Zwei Antik Segler

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Ariel, 27 nov 2011.

  1. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Geïnspireerd door dit draadje heb ik ook een antik-segler gebouwd. De Baby van Helmut Kirschke. Niet zo mooi als de Hast van Johannes, maar voor mij al een mooie bouw-oefening. Vanmorgen heb ik hem voor het eerst aan de helling gevlogen. Wat een geweldig gezicht met het zonlicht door de bekleding! Misschien volgt er nog wel een groter model (ik heb de tekening van de Ikarus ook al).

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    aurectar, Arnold 85, Ariel en 11 anderen vinden dit leuk.
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
  3. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Jan,
    Het is wel de Baby van Helmut Kirschke uit 1934, maar ik heb de tekening van outerzone, en alle onderdelen ( tot de roerhoorntjes aan toe) zijn door mijzelf gemaakt.

    Dank voor je compliment:)

    Er zit inderdaad een sleephaak in. Hopelijk is er morgen iemand bij ons op de club, dan laat ik mij slepen met een Funcub of zo.... 400 gram mag geen probleem zijn. Vrijdag heb ik hem aan de fietslier gehangen en dat ging ook goed, maar de haak zit wel vrij ver naar voren. Ik moest het chuutje er wel afhalen, anders schoot hij van de lijn.

    De helling is een talud bij ons in de buurt. Er stond een prachtig windje kracht 3 dus precies goed voor deze zwever. Ik heb nog een poging gedaan om te filmen, maar dat leverde mooie lege beelden met wolken op:(
     
    aurectar vindt dit leuk.
  4. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Max, mooi gemaakt de Baby!
    Zie ik het goed dat jij de vleugelconstructie naar eigen inzicht hebt aangepast?
    Je hebt het zeker gedaan voor meer torsiestijfheid?
    Met mijn HAST kan ik niet snel vliegen, heb dan onmiddellijk flutter.
    Op zich geen probleem, maar ik hoop dat ik met mijn HAST nooit in sterke thermiek ga komen, want dan wordt het spannend of hij ongeschonden naar beneden komt.

    Max veel plezier met je Baby en als je het goed vind kunnen we een keer afspreken voor hellingvliegen, jij met je Baby en ik met de HAST.

    Johannes
     
  5. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Johannes,
    Ik heb inderdaad de halve tussenribben en de diagonalen toegevoegd voor torsiestijfheid. Omdat ik de originele 2x5 mm vuren achterlijst heb gebruikt zit daar niet veel stevigheid in. Ik was bang dat deze al krom zou trekken bij het bespannen.

    Het lijkt me geweldig om deze twee mooie zwevers een keer tegelijk aan de helling te zien!
     
  6. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Max, lekker hellingzweven met de twee zwevers, dat gaan we doen!
    Vanaf nu de weerberichten goed in de gaten houden. Er komen zeker nog mooie dagen voor het hellingzweven.
    Met mijn HAST vlieg ik graag, heb inmiddels al aardig wat vlieguren erop zitten.

    Johannes
     
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Niet slecht en dat voor een twee-asser, dat is toch anders vliegen als met aelerons. Heb gisteren nog gevlogen in Vreugderijkerwaard aan de helling... ook bij jou in buurt, toch?
     
  8. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Klopt! En ik heb gevlogen op die andere plek, die jij ook wel kent...Iets meer hoogte dan de Vreugderijkerwaard, maar die is ook sterk verbeterd door de dijkverlegging. En voor mij op fiets/loopafstand
     
    Ariel vindt dit leuk.
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Is dat hier, vlak bij Klazien?

    upload_2018-12-31_21-43-45.png

    Zou zelfs voor mij bij gelegenheid bereikbaar zijn . . .


    jan.
     
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Met Westenwind, zie filmpje in topic Ruderaal Hellingzweven-topic, eveneens op Slople.com.

    @jan, ik verwacht dat Max op weer een andere plek heeft gevlogen, ook in deze regio. Is voor jou bij Westenwind mss IJsselmeerkust ook goed te bereizen? Bij ZW verkies ikzelf altijd Ketelmeer. Bij NW Jules van Hasselt... ook op Slople.com.
     
  11. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
  13. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Dirk,
    Voor dit antieke zweefvliegtuig

    http://jwroest.nl/other/berbel_glanzer_1938.jpg

    Veel modelvliegtuigen uit die tijd gebruikten triplex, spruce en bamboe

    Bij Af rollen ze het op om te versturen...!
    Kan ik er dan nog rechte ribben en frames van maken :weetnie:

    Gr
    Kees
     
  14. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Nee, voor spanten en ribben, Dirk. Ze hadden toen nog geen balsa voorhanden.

    Als er in de materiaallijst 1 mm vliegtuigtriplex staat, dan kan je dat gewoon aanhouden. De Strolch had ook spanten en ribben van 1 mm vliegtuigtriplex. Ik zou daar geen dunner vliegtuigtriplex voor nemen, dat wordt ook scherper voor de bespanning. En als je het ontwerp zou aanpassen, wordt het minder een antiek natuurlijk.

    Ze kunnen niet anders dan oprollen. Vraag ze om het ruim op te rollen, dat scheelt. Het komt wel goed. Je kan het een tijdje in de andere richting opgerold laten liggen en daarna vlak of rechtop bewaren. Triplex dat je gewoon vlak mee neemt, heeft ook wel 's een lichte kromming/slag.
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2019
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Voor spanten en ribben, dan 100% eens met Henri..
    Recht maken: warm maken en een klein beetje in tegengestelde kromming laten afkoelen. Evt. eerst iets vochtig maken.
     
  16. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Vurenhout e.d. buigen doe ik ook met in water weken en dan buigen op de strijkbout. Maar als je dat met vliegtuigtriplex doet, loop je dan niet het gevaar dat de lijm tussen de lagen los laat? Ik weet het niet, het is een vraag.
     
  17. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    In 1938 kennelijk toch wel, Henri. In de materiaallijst staat tenminste zowel 1 mm triplex als 2 mm en 2,5 mm balsa.
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Volgens mij is dat spul watervast verlijmd. Dat moet haast ook wel, het wordt vaak bij oldtimers gebruikt als romp- en vleugelbekleding (D-box). En igv. D-box wordt het vaak in heet water geweekt, dan in vorm gebogen opgespannen om te drogen ...
     
    Henri Kaper vindt dit leuk.
  19. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Ja okee, maar balsa was nog niet ruim voorradig of nog niet het hoofdbestanddeel zoals tegenwoordig. Feit blijft dat de modelvliegtuigen toen nog niet in volledig balsa werden gebouwd, dat kwam na de oorlog.
     
    Terence vindt dit leuk.
  20. datavark

    datavark

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    15
    Wat betreft de Hast heb ik mijn duit ook in het zakje gedaan.... Bij deze bedank ik iedereen in dit draadje, en met name Johannes, voor alle zeer nuttige info en tips.
    Dat heeft enorm geholpen bij de bouw. Binnenkort hopelijk de eerste vlucht.

    Henk


    upload_2024-2-17_17-6-35.png
     
    Helikapoter, aurectar, Dopieman en 11 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina