C
christiaan sauer
Guest
Beste,
Mijn eerste post hier op dit forum, dus ik zal me eerst even netjes voorstellen.
Ik ben Christiaan Sauer, 29 jaar, zelfstandig ondernemer (fotograaf) en parttime postbezorger op dit moment.
Jaren, maar dan ook echt jaren geleden heb ik in mijn jeugd veel modelbouw gedaan. Hoofdzakelijk vrachtwagens van Revell, maar ook iets aan scheepjes. 1 Daarvan is de Bismarck van Tamiya, een ander is de Zwarte Zee IV van BB geweest. De eerstgenoemde licht tegenwoordig op het spreekwoordelijke strand om gesloopt te worden.
De ZZ IV ligt momenteel half in stukken in de kelder met als doel om hem eindelijk af te bouwen.
Nu gaat dat nog een gigantische klus worden. Als 15 jarig ventje dat te snel wil werken moet je ook niet aan zulke klussen beginnen eigenlijk
Alles wat fout kon gaan is eigenlijk wel fout gegaan, en ik heb me nu tot doel gesteld om dat allemaal zo goed als mogelijk te herstellen.
Voorbeelden van klusjes die gedaan moeten worden (in willekeurig volgorde).
Schuren van de romp om hem uiteindelijk netjes af te lakken
Dekken schuren om ze passend te krijgen
Weghalen resterende delen van de mal bij de boeg
Weghalen patrijspoorten
Dichtmaken patrijspoorten, ankergat
Schuren, plamuren van de romp
Rechttrekken van de romp (heb de patrijspoorten om een nu onbekende reden met een vijl gemaakt, daar wordt je romp niet rechter van :confuser
Opvullen kieren tussen romp en dekken
Onderdelen passend maken
Weghalen en vervangen van de ganse verschansing op het achterdek
Weghalen van alle losse onderdelen zoals bolder, railings, enz.
Passend maken van de bak waar de schroef in zit, en die eindelijk eens vastlijmen
Dichtmaken roerstok-gat en opnieuw gat boren
Patrijspoorten aftekenen en opnieuw boren
En ga zo maar door, en door en door. En dan mag je nog eens doorgaan.
De vraag of het niet verstandiger is om een nieuwe doos te halen, en gewoon compleet opnieuw te beginnen: ja. Of het leuker is: nee. Dit is leerzaam, moeilijk, en eigenlijk gewoon 1 groot drama. En iedere keer dat ik bezig ben geweest kom ik met een grote grijns weer boven
En daar doe ik het voor op dit moment
Goed, eindelijk kom ik bij de hamvraag.
Is er een manier om aan de oorspronkelijke beslagset van de Zwarte Zee IV te komen? Dit zou me bijzonder veel werk schelen om het allemaal zelf te moeten gaan namaken. Geef het genoeg tijd en frustratie en dat komt ook wel goed, maar liefst zou ik de beslagset nieuw kopen en die kunnen gebruiken.
Dus als iemand deze restaurateur zou kunnen helpen: dolgraag 8)
Wanneer ik iets verder ben, en het schip er iets toonbaarder uitziet zal ik ook zeker mijn eigen bouwverslag topic openen. Maar dat ga ik nu zeker nog niet doen daar ik dan meteen verbannen wordt gezien de staat van het schip hahaha.
Hier in ieder geval 1 foto van de staat van het schip waarin het nu verkeerd. Dan snap je meteen waarom ik nog niet meer foto's online gooi
(al zijn die wel te vinden als je de link onder de foto volgt)
ps: de verf zit er zo bespottelijk dik op (en toch niet dekkend
) dat ik met de grofste korrel kan schuren, en echt lagen dik schuursel op mijn werktafel kan krijgen, zonder dat er ook maar een stukje witte romp zichtbaar is. . . .
Ik blijf er bij, dit moet je als 15 jarig ventje dat te snel wil werken niet doen.

zwartezee4 by Sauer Fotografie, on Flickr
Mijn eerste post hier op dit forum, dus ik zal me eerst even netjes voorstellen.
Ik ben Christiaan Sauer, 29 jaar, zelfstandig ondernemer (fotograaf) en parttime postbezorger op dit moment.
Jaren, maar dan ook echt jaren geleden heb ik in mijn jeugd veel modelbouw gedaan. Hoofdzakelijk vrachtwagens van Revell, maar ook iets aan scheepjes. 1 Daarvan is de Bismarck van Tamiya, een ander is de Zwarte Zee IV van BB geweest. De eerstgenoemde licht tegenwoordig op het spreekwoordelijke strand om gesloopt te worden.
De ZZ IV ligt momenteel half in stukken in de kelder met als doel om hem eindelijk af te bouwen.
Nu gaat dat nog een gigantische klus worden. Als 15 jarig ventje dat te snel wil werken moet je ook niet aan zulke klussen beginnen eigenlijk

Alles wat fout kon gaan is eigenlijk wel fout gegaan, en ik heb me nu tot doel gesteld om dat allemaal zo goed als mogelijk te herstellen.
Voorbeelden van klusjes die gedaan moeten worden (in willekeurig volgorde).
Schuren van de romp om hem uiteindelijk netjes af te lakken
Dekken schuren om ze passend te krijgen
Weghalen resterende delen van de mal bij de boeg
Weghalen patrijspoorten
Dichtmaken patrijspoorten, ankergat
Schuren, plamuren van de romp
Rechttrekken van de romp (heb de patrijspoorten om een nu onbekende reden met een vijl gemaakt, daar wordt je romp niet rechter van :confuser

Opvullen kieren tussen romp en dekken
Onderdelen passend maken
Weghalen en vervangen van de ganse verschansing op het achterdek
Weghalen van alle losse onderdelen zoals bolder, railings, enz.
Passend maken van de bak waar de schroef in zit, en die eindelijk eens vastlijmen
Dichtmaken roerstok-gat en opnieuw gat boren
Patrijspoorten aftekenen en opnieuw boren
En ga zo maar door, en door en door. En dan mag je nog eens doorgaan.
De vraag of het niet verstandiger is om een nieuwe doos te halen, en gewoon compleet opnieuw te beginnen: ja. Of het leuker is: nee. Dit is leerzaam, moeilijk, en eigenlijk gewoon 1 groot drama. En iedere keer dat ik bezig ben geweest kom ik met een grote grijns weer boven

Goed, eindelijk kom ik bij de hamvraag.
Is er een manier om aan de oorspronkelijke beslagset van de Zwarte Zee IV te komen? Dit zou me bijzonder veel werk schelen om het allemaal zelf te moeten gaan namaken. Geef het genoeg tijd en frustratie en dat komt ook wel goed, maar liefst zou ik de beslagset nieuw kopen en die kunnen gebruiken.
Dus als iemand deze restaurateur zou kunnen helpen: dolgraag 8)
Wanneer ik iets verder ben, en het schip er iets toonbaarder uitziet zal ik ook zeker mijn eigen bouwverslag topic openen. Maar dat ga ik nu zeker nog niet doen daar ik dan meteen verbannen wordt gezien de staat van het schip hahaha.
Hier in ieder geval 1 foto van de staat van het schip waarin het nu verkeerd. Dan snap je meteen waarom ik nog niet meer foto's online gooi

(al zijn die wel te vinden als je de link onder de foto volgt)
ps: de verf zit er zo bespottelijk dik op (en toch niet dekkend

Ik blijf er bij, dit moet je als 15 jarig ventje dat te snel wil werken niet doen.

zwartezee4 by Sauer Fotografie, on Flickr
Laatst bewerkt door een moderator: