Zweefvlieg regels / beginner

• Topicstarter Topicstarter Flugel
  • Startdatum Startdatum
F

Flugel

Guest
Hoi,

Ik wil graag proeven van het modelvliegen en ben vooral geinteresseerd in zweefvliegen. Maar ik heb geen tijd om bij een club te gaan en wil graag vliegen wanneer het mij uitkomt en niet gebonden zijn aan een plaats waar ik moet vliegen.

De vraag is dus, is het mogenlijk om op eigen houtje met een zwever te vliegen en staan de wettelijke regels het toe om zomaar ergens (wel ver buiten bebouwing natuurlijk) te vliegen met een zwever.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Joris

Nee, binnen Nederland is het niet toegestaan om zogenaamd 'wild' te vliegen. Belangrijkste reden, die vaak onderschat wordt is de veiligheid van jezelf maar vooral van je omgeving. Je kunt, zelfs met een zwever, een behoorlijk gevaar zijn voor bv. toevallige voorbijgangers, nabije vliegverenigingen (storing), enz...

Daarnaast heeft lid worden van een vereniging vele voordelen. Je kunt er terecht voor advies, en je krijgt er ook meteen je vliegopleiding.

Het leren vliegen is iets wat je onder begeleiding moet doen! Dit scheelt een hoop schade en vroegtijdige teleurstellingen. Het lidmaatschapsgeld heb je er binnen de kortste keren uit. Vooral zweefvliegen vergt een goed 'gevoel' en goede kennis van de werking van een zweefvliegtuig, iets wat aangeleerd moet worden. Vooral accesoires als lieren en sleepvliegtuigen geven je een kans om langere vluchten te maken zodat je sneller leert.

Door op eigen houtje te gaan vliegen krijg je gegarandeerd de verkeerde indruk van het modelvliegen, dus wil je goed "proeven van het modelvliegen" zoals je zelf zo mooi zegt, bespaar jezelf dan een hoop teleurstellingen en kies voor de voordelen van een modelvliegclub!

Het beste is om lid te worden een vereniging, die contributie heb je binnen een uur terugverdiend. In je ééntje leren vliegen: een duur, frustererend, gevaarlijk en zeer langdurig proces. Lees de posts maar eens in het beginnerssubforum. Wat voorbeelden: Weet jij wat zwaartepunt is, instelhoekverschil, tipverdraaiing, hoe je servo's goed moet inbouwen, romp/vleugel bekleden enz. enz. Er kunnen veel dingen misgaan die niet mis hoeven te gaan als je er deskundige hulp bij hebt. En dan heb ik het nog eens niet gehad over het eigenlijke vliegen. Het toestel moet getrimd worden, daarvoor moet je kunnen vliegen. Wie helpt jou bij de gevaarlijke fases van starten en landen? Wie gaat je op je bouw-/vliegfouten attenderen. Waarschijnlijk ga je met een vliegtuig de wei in en kom je met een zeer moeilijk bouwpakket weer thuis.

Misschien kan je op de verening vragen of je even met de clubkist mag lessen. Als het niet leuk blijkt te zijn spaart dat je de kosten van alle spullen die je nodig hebt voor je zwever.

Groeten Laurens

Back