Zwevertje kwijt......

Zojuist ben ik mijn Hype DG1000 verloren:

Ik had even wat tijd dus ik stap hier de uiterwaarden in met mijn zwevertje om weer eens te genieten van het mooie weer.

Hij stijgt mooi op tegen de wind in en vervolgens blijf ik doorstijgen met de wind mee tot ca 70 m hoogte. Ik trek de motor in en draai wat bochtjes. Het is vroeg en natuurlijk is er nog geen thermiek dus hij verliest redelijk snel hoogte.

Ik kijk even op mijn zender omdat ik wat instellingen heb veranderd en nog niet alle switches goed in mijn hoofd heb. STOM!!!!!

Als ik weer opkijk zie ik mijn zwever niet meer....Ineens komt ie tevoorschijn onder de zon (Verblind) en ik schrik als hij toch al erg laag boven de camping hier aan de rivier hangt.
Ojee....ik zet de motor aan maar ben door de afstand de oriëntatie totaal kwijt en ik zie hem wegduiken achter een bomenrij......8O

Snel richting rivier gelopen en zie hem daar al drijven.... Er staan een paar vissers tevergeefs met een werphengel naar het vliegtuig te hengelen maar hij drijft steeds verder weg.
Ik heb hem nog een paar kribben gevolgd in de hoop dat hij misschien langs een krib terug zou stromen maar helaas pindakaas.....:(

Mijn witte DG1000 drijft dus op dit moment op de Waal stroomafwaarts richting het Westen v.a. Slijk-Ewijk. Hopelijk wordt ie nog gevonden, ik heb mijn 06 er in ieder geval opstaan.

Het gaat dus om de witte EPO DG1000 in het draadje hier vermeld. Inmiddels staan er wel dikke zwarte banen op de vleugels. Er zit een Turnigy 1300 lipo in en een Hitec Optima 6 ontvanger.

Hopelijk zie ik hem ooit nog eens terug.......

Laatst bewerkt:
Jeetje wat sneu voor je. Is het niet mogelijk het water in te springen of is de stroming te sterk (los van de kou)? Wellicht ook nog pleziervaart of iemand op de camping met een jetski of zoiets?

Jeetje wat sneu voor je. Is het niet mogelijk het water in te springen of is de stroming te sterk (los van de kou)? Wellicht ook nog pleziervaart of iemand op de camping met een jetski of zoiets?

He Hagenaar weet jij wel wat de Waak betekent
Heel veel vaart en Duwvaart
Levensgevaarlijk om daar in te springen
Hij zal hem best kwijt zijn een schip er over heen en weg is het
Ik zou daar dus mijn leven niet voor wagen hoor
mvg
Frederik

tip voor de volgende keer , als je op je zender wilt kijken ,leg eerst je vliegtuig vlak in een duidelijk te herkennen profiel, breng daarna je zender omhhog terwijl je naar je zwever kijkt , nu kun je in 1tel je zender bekijken ,zwever bekijken ,zender bekijken en weer terug naar je zwever.
hopenlijk krijg je snel een belletje ,maar de waal is druk bevaren en een heftige stroming ...............

Nou, inderdaad geluk gehad: Kreeg een uurtje geleden al een telefoontje van een bedrijf wat met de reparatie van kribben bezig was. Ze zagen het zwevertje in het water drijven en hebben het opgevist.

Ik kon het ca. 4 km naar het westen aan de overkant van de Waal oppikken.
Schade: Lipo weg en kapje weg. Electronica weet ik niet maar ik heb het hele zaakje uit elkaar gehaald en ligt nu in de zon te drogen.

De ontvanger heeft in ieder geval geen water, ik heb hem net even uit elkaar gehaald. Dus eigenlijk best wel geluk gehad! :D

Toch wel nuttig je mobiel op zo'n ding te zetten dus.....Met heli's is dat allemaal niet nodig want die vlieg je op korte afstand.

Weer wat geleerd.....

Verdikkie, heb ik hier in Druten voor niets handenwrijvend bij het haventje staan wachten tot het toestel voorbij kwam drijven ;)

Ik vind het wel erg moedig van je om in de uiterwaarden te gaan vliegen. Steek de brug eens over naar Radio Model Vlieg Club Cumulus uit Winssen (Gld) zou ik zeggen.

Hoe te handelen bij nattigheid. Door de Futaba/JR/Hitec technische dienst.
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
-> RC Techniek en elektronica
-> Apparatuur heeft zwemles gehad

Verdikkie, heb ik hier in Druten voor niets handenwrijvend bij het haventje staan wachten tot het toestel voorbij kwam drijven ;)

Hehehe, een uurtje verder drijven en hij was inderdaad bij jou voorbij gekomen.....

Ik vind het wel erg moedig van je om in de uiterwaarden te gaan vliegen. Steek de brug eens over naar Radio Model Vlieg Club Cumulus uit Winssen (Gld) zou ik zeggen.
Ga ik zeker eens doen! Ik was dat al heel lang van plan (Ook met mijn heli's) maar het is er nog steeds niet van gekomen. Bedankt voor de uitnodiging!

... Ik kijk even op mijn zender omdat ik wat instellingen heb veranderd en nog niet alle switches goed in mijn hoofd heb. STOM!!!!! ...
Mosterd na de maaltijd maar in het vervolg alle stuurfuncties checken voor je de lucht in gaat. Voor elke vlucht.

... Toch wel nuttig je mobiel op zo'n ding te zetten dus.....Met heli's is dat allemaal niet nodig want die vlieg je op korte afstand ...
Ik zou het wel doen als ik jou was. Ik heb een keer een heli in een stabiele vlakke tolvlucht weg zien vliegen, gelukkig niet de mijne. Bovendien, het is een kleine moeite. Andere reden om je adres/telefoongegevens op te nemen: als je vliegtuig/heli schade aanricht, moeten de mensen met schade wel weten bij wie ze moeten zijn voor WA-verzekering.

... Heel veel vaart en duwvaart. Levensgevaarlijk om daar in te springen ...
Zelfs zonder scheepvaart gevaarlijk vanwege gevaarlijke stromingen rond de kribben. Desondanks, er doen hier tijdens lange donkere winteravonden bij het kaarslicht bewonderende verhalen de rondte over echte mannen die de Waal zwemmend zijn overgestoken, lang, lang gelee.

ps. We overwegen de overstap naar high-tech petroleumlampen maar of het mag van meneer pastoor ...

Laatst bewerkt:
He Hagenaar weet jij wel wat de Waak betekent
Heel veel vaart en Duwvaart
Levensgevaarlijk om daar in te springen
Hij zal hem best kwijt zijn een schip er over heen en weg is het
Ik zou daar dus mijn leven niet voor wagen hoor
mvg
Frederik

Voel me een beetje beledigd :( ... woon hier ook alleen maar ivm mijn studie. Verder geboren en getogen in Utrecht en al zwemmend opgegroeid in de uiterwaarden van de Lek. ;).

Weet wel dat als hij in het midden van de rivier terecht zou zijn gekomen, ik er ook niet achteraan gesprongen zou zijn :).

Een goede vriend van mijn schoonvader heeft 10 jaar geleden zijn 18-jarige zoon verloren omdat die achter zijn hond aanging die in de problemen zat in de hoogstaande Waal: Jongen verdronken en hond overleefde..... Dat verhaal blijft me altijd bij. Het was een sportieve jongen die ZEER goed kon zwemmen maar in het koude water en de verraderlijke stroming had hij geen kans.

@Ron: Natuurlijk had ik alle stuurfuncties getest, maar ik heb een nieuwe zender en de motor- en cambermix had ik op 2 switches gezet die zoveel mogelijk overeenkwamen met mijn oude zender. Maar ik zat te experimenteren met de aileron mixes en het vliegtuig was al te ver weg.
Ik had dat gewoon binnen een straal van 500 meter moeten doen maar die schuimwafel was al weg voor ik er erg in had......

laat ik nou exact de zelfde zwever hebben en gister gestopt te zijn nadat ik niet meer tegen de wind in kwam
verrot dat de jouwe heeft leren zwemmen
gelukkig heb je hem nog terug nu maar hopen dat de elektronica het weer gaat doen

grtz lip

Vandaag alles even goed bekeken: Motor, regelaar, roer- staart en rechtervleugelservo ok. Linker aileron servo gestript. Deze heb ik net vervangen.

Het zou goed kunnen dat de linkervleugel servo in de vlucht al gestript is wat de controle over het vliegtuig wat lastig maakte........

Back