zweefvliegtuig voor beginner

Hoi,

Zelf ben in ook begonnen met een electrozwever maar persoonlijk denk ik dat je net zo goed direct kan beginnen met een motorvliegtuig. Het voordeel daarbij is dat een foutje makkelijker gecorrigeerd kan worden door de instructeur omdat hij wat vermogen over heeft.

Een voordeel van het leren vliegen met een zwever vind ik wel dat je leert om heel netjes te vliegen, dit om zo min mogelijk hoogte te verliezen in bijvoorbeeld een bocht e.d. Meestal is het met een goede zwever (zonder kleppen, zoals ik had: Robbe VartaFly) wel lastiger om op een niet al te groot veld te landen aangezien ze vaak de neiging hebben om met weinig wind tegen het hele veld over te vliegen. (het veld waar ik vloog stonden aan bijna alle kanten bomen dus het indraaien ging van redelijk grote hoogte naar redelijk lage hoogte (veel snelheid oppikken)

Mark

Alex10 zei:
... bestaat er ook een schaalmodel van de berucht "nasawing" van nasa. Het was de eerste of 1 van de eerste ( dacht ik ...?) vliegende vleugels van nasa.
Waarschijnlijk meer resultaat/discussie als je een nieuwe draadje hiervoor opent.

Hallo Laurens,

Het is mijn ervaring dat de meeste jongere beginners tussen de 14-20 jaar vaak al met een simulator hebben gevlogen, en daarna nog maar een uurtje les nodig hebben om de basics van het vliegen onder de knie te krijgen.

Bij oudere beginners ligt dat idd heel anders, die hebben vaak moeite met het aanleren van een goede oog-hand coordinatie. Dat is niet erg, dat hoor nou eenmaal bij ouder worden en niet in de computer-generatie opgroeien.

Alleen al het feit dat je open staat voor suggesties van oudere ervaren piloten, maar ook luistert naar jongere piloten geeft al aan dat je in ieder geval nadenkt over wat je wilt gaan doen. In dat geval zou ik gewoon kiezen waar je het meest voor voelt, en lijkt mij een colibri (Laser models?) een prima beginnerskistje. Ik heb in de afgelopen 5 jaar nog niet meegemaakt/gezien dat een jonge beginner het vliegen niet onder de knie heeft gekregen, of het nu met een motorkist, of (E)-zwever was...

Hans
(zweef/e-zweef instructeur)

Ik heb naast een piepschuim pipertje, ook met een zelfgebouwde electrozwever leren vliegen. 1.20 meter span. sp 280/300. Vliegt langzaam, weegt geen drol en valt niet echt kapot in lang gras. Ik denk dat het leren vliegen met een zwever goed te doen is.

De graupner bussard die wiebe noemde is inderdaad een stabiele kist, lijkt me prima om te beginnen. Echter is dit een flink model, ik meen 2 meter span.

Kies wat je zelf denkt dat het beste/leukste is, maar van een (electro)zwever krijg je later geen spijt, blijft heerlijk vliegen, een hoop relaxer dan een motorkist.

Groeten
Tim

Ik heb op mijn 12e leren vliegen met R/C vliegtuigen. Ik had nog nooit met simulator of dergelijke gevlogen. Ik ben begonnen met een motorvliegtuig (apache II, foto staat in mijn album). Om te starten met R/C vliegen raad ik toch motor aan: je hebt meer power, kan landingen gemakkelijker oefenen en als er eventueel wat misloopt kan je rapper corrigeren omdat je die power meer hebt.

Je kan dan later eventueel overstappen op zwever, zoals ik nu gedaan heb, want ik heb ondervonden dat je het zweefvliegen de eerste 3 vluchten toch wel wat moet oefenen.

Grtz William

Hey Laurens,
even over dat plaatje van die Mars Flyer (zo heet ie echt) het is een proefmodel voor een grotere zwever met propelor aandrijving (dus geen straalaandrijving zoals even werd beweerd)

Groetjes

op zich luisteren naar oude mensen (ikzelf ben 59 jaar) zou ik toch niet in de wind slaan hoor. Goede raad is trouwens dikwijls gouden raad, de keuze die U maakte een colibri , is niet zo goed, daar heb je weer de raad van een ouwe, deze is moeilijk recht te sturen op de grond, en ook niet zo groot. Ik zelf zou beginnen met een vlieger kant en klaar voor een 1oo- 130 euro heeft U al zeer goede modellen. :roll:

mmm even mijn 2 cent .
laurens volgens mij hebben de ouderen graag dat je leert vliegen met een zwever[al dan niet elektro] omdat je daarbijleert netje,s te vliegen,
en vooruit denken.
en je leert landen zonder motor [als de accu leeg is].
ik hoor nog vaak op het veld MOTOR UIT ,dat is dan het teken voor paniek.
zelf snap ik het dan niet want als ik zonder sap[accu leeg] zit land ik altijd zo.
dit heeft allemaal te maken met modellen die je vliegt na je trainer.
of als je motor ineens er mee stopt of slechter loopt .
ik heb leren vliegen met een twinstarr op 6 cellen ,met minimaal vermogen dus .
de jonge generatie dent dat een grote motor alle,s oplost .
maar ik denk dat je met een 4cc motor op een trainer van 2 kg goed leert vliegen.
groeten wiebe

@ Wiebe. Laurens bemoeit zich al niet meer met dit draadje sind mei 2003.
Op dit moment heeft hij het veel te druk met heli-vliegen denk ik.
:lol:

leren vliegen, met zwever ? ja het ziet er gemakkelijk uit , maar schijn bedriegt he, ik ben overgestapt van motorvliegen naar zweven en dit heb ik tamelijk overschat, ik dacht dat is zo gebeurt maar dit is niet zo. Je ziet een zwever hoog in de lucht traag en rustig overkomen, ja da's waar maar landen dan gaat het wel snel he, alles goed inschatten waar en wanneer dat je de landing gaat inzetten, want terugkeer is onmogelijk

Hallo,

Ik zelf ben begonnen met zweefvliegen en ben er eigenlijk ook nooit meer vanaf gestapt, maar ik heb wel gemerkt toen ik na een tijdje gezweefd te hebben ben overgestapt op een motor kist (dit om toch eens te proberen) ik dit minder leuk vond (alles gaat zo vanzelf) en eigenlijk heel simpel ik ben nu bezig met een cab 232 (kijken als dat wat moeilijker is :P ) maar naar mijn mening is het heel persoonlijk waarmee je begint want een aantal vrienden van mij zijn daar in tegen wel begonnen met motor kisten en die hebben daar veel lol in....(die hebben alleen wel weer wat meer moeite met inschatten wat ook nadelig kan zijn als b.v. je motor uit valt van je vliegtuig...

m.v.g. Dennis

Even in het zweefforum kijken en dan valt me dit draadje weer op. Ik ben de laatste tijd eigelijk alleen maar met heli bezig ja. Mn Stick 6.5 cc hangt al een tijd zielig in een hoekje in mn kamer. Gister wel gehellingzweefd, dit kan je vinden in het fotoalbum.

Back