes Josse
     
  7. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hoi Laurent,

    Die foto onder "heel gemakkelijk" kan ik niet zien.

    Groetjes Josse
     
  8. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Ligt aan jouw software "lifboatcaptain", ik kan hem wel zien.
     
  9. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik kan hem nu ook zien.
     
  10. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Even een update.

    Ik heb de eerste lat van de huidbeplating op de spanten gelijmd en getimmerd. Ook zitten de motor en de schroefas op hun plaats gelijmd en de schroefas heb ik ook gebruikt om een spant te helpen op de juiste plaats te komen. De plaats waar waarschijnlijk de accu voor de aandrijving komt (ik gebruik kapotte accu's als ballast.) is ook al bepaalt en voorzien van een houten plaat om de accu op zijn plaats te houden. Ook heb ik aan het spant waar ik ook de motor aan vast geschroefd heb, een plaat voor de ontvanger en vaartregelaar opgehangen heb. Toen ik gisteren mijn plannen voor de aandrijving (speed 720 BB Torque motor), schrok de verkoper, want ik heb een schroef van 40mm diameter gekocht, waar zo'n sterke motor dus eigenlijk te sterk voor is. Dus toch maar de speed 500 BB VZ uit mijn Maasbank (Billing Boats model van de Banckert schaal 1:50) gehaald (de rest van de electronica komt ook uit die boot, die nu toch gerepareerd moet worden), en die er in geplaatst.

    Groetjes Josse
     
  11. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Weer even een update.

    Ik ben begonnen met het plaatsen van de huid :eek: :D !!!! Er zitten nu 5 houten latjes vast. Ik heb besloten om de latjes vast te timmeren, omdat ik dat meer vertrouw. Zodra ik foto's heb zet ik die in dit bouwverslag.

    Groetjes Josse
     
  12. Botter

    Botter Guest

    Heej Josse,

    Mischien kan je houtlijm en spijkers samen gebruiken :wink: want hout heeft wel in het begin een beetje de neiging om terug te gaan naar zijn oude vorm.. waardoor spijkers misschien los kunnen schieten.. ik had dit tenminste wel met de botter van artesania die ik heb gemaakt :wink:

    Christian
     
  13. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    @ Botter,

    Ik ga haar als de romp helemaal bekleedt is van binnen en van buiten in de polyesterhars zetten, waarmee ik ook gelijk de huid aan de spanten "lijm". Ik heb ontdekt dat als je eerst een "gat" boordt (d.w.z. zover boren dat de spijker er zo ver in kan dat hij op allebei de stukken hout grip heeft en dus niet meer kan bewegen), dan kan je de spijker heel gemakkelijk erin duwen, en je hebt een paar minuten nodig om één latje erop te zetten. Het werkt uiteindelijk dus sneller (of ik heb veel meer tijd dan anderen.)

    Groetjes Josse
     
  14. armando

    armando

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    1.206
    Locatie:
    rotterdam
    ik zou maar 1 kant doen, aangezien stel er komt water in. en het hars laat water door. dan kan het ltijd nog luchten het het water verdampen.
    anders gaat het denk rotten omdat het niet weg kan.

    maar dat is wat ik heb geleerd he
     
  15. Botter

    Botter Guest

    Is die hars wel stevig genoeg dan? want het is natuurlijk ontwikkeld om het hout te beschermen.. en niet om hout op hout te lijmen.. En een beetje extra lijm er tussne doen kan me toch geen kwaad lijkt mij? :wink: maar goed :) iedereen zijn eigen manier :D

    Christian
     
  16. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    @ Armando,

    Ik heb op school met polyesterhars gewerkt, en dat houdt het prima waterdicht. Er worden zelfs jachten op de manier gebouwd! De rede waarom ik de binnen- en buitenkant in de hars wil zetten is dat als er dan water via het dek naar binnen komt, of als er vet op het hout komt, dat dat dan daartegen beschermt is.

    Groetjes Josse
     
  17. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hallo, even een update.

    De romp is bijna helemaal voorzien van de beplating! Ik heb een gedeelte van de romp al in de plamuur gezet. Omdat ik ook de reliëf van de huidplaten wil laten zien, heb ik besloten de oneffenheden van de spijkers over de volle hoogte door te laten lopen zodat het papier gelijk in de goede vorm komt. De indeling voor de electronica is ook al aardig af. Ik heb ook al wat foto's, maar die krijg ik niet op de site. Maar ik heb ze wel op mijn eigen site staan www.cdjem.nl/josse

    Groetjes Josse
     
  18. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hallo allemaal,

    Ik ben nu begonnen met de houten blokken voor de boeg, alleen ik weet niet zo goed hoe ik die van vierkant naar enigzins de juiste vorm kan krijgen, de blokken zijn namelijk erg breed en dik en de zaag op de decoupeerzaag is te klein en heeft flink moeite met het hout, de slijpkop op de Dremel zaagt er lekker snel doorheen, maar die is erg klein, en plakjes maken lukt ook niet erg. Met de handzaag kom ik ook nauwelijks door het hout heen. Het gebruikte hout is vuren. Schuren met de schuurkop op de Dremel gaat zo goed dat het hout haast in de fik vliegt en gaat anders langzamer dan de handzaag. Een schuurmachine heb ik nog niet, ben wel aan het kijken of ik daar wat geld voor los kan peuteren. Heeft iemand hier een oplossing voor? Of kan iemand misschien vertellen hoe hij/ zij dit aangepakt heeft, want volgens mij bouwt iedereen die met hout werkt wel minstens een deel met massieve blokken hout.

    Groetjes Josse
     
  19. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    ik niet ...

    ik heb een hekel aan blokken , indien ik ze vermijden kan , doe ik het .

    bij het beplanken van mijn rompen , zijn deze volledig beplankt van boeg naar achter , geen enkel blok nergens ...

    veel gemakkelijker om een mooie romp te verkrijgen , geen vettige dikke "neus" ...

    de groetjes ,

    Laurent
     
  20. ronny de zeeman

    ronny de zeeman

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    245
    Locatie:
    oostende
    lifeboatcaptain
    by gebrek aan een schuur machine,kan je ook een rasp gebruiken om je blokken in model te raspen.
    let wel het laatste stukje zou ik met schuurpapier rond een blokje schuuren.
    ik weet dat het veel tyd gaat vergen.
    maar met geduld kom je er wel.
    groetjes ,ronny
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina