Zweefbrevet halen met DLG?

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door laurens, 29 jun 2007.

  1. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Dit is wel een mooie richtlijn inderdaad! Ik ga voor landing d.m.v. het model vangen. ;)

    Al vraag ik me af hoe belangrijk een dergelijke brevet is. Zelf heb ik geen zweefbrevet, nooit aan toe gekomen. Maar heb wel Motor-A en Helibrevet en ben instructie gerechtigd door de KNVvL, lijkt me voldoende om een zwever te kunnen hanteren? Een DLG is niet echt gevaarlijk, al wil je zo'n stevig koolstof/kevlar rompje je niet met volle vaart tegen je hoofd krijgen. Je zou gewoon moeten pleiten voor ieder willekeurig alternatief plankbrevet, dat lijkt me voldoende dekkend.
     
  2. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    of geen brevet en als de wedstrijdleiding het niet vertrouwt, moet je ge even voorsmijten om te laten zien dat je het kan...

    Ik heb met de D3D (heli) meegevlogen zonder brevet... Werd zelfs 1e in de sport-klasse.
    Ik vind persoonlijke het hele brevetten systeem bij modelvliegen een beetje overbodig. maar goed. das een mening
     
  3. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Weet niet, denk dat je moet uitkijken met dat soort uitspraken. Wanneer er geen brevetsysteem meer gehanteerd wordt, kan dat voor zeer gevaarlijke situaties zorgen.

    Stel, er komt iemand op een helimeeting/wedstrijd. "Ik kan érg goed vliegen. 8)" Maar de persoon in kwestie heeft geen brevet, waarop de wedstrijdleiding besluit dat er voorgevlogen moet worden. Hij trekt de heli met veel geweld los, maar blijkt dus helemaal geen controle te hebben over het model en veroorzaakt schade of letsel. Als iets dergelijks simpel voorkomen kan worden doordat de leiding overtuigd is d.m.v. tonen van een brevet, dan vind ik het systeem zeker niet verkeerd.

    Daarnaast is de achterliggende gedachte van dekking ook erg fijn.
     
  4. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    mja, zit een kern van waarheid in, maar om nou te zeggen dat je uit moet kijken met dat soort uitspraken??
    Het is toch gewoon een mening? Ik brand niemand de grond in ofzo, zeg ook niet dat anderen iets wel of niet moeten doen... Gewoon een mening.

    Er zullen altijd gekken zijn die gevaarlijke situaties kunnen veroorzaken. Maar of het nodig is om dat te proberen te voorkomen met brevetten?.. tsja. tis een afweging zegmaar...

    en "de achterliggende gedachte van dekking"?
    volgens mijn polis ben ik zowieso WA verzekerd tot modellen van 25 kilo... staat niks over brevet...
     
  5. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Ik zal hem iets aanpassen:

    DLG Brevet eisen:
    3 zweefvluchten van minimaal 30 seconden, binnen 5 minuten uitgevoerd.
    Afgesloten met een landing binnen een straal van 5 meter van de vlieger, waarbij het model eventueel ook gecontroleerd gevangen mag worden.
    Zonder dat zich daarbij, gedurende de gehele tijd gevaarlijk situaties voordoen, zowel bij start, vlucht als landing.


    Een brevet is een bewijs dat je hebt aangetoont dat je je model beheerst. Bij een ongeval is er dan ook geen sprake van toeval, maar van pech. Een verzekering zal (mogelijk) eerder tot uitkering over gaan, indien je dus een aantoonbaar bewijs van beheersen van je model hebt.

    En of een DLG gevaarlijk is of niet, doet hier niet terzake, indien door toedoen van je model, er een indirect ongeluk gebeurt.... Zul je mogelijk toch aansprakelijk gesteld worden.

    Een ander toestel (zweef of motor) kopen om je brevet te halen is dan ook niet wenselijk lijkt mij.
     
  6. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Waarom zou je je brevet willen halen tijdens een wedstrijd? Het kan toch ook gewoon buiten een wedstrijd om?
    Ik zie het probleem niet.
     
  7. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere


    Aljeblieft geen apart brevet.
    Heel lang geleden is het volledig overbodige "elektrozweefbrevet" ingevoerd, wat toen als "elektrobrevet" op vele clubs een eigen leven ging leiden als iemand met een elektrisch aangedreven motorvliegtuig kwam.

    Hebben we eindelijk weer gewoon "zweefbrevet" ongeacht startmethode zou je voor DLG weer uitzondering krijgen.

    Probeer een formule te vinden die voor alle zweefvliegtuigen gebruikt kan worden. Bijvoorbeeld: "1 of meer vluchten van totaal X minuten". Ben je ook voor lijnstarts van die onzinnige 3 minuten af (wat test dat?), of voor wat minder goed zwevende elektrozwevers van de verplichting om ongebruikelijk hoog te gaan om de 3 minuten te halen.

    Verder vind ik dat je als jury best wel van het programma af kan wijken als het maar even moeilijk blijft zo ongeveer.
    Een brevet is belangrijk om als club de bestuurlijke aansprakelijkheid voor vlieggebeuren naar de leden te kunnen overdragen.
    Wettelijk heeft een brevet echter niet de status van "rijbewijs", maar meer van zwemdiploma (zonder diploma-A mag je van de badmeester niet in het diepe, maar de politie deelt er geen bekeuringen voor uit)
     
  8. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Lijkt me dat je dus een examinator moet vinden die je je A-brevet examen laat vliegen met een F3K/DLG kist.
     
  9. peterk

    peterk

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Oostkapelle
    Gezien de bovenstaande discussie is er een voorstel uitgewerkt om met DLG-modellen het A-veiligheidsbrevet voor zweefmodellen te kunnen behalen. Verschillen worden de startmethode en (uiteraard) een kortere eis voor de vliegduur.
    Net als bij alle andere RB-klassen kan er dan vanaf volgend jaar de eis voor het A-brevet komen om aan wedstrijden te kunnen deelnemen. Dat brevet hoeft niet met een DLG-model behaald te zijn!
    Op basis van een bepaald, minimaal wedstrijdresultaat kan straks het B- of C-brevet aangevraagd worden.

    Dit voorstel is naar de subcommissie RB-zweef gestuurd voor een reactie.

    Peter Keim
    Sportzaken
    KNVvL afdeling Modelvliegsport
     

Deel Deze Pagina