Alex,
gefeliciteerd met je (/jullie) beslissing.
Maak er wat leuks van.
Helling in Zwitserland
Zoek hier het gebied op waar je naar toegaat, wellicht dat er een mooie (bekende) helling bij je vakantiebestemming in de buurt is.
Probeer toch eerst te gaan vliegen waar er meer vliegen, laat je uitleggen hoe je moet vliegen daar. Soms lijkt er geen thermiek te zijn maar moet je eerst 50 meter bij de helling vandaan zijn ( of meer ).
Laat je ook vertellen waar de plekken zijn waar je niet moet komen (vliegen), vanwege mogelijk turbulentie van bomen of zelfs rotors.
De lokale vliegers kunnen je meer vertellen in 10 minuten dan dat jij zelf kan uitvinden in een paar dagen.
Gebruik in het begin een gemotoriseerde zwever, dan kan je tenminste nog terugkomen naar de helling, of je moet van wandelen houden.
Als je ergens alleen gaat vliegen zorg er dan ook voor dat je weet dat er niet 200 meter verderop een clubhelling is; maak je je niet geliefd mee.
Zorg dat waar je ook vliegt dat je eerst de landingsmogelijkheden bekijkt, maar ook de mogelijkheden 200 meter verder van de helling en 100/150 meter lager.
Als je alleen gaat vliegen vraag dan eerst toestemming aan de landeigenaar, vraag desnoods in de plek waar je verblijft om men weet wie de iegenaar is van die leuke helling vlakbij. De boeren in de Alpenlanden zijn daar toch gevoelig voor, niet iedereen vindt het prettig dat er mensen door hun grasland loopt. Tenslotte is dit vaak wintervoedsel (hooi) voor hun dieren. De boeren daar hebben het niet altijd even breed en dan kom je al gauw aan hun boterham.
Zorg ervoor een kopie van je verzekeringspolis bij te hebben; daar kan soms naar gevraagd worden.
Mijn voorstel qua vliegtuigen is de Easyglider, liefst gemotoriseerd, anders eerst met de Easystar proberen. De Easystar zou ik zeker ook meenemen om 's avonds nog een keer een rondje te kunnen vliegen als de thermiek is gaan liggen. Ander materiaal kan, maar ligt natuurlijk ook aan de ruimte die je nog over hebt in de auto. Maar met de ES en EG ben je al heel goed voorzien.
En geloof mij, als je daar staat te midden van de "professionals" dan wordt je gewoon opgenomen als een vliegkameraad.
Natuurlijk zitten er wel eens wat botterikken bij maar die heb je in Holland ook.
Ik ga zondag voor 12 dagen naar Oostenrijk, Fiss. Vanaf de 12e is daar voor de 12 keer een vliegevenement(zwevers) waar piloten uit heel Europa op af komen. Altijd heel gezellig, veel te zien en de sfeer onderling is voor 98% heel broederlijk. Want waar maak je het mee dat 300 man daar hun hobby uitvoeren of komen bekijken. Eindelijk niet van die opmerkingen: "Oh ja, jij vliegert toch" ( no offense to the vliegerfanaten).
Soms willen Duitsers nog wel eens neerbuigend doen over Schaumwaffeln, ook wel eens meegemaakt in Fiss. Maar het mooie was toen dat een F3B-vlieger die goed kon vliegen en waar men toch ook een beetje tegenop keek, aan het eind van de discussie een Easystar uit zijn materiaalbox trok en die rustig opbouwde en ging vliegen. Decracks willen de Easystar nog wel eens gebruiken om een nieuwe onbekende plek eens goed te verkennen zonder gelijk hun dure F3B-kist op het spel te zetten.
Kortom, go for it.
Ik wens je een hele leuke vakantie. Goede vluchten en denk af en toe even aan dei anderen die met jou op vakantie zijn gegaan.
Even, niet te lang, want je zit net weer in die mooie HAMMERTHERMIK.
Hans.
p.s. ga niet al te hoog want als je goede bel te pakken hebt, kan het wel eens moeilijk zijn om naar beneden te komen !!!
Rustig opbouwen.