Zwever gecrashed

• Topicstarter Topicstarter Matthias
  • Startdatum Startdatum
dankje voor je reactie Peytr,
Maar hoe moet ik nu mijn staartvalk erop plaatsen, ik kan ze toch moeilijk alleen aan elkaar lijmen :?

Gewoon op elkaar lijmen.
En dan waar het kielvlak dikker wordt want hij is onderin dikker zo te zien.
Sate prikkers erin lijmen.
Dus door het dikkere gedeelte van het kielvlak en dan door de bovenkant van de romp.

Dus eerst gewoon vastlijmen koud op elkaar.
Dan gaatjes boren van 2mm dan de sate prikkers erin lijmen.
Je kan ook lijmen met 5 min epoxy dan is het ook sterk genoeg.
Niet te veel lijm gebruiken dan wordt het alleen maar slapper.
Denk er aan lijm is geen vulmiddel.
Dus te veel lijm is te veel gewicht waar je niets aan heb.

Zo Bertus, je hebt me een zéér goede tip gegeven, mijn verticaal staartdeel hangt er heel stevig aan nu :D .
Nu op naar de volgende: Ik maak heel wat landingen met men Spirit 100 (ik heb wel eens over de 30 landingen op 1 dag gemaakt) en na een tijdje vergaat die oracover aan de onderkant van mijn romp.
Nu is men vraag: Zou ik een klein wieltje zetten of gaat dan een groot deel van mijn glijgetal eraan?
Of zou ik een schaats maken?

Nu nog het kleurenschemavoor de romp, wie weet er een mooi schema waarbij rood en wit gebruikt wordt (het moet een beetje lijken op een echte zwever :wink: )

Ik ben van plan nu ook een hoogstart te maken, maar waar kan ik zo'n elastiek vinden, en hoe lang en hoe dik mag die elastiek zijn?

Matthias

Nu heb ik nog 1 ding te doen, het moeilijkste van al lijkt me, zie hier de foto: http://foto.modelbouwforum.nl/displayimage.php?pos=-2935

zoals je ziet is het middendeel van de vleugel gebroken, het eerste waar ik aan dacht was => gewoon dat deel dat in de vleugel nog zit, eruit halen. Alleen zit dat ander deel met lijm in die vleugel vast :hammer: .
Wat moet ik doen???, hoe kan ik dat deel daar het gemakkelijkst uithalen?
Of zijn er nog andere tips?

mvg,
Matthias

ps: ik wil dit zo snel mogelijk afkrijgen, want tijdens de zomer vakantie zou ik liever wat vliegen dan bouwen :wink:

Vanwege geen reacties heb ik er de zaag in gezet, zelfs met een zaag geraakt dat ding er NIET uit=> nieuwe vleugel?

Ik heb met mijn Protech Sky Star hetzelfde gehad. ik heb met een lange 12mm boor een rond gat in de ligger geboord en daar een 12mm draadstang in gelijmd met epoxie. Dat was niet zo'n goed idee. een aantal vluchten/weken later bij het optrekken uit een duikvlucht klappen de vleugels in een keer dubbel en gaat mijn kist gewoon rechtdoor de grond in. :oops: :oops: :cry: Gelukkig kon ik nog wel het gas dichtgooien.

Schade: liegtuig onherstelbaar kapot (tot aan de vleugel in de romp weg en de vleugel is over de hele breedte open en gescheurd, uitlaat afgebroken bij de motor, 1 servo kapot, 2 servo's tandjes kapot, deuk in het accu pack (wekt nog wel). :evil: :evil:

Wat heb ik hiervan geleerd? Op de vleugel staat tijdens het vliegen een enorme druk. schade aan de vleugel moet je dus niet even snel proberen te gepareren & zeker niet met een rond stuk metaal i.v.m. metaalmoeheid. en buigen.

een 12 mm draadstang om een vleugel aan elkaar te houden 8O ?
en dat is niet voldoende? Ik begrijp ook niet wat je met een draadstang moet en waarom je geen stalen staaf genomen hebt? Als je dan een van 12 mm neemt is het echt wel overkill. Metaalmoeheid zal je niet hebben hoor

Nou zo een draadstang is maar gemaakt van pb-staal. Dat buigt bij de minste of geringste belasting. Beter had het geweest om een stuk verenstaal van 8 mm of een koolstofstaaf van 10 of 12 mm te gebruiken.

Ik had nog een stuk draadstang liggen en omdat ik snel weer wou gaan vliegen heb ik die erin gedaan.

Dat was achteraf niet zo'n goed idee. Als ik nu schade heb dan probeer ik de schade zo GOED mogenlijk te repareren en niet zo SNEL mogenlijk.

tijdens de bouw van de nieuwe vleugel ben ik ondertussen ook an hoogstart aan het bouwen. Ik heb in een zeilwinkel 20 meter elastiek gevraagd, door slechte metingen van de winkelier heb ik er 24 gekregen :lol: . Aan dit stuk elastiek heb ik ca 80 meter koord gehangen.
De staaf die in de grond moet zitten is gemaakt uit een oude borstelstuk genomen. Ik heb er zo'n 40 cm stok afgezaagd, een mooie punt aangemaakt (om in de grond te duwen), een gat ingeboord waardoor ik dan mijn elastiek steek en zo een kleine paalsteek maak om deze aan de stok vast te vestiggen. Maar is die 80 meter koord niet wat te veel of te weinig voor +/- 24 meter elastiek? deze elastiek is ook vrij stevig, nu hopen dat hij een zwever van 2.5 meter en 2 kg niet in twee trekt... 8O
Iig, als ik de elastiek 2 keer zijn lengte uitrek, hangt er een spanning op die mij wel OK lijkt om een 2.5m aan te hangen. Nu nog even de vleugel bouwen, en goed versterken (had ik ook gedaan met de andere vleugels), dan kan ik binnen enkele dagen de hoogstart eens uitproberen :D

mvg,
Matthias

Back