Zwarte Zee IV - mijn algemene vragen.

• Topicstarter Topicstarter christiaan sauer
  • Startdatum Startdatum
C

christiaan sauer

Guest
Beste,

Mijn eerste post hier op dit forum, dus ik zal me eerst even netjes voorstellen.
Ik ben Christiaan Sauer, 29 jaar, zelfstandig ondernemer (fotograaf) en parttime postbezorger op dit moment.
Jaren, maar dan ook echt jaren geleden heb ik in mijn jeugd veel modelbouw gedaan. Hoofdzakelijk vrachtwagens van Revell, maar ook iets aan scheepjes. 1 Daarvan is de Bismarck van Tamiya, een ander is de Zwarte Zee IV van BB geweest. De eerstgenoemde licht tegenwoordig op het spreekwoordelijke strand om gesloopt te worden.
De ZZ IV ligt momenteel half in stukken in de kelder met als doel om hem eindelijk af te bouwen.

Nu gaat dat nog een gigantische klus worden. Als 15 jarig ventje dat te snel wil werken moet je ook niet aan zulke klussen beginnen eigenlijk ;)
Alles wat fout kon gaan is eigenlijk wel fout gegaan, en ik heb me nu tot doel gesteld om dat allemaal zo goed als mogelijk te herstellen.

Voorbeelden van klusjes die gedaan moeten worden (in willekeurig volgorde).
Schuren van de romp om hem uiteindelijk netjes af te lakken
Dekken schuren om ze passend te krijgen
Weghalen resterende delen van de mal bij de boeg
Weghalen patrijspoorten
Dichtmaken patrijspoorten, ankergat
Schuren, plamuren van de romp
Rechttrekken van de romp (heb de patrijspoorten om een nu onbekende reden met een vijl gemaakt, daar wordt je romp niet rechter van :confuser:)
Opvullen kieren tussen romp en dekken
Onderdelen passend maken
Weghalen en vervangen van de ganse verschansing op het achterdek
Weghalen van alle losse onderdelen zoals bolder, railings, enz.
Passend maken van de bak waar de schroef in zit, en die eindelijk eens vastlijmen
Dichtmaken roerstok-gat en opnieuw gat boren
Patrijspoorten aftekenen en opnieuw boren
En ga zo maar door, en door en door. En dan mag je nog eens doorgaan.

De vraag of het niet verstandiger is om een nieuwe doos te halen, en gewoon compleet opnieuw te beginnen: ja. Of het leuker is: nee. Dit is leerzaam, moeilijk, en eigenlijk gewoon 1 groot drama. En iedere keer dat ik bezig ben geweest kom ik met een grote grijns weer boven ;) En daar doe ik het voor op dit moment ;)

Goed, eindelijk kom ik bij de hamvraag.

Is er een manier om aan de oorspronkelijke beslagset van de Zwarte Zee IV te komen? Dit zou me bijzonder veel werk schelen om het allemaal zelf te moeten gaan namaken. Geef het genoeg tijd en frustratie en dat komt ook wel goed, maar liefst zou ik de beslagset nieuw kopen en die kunnen gebruiken.

Dus als iemand deze restaurateur zou kunnen helpen: dolgraag 8)

Wanneer ik iets verder ben, en het schip er iets toonbaarder uitziet zal ik ook zeker mijn eigen bouwverslag topic openen. Maar dat ga ik nu zeker nog niet doen daar ik dan meteen verbannen wordt gezien de staat van het schip hahaha.

Hier in ieder geval 1 foto van de staat van het schip waarin het nu verkeerd. Dan snap je meteen waarom ik nog niet meer foto's online gooi ;)

(al zijn die wel te vinden als je de link onder de foto volgt)

ps: de verf zit er zo bespottelijk dik op (en toch niet dekkend :P) dat ik met de grofste korrel kan schuren, en echt lagen dik schuursel op mijn werktafel kan krijgen, zonder dat er ook maar een stukje witte romp zichtbaar is. . . .
Ik blijf er bij, dit moet je als 15 jarig ventje dat te snel wil werken niet doen.

zwartezee4 by Sauer Fotografie, on Flickr

Laatst bewerkt door een moderator:
Welkom. Daar ga je nog wat werk aan hebben, inderdaad.

Die romp lijkt bijna met de vingers geverfd, als je die dikke randen ziet. Maar wees gerust, dit zien we wel vaker, en er zullen er ook genoeg zijn die zo, met vallen en opstaan, begonnen zijn. Dus geen reden om geen bouwverslag te openen, met de extra ervaring en rust die je nu je ouder bent waarschijnlijk zult hebben, kan dit nog best een pareltje worden.

Hoi Christiaan, welkom! Je bent niet de enige met Zwarte Zeeën met "wat werk" en foto's van schepen in erbarmelijke staat zijn geen reden voor een ban. Maar ik snap dat je je hier een beetje voor schaamt inderdaad ;-)

Momenteel zijn er onder "bouwverslagen - schepen" twee topics aangaande de houtbouw Zwarte Zee lopende, ééntje van Johan en ééntje van mij. Daarnaast staan er nog wel een paar meer verderop.
Ik zou zeggen: Start ook zo snel mogelijk een bouwverslag, altijd leuk om je aan elkaar op te kunnen trekken.

Wat betreft de beslagset: Soms wordt er eentje op marktplaats aangeboden, maar je kan hem ook zelf samenstellen. De meeste onderdelen worden ook los verkocht door de modelbouwzaak. Bereid je wel alvast maar voor op een stuiptrekking als je de prijzen ziet: Goedkoop is anders.

Je moet ook even kritisch kijken naar wat je écht nodig hebt. Die patrijspoortjes (die op jouw foto ook zichtbaar zijn) bij voorbeeld, horen daar eigenlijk niet. Als je goed op de foto's van de echte ZZ kijkt zie je dat de patrijspoorten verzonken in de romp liggen. Een mooie foto van hoe ze zitten staat in het bouwbeslag van de "Waker" van VolvoPenta; weliswaar een detailfoto van de Waker, maar het geeft wel een goed beeld van wat ik bedoel.

Succes!

Dat is precies de insteek waarmee ik nu met het model bezig ben ja.
Gewoon op het gemakje werken. Liever een half jaar langer bezig en een mooi resultaat dan snel werken en over 3 weken balen dat je het weer verknald hebt ;)
Sommige dingen (lees: alles :rolletjes:) die ik vroeger zo gedaan heb kan ik nu de redenatie niet helemaal meer van bedenken :D

Ik ga maar gewoon eens een topic openen denk ik :) Kan ik daar meteen tips en hints vragen. Zal nog heel veel moeten leren, want ben niet bijzonder handig te noemen. Maar, dat maakt het juist zo'n leuke uitdaging!

Ik heb een ABS romp.
Goddank geen houten romp. Dan was de klus helemaal niet te overzien geweest ;)
Ik heb mijn eigen bouwverslag topic geopend zojuist. Wees welkom om daar over het schip en zijn reparatie/renovatie/restauratie te discussiëren 8)
Dan kan ik hier blijven zoeken naar een beslagset.

Hoi Christiaan, welkom! Je bent niet de enige met Zwarte Zeeën met "wat werk" en foto's van schepen in erbarmelijke staat zijn geen reden voor een ban. Maar ik snap dat je je hier een beetje voor schaamt inderdaad ;-)

Momenteel zijn er onder "bouwverslagen - schepen" twee topics aangaande de houtbouw Zwarte Zee lopende, ééntje van Johan en ééntje van mij. Daarnaast staan er nog wel een paar meer verderop.
Ik zou zeggen: Start ook zo snel mogelijk een bouwverslag, altijd leuk om je aan elkaar op te kunnen trekken.

Wat betreft de beslagset: Soms wordt er eentje op marktplaats aangeboden, maar je kan hem ook zelf samenstellen. De meeste onderdelen worden ook los verkocht door de modelbouwzaak. Bereid je wel alvast maar voor op een stuiptrekking als je de prijzen ziet: Goedkoop is anders.

Je moet ook even kritisch kijken naar wat je écht nodig hebt. Die patrijspoortjes (die op jouw foto ook zichtbaar zijn) bij voorbeeld, horen daar eigenlijk niet. Als je goed op de foto's van de echte ZZ kijkt zie je dat de patrijspoorten verzonken in de romp liggen. Een mooie foto van hoe ze zitten staat in het bouwbeslag van de "Waker" van VolvoPenta; weliswaar een detailfoto van de Waker, maar het geeft wel een goed beeld van wat ik bedoel.

Succes!

Nog even terugkomend op je post. Is er een goede online modelbouwwinkel waar dat spul terug te vinden is?
Patrijspoortjes is opvallend dat dat niet klopt: dit waren de poortjes die meegeleverd waren met de doos. Zit daar standaard dan verkeerd spul in in sommige gevallen?
Wat noem je overigens niet goedkoop? Had gezien de railinghouders iets van 30 cent per stuk waren? Ja, je zal er flink wat nodig hebben, maar dat is dan tientjes werk. Gelukkig heb ik veel bolders kunnen redden die op het dek stonden. Dat wordt heel voorzichtig afschuren en opnieuw lakken denk ik. Scheelt weer wat geld. Maar dan blijft natuurlijk het probleem dat er het nodige ontbreekt.
Die VolvoPenta Walker zal ik eens opzoeken wat ik kan vinden. Thanx!

Quartel bijv. heeft het spul liggen, en ik heb het in Goes op de beurs ook bij anderen zien liggen.
Duur: Het stuur+stand voor op de flybridge ging meen ik voor 17,50. 0,3mm koperdraad 5,95. Etc.

Billing Boats heeft meer boten met "foutjes" er in, die patrijspoortjes zijn standaard BB onderdelen die ze klakkeloos ook voor de Zwarte Zee hebben genomen. Ik zal vanavond een foto'tje proberen te posten van de "echte", waarop je kan zien dat ze er écht niet op horen ;)

Je kan natuurlijk proberen wat je redt met verfafbijt of kwastreiniger, dikke kans dat dat makkelijker werkt dan schuren. Wel eerst even met ééntje proberen ;)

WBT de "Waker": Het schip was van de kustwacht en heette "Waker", ex "Smit Rotterdam", ex Greenpeace "Solo". VolvoPenta is de gebruikersnaam hier op het forum van de jongen die hem aan het bouwen is.

Quartel bijv. heeft het spul liggen, en ik heb het in Goes op de beurs ook bij anderen zien liggen.
Duur: Het stuur+stand voor op de flybridge ging meen ik voor 17,50. 0,3mm koperdraad 5,95. Etc.

Billing Boats heeft meer boten met "foutjes" er in, die patrijspoortjes zijn standaard BB onderdelen die ze klakkeloos ook voor de Zwarte Zee hebben genomen. Ik zal vanavond een foto'tje proberen te posten van de "echte", waarop je kan zien dat ze er écht niet op horen ;)

Je kan natuurlijk proberen wat je redt met verfafbijt of kwastreiniger, dikke kans dat dat makkelijker werkt dan schuren. Wel eerst even met ééntje proberen ;)

WBT de "Waker": Het schip was van de kustwacht en heette "Waker", ex "Smit Rotterdam", ex Greenpeace "Solo". VolvoPenta is de gebruikersnaam hier op het forum van de jongen die hem aan het bouwen is.

Het Hobbyhuis in Goes heeft helaas niets meer liggen. De klanten sloopten alle handelsvoorraad door het vast te pakken en te verbuigen. Geloof wel dat ze daar veel online nog verkopen.
Quartel is een goede. Die site ga ik de komende tijd eens doorspitten. Eens kijken wat ik kan vinden. Al wordt het nog verdomde lastig om te ontdekken wat ik allemaal nodig heb :)
Verfafbijt, gaat dat lukken in combinatie met een ABS romp :confused: Lijkt mij dat je dan de romp ook aan gort helpt? Zal ook google er eens op naslaan wat die er over te zeggen heeft.
De waker was een mooi schiop :cool: Jammer dat die uitgefikt is. De Solo heeft indertijd nog eens een paar keer in Vlissingen aan de kade gelegen. Was indertijd helemaal Greenpeace fan, dus natuurlijk in die paar dagen zo vaak aan boord geweest dat ze me begonnen te herkennen haha.
VolvoPenta ga ik opzoeken op het forum.
Jammer dat BB nogal eens te standaard onderdelen in de dozen stopt. Ze zijn duur genoeg om het wat preciezer uit te voeren lijkt me zo. Maarja. Met het gemakje kopen kom je ook een heel eind ;)
Als je nog een foto hebt: graag!

12555882967d769af9c6.jpg

Ja, dat is inderdaad heel wat anders dan er in de doos zit meelevert :(
Maar eens gaan zoeken hoe ik dat ga oplossen :)
Al kan ik in de tussentijd natuurlijk wel mooi de dekken leeg maken en de romp verder prepareren.

@ahcling: Whoeps, zou best wel kunnen inderdaad. Mea culpa.
@Christiaan: Ik had je nog een paar foto's beloofd waarop die patrijspoorten te zien zijn. Het blijft wat lastig met die oude foto's, maar hierbij twee stuks:
full

full

Ik heb nog wel een berg foto's (hoewel natuurlijk altijd te weinig en nét van dat ene detail wat je nodig hebt niet), maar die ga ik niet allemaal online zetten. Evt. kan ik ze wel opsturen met bijv. WeTransfer ofzo.

Ik ben zelf ook nog op zoek naar méér foto's van zowel de Zwarte- als Witte Zee, dus als je nog hebt...

Verfafbijt zou ik inderdaad niet op je romp doen, maar de messing delen kunnen waarschijnlijk wél. En dat zijn nou net de rot te schuren onderdelen.

Ik heb trouwens op de beurs in Goes e.e.a. railingwerk gekocht bij CB.Hobby Kadohoek (hobbykadohoek.nl). Adres: Opril Grote Markt 3, 4461AK Goes. Tel 0113 223717. Ik zie net het visitekaartje wat ze bij het zakje erbij stopten op mijn bureau liggen :)

Wederom erg behulpzame post. Top!
Wat ik ook erg prettig vind om tussendoor even te zien op de foto's is dat mijn oorspronkelijke ankerkluizen veel te hoog zaten, en te klein waren.
Die moeten echt een paar cm naar beneden. Anker komt ook voor geen meter overeen zo te zien. Volgens mij is die van Billing Boats veel te klein, en verkeerd van vorm.

Nu eerst mijn hond eens wegsturen van mijn bed zodat ik zelf kan gaan slapen haha.

edit.
dubbel post. forum leek mijn oorspronkelijke post niet te plaatsen :)

Wederom erg behulpzame post. Top!
Wat ik ook erg prettig vind om tussendoor even te zien op de foto's is dat mijn oorspronkelijke ankerkluizen veel te hoog zaten, en te klein waren.
Die moeten echt een paar cm naar beneden. Anker komt ook voor geen meter overeen zo te zien. Volgens mij is die van Billing Boats veel te klein, en verkeerd van vorm.

Nu eerst mijn hond eens wegsturen van mijn bed zodat ik zelf kan gaan slapen haha.

Dat komt vaker voor bij bouwdozen, ze hebben dan een bepaald assortiment beslag in de collectie, en daaruit zoeken ze onderdelen bij elkaar die het meest lijken, of die op het eerste gezicht, voor iemand die het origineel niet kent, wel goed lijken. Ga je dan vergelijken met de echte boot, dan vind je vrij snel verschillen.

De vraag of het niet verstandiger is om een nieuwe doos te halen, en gewoon compleet opnieuw te beginnen: ja. Of het leuker is: nee. Dit is leerzaam, moeilijk, en eigenlijk gewoon 1 groot drama. En iedere keer dat ik bezig ben geweest kom ik met een grote grijns weer boven ;) En daar doe ik het voor op dit moment ;)

Welkom! 'k Zou lekker gaan restaureren. Een nieuw model Billing Boats Zwarte Zee is van plastic, hout heeft z'n charme. En ter motivatie hierbij twee foto's de ene van hoe ik ben begonnen met een onafgebouwde houten romp en de andere waar ik nu ongeveer ben. Succes!
full

full

Is toch een hele vooruitgang ;)
Te zijner tijd ga ik overigens ook eens rondneuzen op het forum hoe die railingen door iedereen toch zo verdomde recht gemaakt kunnen worden, en zo netjes geschilderd worden. Is mij nooit gelukt, en zie ook nog niet hoe dat wel zou kunnen. Maar dat komt over een paar weken/maanden wel ter sprake :)
Net als hoe ik die balken over het sleepdek zelf kan gaan maken bijvoorbeeld.

Ik zie overigens dat bij jou de doorgang naar onder het voorste dek helemaal dicht is? Daar zit normaal toch een opening in dat je in die bak kan komen? Ene ik mis zo te zien de trapjes naar boven toe? Bewust gedaan?

Hm. Net database error.
Hieronder een foto die ik net op internet vond waarin ze in de kleuren is zoals ik d'er graag wil gaan spuiten. Erg geslaagd imho.
Patrijspoorten komen daarin ook erg mooi naar voren. Is dat niet een kwestie van een plastic latje aan de binnenkant plaatsen, aftekenen, uitboren, aflakken, en vullen met een transparante lak ofzo?
Hier een foto van internet zoals ze er bij de lancering uitzag 8)
Dit wil ik als mijn kleurenschema aanhouden

[img]http://members.rott.chello.nl/rverburg/zwartezee4_kleur.jpg[/img]

Te zijner tijd ga ik overigens ook eens rondneuzen op het forum hoe die railingen door iedereen toch zo verdomde recht gemaakt kunnen worden, en zo netjes geschilderd worden. Net als hoe ik die balken over het sleepdek zelf kan gaan maken bijvoorbeeld. Ik zie overigens dat bij jou de doorgang naar onder het voorste dek helemaal dicht is? Daar zit normaal toch een opening in dat je in die bak kan komen? Ene ik mis zo te zien de trapjes naar boven toe? Bewust gedaan?

Sleepbogen ... twee koffiehoutjes van de IKEA rondgespannen op elkaar gelijmd (niet verder vertellen)

Railing ... helemaal gesoldeerd, zal als ik wat meertijd heb uitleggen hoe dat bij dit model is aangepakt.

Trappen ... gaan nog gemaakt worden, denk na over hoe of wat.

Opening onder het bakdek ... Inderdaad, in werkelijkheid was daaronder de ankerlier geplaatst. Was een beetje gemakzuchtig (:(), omdat de prioriteit meer uit is gegaan naar een goed varende en mooie sleepboot dan naar natuurgetrouw model in een vitrine; er zijn motor, accu en RC ingebouwd.

full

hallo

remolie is een goede verf oplosser
doeken met remolie nat maken en op de romp leggen
na 24 uur kan je de verf er zo van af halen
wel goed ontvetten daarna anders blijft je grond lak niet zitten

gr raf

Back