Zweven in de Zwitserse Alpen

Alex Talsma

PH-SAM
De kogel is door de kerk. Onze vakantiebestemming wordt dit jaar oost Zwitserland. Flims om precies te zijn. Nu ben ik geen hele ervaren piloot, maar zweven in de bergen lijkt me fantastisch. Ik heb het forum al goed doorgeplozen en heb redelijk wat informatie gevonden. Maar ik heb nog wat specifieke vragen als "beginner":

1) Wat is een goede beginnerskist om te zweven in de bergen: Easystar, Easyglider, omgebouwde Felix of moet er echt iets serieuzers mee?

2) Wel of niet gemotoriseerd?

3) Wat heb ik naast een portie durf, goede uitrusting qua RC en mijn eigen "aankleding" echt nodig?

Ik zie het niet echt zitten om als newbe tussen allemaal pro's te starten. Ik wil eigenlijk op één van de heuvels lekker proberen. Kan dat kwaad in Zwitserland?

groet,
Alex

Alex,

gefeliciteerd met je (/jullie) beslissing.
Maak er wat leuks van.
Helling in Zwitserland

Zoek hier het gebied op waar je naar toegaat, wellicht dat er een mooie (bekende) helling bij je vakantiebestemming in de buurt is.
Probeer toch eerst te gaan vliegen waar er meer vliegen, laat je uitleggen hoe je moet vliegen daar. Soms lijkt er geen thermiek te zijn maar moet je eerst 50 meter bij de helling vandaan zijn ( of meer ).
Laat je ook vertellen waar de plekken zijn waar je niet moet komen (vliegen), vanwege mogelijk turbulentie van bomen of zelfs rotors.
De lokale vliegers kunnen je meer vertellen in 10 minuten dan dat jij zelf kan uitvinden in een paar dagen.
Gebruik in het begin een gemotoriseerde zwever, dan kan je tenminste nog terugkomen naar de helling, of je moet van wandelen houden.
Als je ergens alleen gaat vliegen zorg er dan ook voor dat je weet dat er niet 200 meter verderop een clubhelling is; maak je je niet geliefd mee.
Zorg dat waar je ook vliegt dat je eerst de landingsmogelijkheden bekijkt, maar ook de mogelijkheden 200 meter verder van de helling en 100/150 meter lager.
Als je alleen gaat vliegen vraag dan eerst toestemming aan de landeigenaar, vraag desnoods in de plek waar je verblijft om men weet wie de iegenaar is van die leuke helling vlakbij. De boeren in de Alpenlanden zijn daar toch gevoelig voor, niet iedereen vindt het prettig dat er mensen door hun grasland loopt. Tenslotte is dit vaak wintervoedsel (hooi) voor hun dieren. De boeren daar hebben het niet altijd even breed en dan kom je al gauw aan hun boterham.
Zorg ervoor een kopie van je verzekeringspolis bij te hebben; daar kan soms naar gevraagd worden.

Mijn voorstel qua vliegtuigen is de Easyglider, liefst gemotoriseerd, anders eerst met de Easystar proberen. De Easystar zou ik zeker ook meenemen om 's avonds nog een keer een rondje te kunnen vliegen als de thermiek is gaan liggen. Ander materiaal kan, maar ligt natuurlijk ook aan de ruimte die je nog over hebt in de auto. Maar met de ES en EG ben je al heel goed voorzien.

En geloof mij, als je daar staat te midden van de "professionals" dan wordt je gewoon opgenomen als een vliegkameraad.
Natuurlijk zitten er wel eens wat botterikken bij maar die heb je in Holland ook.

Ik ga zondag voor 12 dagen naar Oostenrijk, Fiss. Vanaf de 12e is daar voor de 12 keer een vliegevenement(zwevers) waar piloten uit heel Europa op af komen. Altijd heel gezellig, veel te zien en de sfeer onderling is voor 98% heel broederlijk. Want waar maak je het mee dat 300 man daar hun hobby uitvoeren of komen bekijken. Eindelijk niet van die opmerkingen: "Oh ja, jij vliegert toch" ( no offense to the vliegerfanaten).

Soms willen Duitsers nog wel eens neerbuigend doen over Schaumwaffeln, ook wel eens meegemaakt in Fiss. Maar het mooie was toen dat een F3B-vlieger die goed kon vliegen en waar men toch ook een beetje tegenop keek, aan het eind van de discussie een Easystar uit zijn materiaalbox trok en die rustig opbouwde en ging vliegen. Decracks willen de Easystar nog wel eens gebruiken om een nieuwe onbekende plek eens goed te verkennen zonder gelijk hun dure F3B-kist op het spel te zetten.

Kortom, go for it.
Ik wens je een hele leuke vakantie. Goede vluchten en denk af en toe even aan dei anderen die met jou op vakantie zijn gegaan.
Even, niet te lang, want je zit net weer in die mooie HAMMERTHERMIK.

Hans.

p.s. ga niet al te hoog want als je goede bel te pakken hebt, kan het wel eens moeilijk zijn om naar beneden te komen !!!
Rustig opbouwen.

Hallo Alex,

1) Een Easyglider lijkt mij een ideaal toestelletje om met het hellingvliegen te beginnen, 't is natuurlijk geen wedstrijdbak maar de prestaties zijn best OK wat betreft zweven en toch ook wel voor simpele acro en vooral niet te vergeten hij kan tegen een stootje.

2) Persoonlijk houd ik niet van een motortje op mijn zwevers want dan mis ik de spanning als ik er eens doorzak maar ik kan best begrijpen dat dat niet iedereen z'n ding is, de mooiste momenten van een vlucht vind ik zijn niet de rondjes die je hoog en droog draait als het lekker stijgt maar wel als je na lang vechten je kist terug op ooghoogte krijgt. Als je die motor alleen gebruikt als het echt niet meer omhoog gaat met hellingwind of thermiek leer je volgens mij sneller de knepen van het vak.

3) Een EHBO kitje voor je zwever zoals cyano, tape, mesje ed. voor wat kleine reparaties mee de berg opnemen kan nooit geen kwaad. Zeker niet te vergeten een paar setjes tandwielen voor de servo's want die hebben het als eens zwaar te verduren tijden de landingen op het soms toch wel ruwe terrein.

En Alex ook de "pro's" zijn ooit begonnen als "newbe" waarom zou je je er dan voor verstoppen je kan er als beginner nog veel van opsteken. Zelf heb ik toch al wat jaartjes ervaring in het hellingvliegen maar ik vind het toch altijd weer leuk als ik ergens voor de eerste keer kom dat er een "local" is die de helling kent, hij kan je dikwijls vertellen waar voor op te passen en waar het goed omhoog gaat want iedere berg heeft zo zijn eigen trekjes.

Wat Zwitserland betreft kan ik je niets vertellen, maar met zo maar ergens op een heuvel gaan te proberen moet je toch wel opletten, niet iedereen heeft het zo voor die rare mannen met hun vliegertjes.

grtz Dirk

Hier heb ik ook wat aan! Een helling gevonden op 25 kilometer afstand van de vakantieplek (chasserall). Moet wel gedeeld worden met hanggliders en parapente's. Goed oppassen lijkt me! Iemand ervaring met het vliegen met ander luchtverkeer in de directe omgeving?

Ik sta nogal eens op het duin bij Langevelderslag, heb er al gestaan samen met een stuk of 5 andere modellen, enkele hanggliders, parapentes en ook nog 1:1 zwevers. En dat alles voor een duintje van een meter of 10 hoog. De voornaamste regel is dat je gewoon vreselijk uit je doppen moet kijken. Ik ga altijd voor alles aan de kant dat groter is. Ik ben als kleinste vliegtuig altijd het meest wendbaar. Dus als er een delta of zwever aankomt: wegwezen. Als jij duidelijk laat zien aan de kant te gaan is dat voor hun ook erg prettig. Probleem is dat je je ogen niet te lang van je eigen model kunt afhouden omdat je die anders ook zo kwijt bent (ik vlieg vaak redelijk dicht aan het duin). Dus heel veel heen en weer kijken waarbij elke tweede blik naar je eigen model is.

Dank voor jullie reacties.

Ik ga voor de Easystar. Daar heb ik al vaak mee gevlogen en heb ik alle benodigdheden voor liggen. Een mooi allround toestel dat bovendien prima zweeft. Ik probeer via internet even in contact te komen met een club zodat ik vooraf de weg weet.

Ik hou me aanbevolen voor nieuwe tips!

De ES zeker voorzien van rolroeren als ie op de helling gaat dienen.

Indien de keuze van het toestel nog bespreekbaar is zou ik voor de EasyGlider gaan ...
Is veel beter voor op de helling en ook om te thermieken.

Back