zwarte zee

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Brecht Mussen, 1 dec 2012.

  1. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    hallo,

    de zwarte zee is nog altijd niet naar mijn zin (zullen nu weer een paar leden denken ooo, nee daar komt ie weer ;) ) dus ben ik opnieuw begonnen.
    ik heb al alles geprobeert maar ik vind het lek niet in mijn boot. en omdat het niet fijn varen is met een boot die na een half uur zinkt heb ik een nieuwe romp gehaald.
    [​IMG]
    ze ziet er al goed uit, maar voor de duidelijkheid, ik bouw hem helemaal opnieuw (buiten de romp en de dekken)

    de bedoeling is om deze boot te kunnen laten varen in ruig weer. dus ga ik het stuk wat je er kunt afhalen op het achterdek helemaal vastlijmen en waterdicht maken. dit betekend dus ook dat ik niet meer aan de motor of servo ga kunnen komen.
    ik was nog aan het denken om de woning ook vast te lijmen en alleen de stuurhut afneembaar te maken, maar bij nader inzien is dat niet nodig want ik heb nog nooit water op het dek gehad.


    ik ben dus begonnen met de aandrijving, de motor die er bij zat is maar 6 volt. gelukkig kunnen die hele kleine regelaar vanaf 4 volt werken dus dat is ideaal! ze zijn wel heel klein maar kunnen tot 20A aan (ze zijn trouwens ook spot goedkoop (9 euro)
    [​IMG]
    er zit dan ook een 6 volt batt. van 8 Ah in
    [​IMG]
    ( alles moet nog geïsoleerd worden met een krimpkousje)

    dan heb ik de motorsteun wat aangepast en de motor goed gezet, de koppeling er op en een andere as (maar dezelfde koker). de servo staat ook al.
    [​IMG]
    [​IMG]

    het roer heeft een grote uitslag, dat mag natuurlijk ook.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    gr Brecht
     
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Jammer dat je bij de andere boot het lek niet boven hebt gekregen, ik hoop dat je bij deze niet tegen hetzelfde probleem aan gaat lopen.

    Wat betreft het roer, bij meer dan 45 graden uitslag zal het eerder als rem werken, dan nog sturen. En hoe zit dat roer vast aan die as? Als dat alleen gelijmd is, ben ik bang dat het onderweg een keer een duikboot-imitatie gaat doen, en je zonder roer verder moet...
     
  3. theo_tb

    theo_tb

    Lid geworden:
    18 aug 2006
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Hoogeveen
    Als je al een nieuwe romp gekocht hebt, doe je dan ook nog wat aan de schroef? Die schroef lijkt wel afgetopt, zonder tunnel erom heen. Blijft dat zo, of komt er nog een tunnel omheen, zodat het wat beter lijkt?

    Verder veel succes gewenst, en ik hoop dat de boot nu een stuk beter droog blijft.

    Ik sluit me trouwens aan bij de opmerking over het roer, dat lijkt wel alleen maar tegen de as aan geplakt.

    VrGr,

    Theo
     
  4. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    er zit ondertussen al een gewone 40 mm 3 bladsschroef onder.

    Rond de as van het roer komt nog twee componenten spul aan (uhu plus) en dan is het wel stevig (zit bij de vorige er ook op)
    inmiddels een halfuur laten draaien vol toeren in het water. Alles bleef mooi droog en de regelaar en motor blrven ijskoud.

    Gr brecht
     
  5. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Sla dat "twee componenten spul" maar over, en zet er een fatsoenelijk strak en veel platter roer eronder.

    Ik denk als je gaat knoeien met dat spul op het roer om het "sterker" te maken dat het er dan niet meer uit gaat zien, en het roer nog dikker wordt.

    Even gewoon een messing asje nemen, en er een plaatje messing tegenaan solderen (in de juiste vorm), en dat zal een stuk beter staan.


    Gewoon een tip:cool:



    Jan
     
  6. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    en dan de binnenkant opvullen met epoxy??? Of gewoon hol laten??

    Bedankt voor de tip, ik zal er eens een nachtje over slapen ;)
     
  7. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik heb de twee roeren die ik heb gemaakt voor mijn ZZ'en vol laten lopen met tin...
    Gevuld ziet er wel fraaier uit, na schuren en spuiten zie je dan niet meer hoe het gemaakt is.
     
  8. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    Hallo,

    en we gaan weer verder:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    vandaag dus gaan testvaren, niet echt fun varen maar gewoon kijken of alles goed werkt zodat ik met een gerust hart het achterdek kan dichtplakken. dan weer een nieuwe accommodatie gemaakt (al is die nog niet af) de vorige die ik gemaakt had (een deel dan toch) stond vast op het dek, en die kreeg ik er dus niet af zonder hem te slopen. dus ben ik maar aan een nieuwe begonnen die er wel af kan.

    en toen was mijn goesting op:bye:

    gr Brecht
     
  9. theo_tb

    theo_tb

    Lid geworden:
    18 aug 2006
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Hoogeveen
    Die opbouw ziet er goed uit vind ik!

    VrGr,

    Theo
     
  10. marting

    marting

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Oudehaske (Frl)
    Bouw zo door het ziet er inderdaad netjes uit. Neem alle tijd.
     
  11. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    Bedankt Theo en Martin!
     
  12. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Welk materiaal heb je hiervoor genomen als ik vragen mag? Heb zelf nog een deels ongebouwde doos van de zwarte zee liggen, maar dat deel van de opbouw is dus gebroken (geknikt bij het in elkaar lijmen. ) Wil zelf dus het model netjes opbouwen, en de onderdelen vervangen die bij de vorige eigenaar zijn gesneuveld. 't is alleen m'n eerste scheepsmodel, dus heb er de ballen verstand van. :D
    (binnenkort ook maar een topic aanmaken om tips tevragen. )

    De opbouw ziet er in ieder geval al netjes uit bij je. Als je de rest ook zo strak maakt, word het echt een mooi schip. :)
     
  13. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    dit is styreen plaat, 0.7mm dik. kost heel weinig en je hebt het in verschillende diktes. het werkt ook heel makkelijk, en snel! je kan het gewoon met secondenlijm lijmen als er geen spanning op moet staan. secondelijm is namelijk niet zo heel sterk. valt goed te snijden en je kan het zelfs knippen met een goed scherpe schaar!

    veel succes en als je een topic start helpen we graag (en ook wanneer dat je dat niet doet natuurlijk ;) )
    hier nog een bouwveslag van Jan, hij heeft wel de witte zee gebouwd maar er zijn maar een paar verschillen met de zwarte zee: bouwverslag-witte-zee-iii-1-50-a

    een ongelofelijk mooi model en er staat veel in waar je veel van kan leren!

    gr Brecht
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  14. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    hallo,

    hier post ik weer een spectaculaire mini update LOL

    het "dak" zit er op. dit duurde zo lang omdat mijn lijm op was LOL
    ook al een eerste keertje in het groen gezet, dit groen dekt wel heel slecht!
    nu moet dit geplamuurd worden en geschuurd. paar raampjes moeten nog afgewerkt worden en dan kan ik beginnen aan de stuurhut.
    [​IMG]
    [​IMG]
    paar spantjes gezet, dit voor stevigheid en dat ik nadien gemakkelijker leds er kan in plaatsen.

    gr Brecht
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Probeer eens buiten je werkstuk te keren met spuiten, dan heb je geen plekken waar de verf er dubbel zo dik op zit.
     
  16. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Zou je niet eerst wat rekening houden met de onderdelen die boven op dat dek komen?

    Want alles wat je nu daarop gaat lijmen, daar moet je de verf weer weg schuren, anders zal de verf "verkreukelen" door de lijm. En de hechting is 10 keer beter zonder verf.

    Komt er nog een teakdek rondom de brug? of sla je dat over?

    En linksonder bij de laatste foto golft je dek nogal wat. Snij je de lijnen met de hand ofzo uit? Beter even een stalen liniaal gebruiken, dan is je lijn recht, en ziet het er al een stuk strakker uit.


    Zijn maar tips he.








    Jan
     
  17. Herm

    Herm

    Lid geworden:
    1 dec 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Stellendam
    Heb je een primer gebruikt Brecht? Dat werkt echt super op bijna alle ondergronden!
     
  18. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    hallo,

    ja kweet harm. was gewoon maar eens om te proberen hoe het stond.

    Jan, er komt een teakdek op, ik sla niets over. hij wordt compleet.
    die 'golving' hoort er in te zitten. voor de rest is het wel egaal.


    nee hier heb ik geen primer gebruikt. op het dek van de romp wel. en straks op de romp ook.

    gr Brecht
     
  19. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    hallo,

    hier weer een klein updatje:

    [​IMG]
    ik moest het gebogen deel van de flybrige maken dus heb ik een simpel malletje gemaakt. ps er in en met de haardroger in de juiste vorm laten plooien
    [​IMG]
    de dekken zijn ook gespoten (alleen vanachter nog en van voor zijn nog een paar stukjes wat opnieuw moet)
    [​IMG]
    stuurhutje gemaakt, nu nog de raampjes er uit vijlen.......
    [​IMG]
    en dan het gebogen deel gezet!
     
  20. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    begint aardig vorm in te komen, en het ziet er ook netjes uit.
    doe zo verder zullen we maar zeggen.
    vgr
    Marc
     

Deel Deze Pagina