zwever met V-staart komt niet rechtsom

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Coenen

Guest
Ik heb net een kleine zwever gemaakt (150 cm spanwijdte) met de bedoeling deze te gaan gebruiken voor HLG/DLG en eventueel op de helling met weinig wind.
Vandaag met invliegen om het zwwartepunt te vinden bleek dat als het model eenmaal in een linker bocht is dit niet meer te corrigeren valt naar rechtdoor vliegen, en als ik rechtdoor vlieg dan lukt het vrijwel niet om hem in een rechterbocht te sturen.

Ik denk dat ik het zwaartepunt nu redelijk goed heb maar nog steeds lukt het niet om het model naar rechts te sturen. De roeren werken wel (ik zie ze bewegen tijdens het vliegen) maar er gebeurd niets. Het model is recht. Ik zit nu te dubben om de V-staart weg te halen en er een conventionele staart op te maken.

Wie O wie weet raad.

Sturen ze wel de goede kant heen?
ze moeten niet als rolroer werken he.

Als je naar links stuurt moet de linkse naar beneden en de rechtse omhoog gaan.

Dit wist ik eerst ook niet dus misschien is dat het

Dat werkt goed, dat is het eerste wat ik geprobeerd heb.

Theo, toch moet het iets "technisch" zijn ....

Een roertje dat onder belasting iets te veel weerstand geeft op de besturing o.i.d. ... iets scheef gebouwd ... groot gewichtsverschil tussen beide vleugels .... etc. etc. ...

Natuurwetten hebben géén voorkeur voor rechts of links ......

Grond/thuis-test: Wat gebeurd er als de roeren onder druk laten bewegen ( druk = roeren met de vingers casthouden ) ?
Wellicht een losse buitenbekabeling. Of een los zittende servo(bevestiging).
Is de hoek correct, ik meen dat die iets van 120 graden zou moeten zijn.
Staan de roervlakken correct, te controleren door een rechte lat/buis langs de roervlakken naar voren te richten en de stand van de lat/buis te vergelijken met de lengteas (=romp).
Beide vlakken zouden in richting gelijk moeten lopen.

Wellicht noem ik hier een aantal dingen die al reeds bekend zijn bij de "gevorderen", maar misschien kan een "beginner" nog wat van onze tips leren.

Succes,
Hans

Aangezien ik de staart toch moet repareren, maak ik gelijk maar een nieuwe en dan gewoon een t-staart, eens kijken of de problemen dan zijn opgelost.

Ik heb de links van jonathan effe vluchtig doorgelezen en enkele van de nadelen kon ik toch al gelijk doorlinken naar mijn model. En wat die nadelen betrefd zijn dit er mij toch enkele teveel en zeker voor het langzame thermiek vliegen wat toch dadelijk de bedoeling is.

Heb hier ook een zwever met v-tail. De uitslagen zijn minimaal.
(5mm).

Ik heb het vliegtuig opgehangen aan een balk in de garage met ee touw, bevestigd op het zwaartepunt. ( mischien er een beetje achter moet je even uitproberen). Daarna in de garage gaan "vliegen".

Je kunt op deze wijze het gedrag in de lucht prima testen en links
en rechts goed uitproberen, eventueel verschil in gewicht van vleugels
valt ook meteen op, kun je dit ook gelijk balanceren.

Enne, geen crash schade natuurlijk. Maar je weet meteen hoe snel ie
reageert op uitslagen en weer terugkeert naar rechtdoor, of blijft tollen natuurlijk. En het laatste kan ie beter aan het touwtje doen dan in de lucht....

:-)

Johan

effe voor de duidelijkheid 2 foto's van het bewuste model.
afb6407.jpg

afb6406.jpg

Helaas ligt hier de voorste vleugelbevestiging los en is de v-staart op enkele plaatsen geknikt door de laatste niet echt nette landing gisteren.

De eerste testvluchtjes met een normale staart zijn al gemaakt. Ook nu moest ik veel doen om het model ook maar een klein beetje naar rechts te laten gaan. Bij het naar links sturen overtrekt het model heel snel. Wel heb ik nu aan de rechtertip een behoorlijke hoeveelheid gewicht gehangen omdat die helft een stuk lichter is. Ik had gisteren geen zin om de zwever nog eens effe te proberen. Misschien vandaag als ik tenminste van mijn vrouw effe weg mag. De woonkamer moet onderhanden genomen worden, eerst het plafond en de muren witten en daarna laminaat leggen dat al bijna 2 jaar op de rommel kamer ligt te wachten. Dus of ik aan vliegen en bouwen toekom deze week is maar afwachten.

Theo,

Ik ben al blij dat het bij jou niet anders is (wanneer het aankomt op eventjes wegmuizen) :wink:

Stevo

ik denk datje moet gaan zoeken in de V-stelling zoals reeds gezegd was. Misschien is die toch wat te min.
:offtopic: ik mag ook niet klagen van mijn vrouwtje, die heeft mijn laatste deltatje geschilderd. En als ze de vakantie plant zorgt ze wel dat er een bergje in de buurt is om te gaan hellingzweven

Lijkt me dat er verdraaiing tussen de vleugels zit. Let erop dat vleugelverdraaiing niet alleen hoeft te bestaan uit een wokkelvorm in een van de vleugels, maar kan ook bestaan uit het verschillen van de instalhoeken van beide vleugels. Dat verklaart ook het overtrekgedrag voor een goed deel. Meet beide instelhoeken en 10 tegen 1 heb je de oorzaak te pakken. Weinig V-stelling is natuurlijk ook lastig, maar als er enige V stelling in zit dan gaat ie toch rollen, zij het langzamer.

Back