zwevertje met half-elliptische balansvleugels (bouwfase)

Ja, ik probeer het gewoon en als hij echt total loss gaat, dan bouw ik wel weer een nieuwe. Ik leer hier in ieder geval wel heel erg veel van!

Ik heb ook weer ff wat gebouwd, de romp is nu bijna af. en het hoogteroer werkt. Ik heb niet zo goed op het gewicht gelet en daardoor zal ik nog wel wat extra gewicht/(glasvezel+epoxy=steviger). in de neus moeten gooien, maarja, het was toch de bedoeling om een snelle te bouwen.
ook maar gelijk weer wat fotoos gemaakt

afb11835.jpg

afb11836.jpg

hier het rompje

en dan nog de staart die nu dus helemaal werkt!
Vast richtingsstabilo en deelbaar balans-hoogteroer

afb11837.jpg

afb11838.jpg

afb11840.jpg

Die kleine drukknoopjes zijn echt ideaal als roerconnectiesystemen :roll: !
mooi hè, rood-wit-blauw!

Ziet er goed uit! Je bent een snelle bouwer, maar dat vind ik veelal nogal snel :oops: . Ik denk te veel na.....

Dus nog een paar vleugels eraan en dan gaat ie zijn maiden beleven. Ik vraag het je nog maar een keer: Beslist even een seintje geven als het zover is. Als ik kan kom ik even kijken!

We'll see. Mijn kistje wordt zodoende ook meer een houtbouwkistje met wat composiet gedoe erbij. Als ie klaar is zal we wel weer een nieuw plan ontstaan.

Dat is ook een leuke topic, die uitspraak klopt ook wel voor mijn modelletje als ie af is. Trouwens, 40 G voor een modelvliegtuig? Een parapenteharnas wordt getest tot 10 G! maarja, ik heb die filmpjes idd wel gezien en die landingen moet ik niet proberen :)

Ik heb nu schuim voor de vleugels, dus die komen wel. Ik heb nu echter niet echt zoveel tijd (studie:evil:) Ik zal het natuurlijk laten horen als ik hem ga testen. Mijn testvluchten zijn alleen wel raar. Ik heb gewoon geen geduld. Die van mijn 3-meter was wel kikkûh. Romp nog niet gespoten, hoogteroer zat bijna vast, geen v-stelling en alleen een klein richtingsroertje! Lache! Gewoon op het strand rustig een zwiep gegeven. Hij doet het wel, maar ik ben er nu toch maar rolroeren in aan het bouwen. Is ie tenminste bestuurbaar :lol:. Hij glijd wel heel mooi door, dus misschien wordt dat ook nog wel wat.

10g is bij bemande luchtvaart ook meer dan genoeg, bij zulke G-krachten begin je als ongetraind persoon waarschijnlijk al lang black-out verschijnselen te krijgen.. Bij modelbouw hoef je daar geen rekening mee te houden..

:offtopic:
Leuke filmpjes voor degene met een snelle internet verbinding:
Breektesten DG1000 vleugel:
http://www.dg-download.de/Videos/bruchversuch-a.mpg
http://www.dg-download.de/Videos/bruchversuch-i.mpg
http://www.dg-download.de/Videos/bruchversuch-i-s.mpg

Fluttertest DG-300 (Dit toestel staat nog steeds op vliegveld Aalen (duitsland, is zelfs nog luchtwaardig na deze marteling!)
http://www.dg-download.de/Videos/dg-300-flatterversuch.mpg

DM schreef
10g is bij bemande luchtvaart ook meer dan genoeg, bij zulke G-krachten begin je als ongetraind persoon waarschijnlijk al lang black-out verschijnselen te krijgen.. Bij modelbouw hoef je daar geen rekening mee te houden..

behalve bij f3b vliegen.... ;-)

Ter info:
Of bij Dynamic Soaring waar ze nu al dimensioneren op 150G!

Link naar Dynamod

Gewoon even tussendoor... :wink:

Groetjes,

Bob

(geen rekening met blackoutverschijnselen van de piloot ;-))

redelijk :offtopic: !,
maarja, ik begon er zelf over :oops: haha

Of bij Dynamic Soaring waar ze nu al dimensioneren op 150G!

Ja, maar die gasten zijn helemaal gek man! Ik heb op al die filmpjes maar een paar keer het vliegtuig kunnen ontdekken! Die gaan veel te hard.

mijn idee wordt meer 1.5 G ofzo :lol:
Ik hoop iets meer, maar ik zie wel of hij in tweeën snapt.

eerst nog maar ff de vleugels bouwen.

trouwens,
blackoutverschijnselen van de piloot
, ik trok het met paragliden al bijna niet meer bij een bijna-steilspiraal, terwijl je bij een hele steile (-20 m/s naar beneden!) tot ongeveer 4 G kan krijgen!

Quote:

(geen rekening met blackoutverschijnselen van de piloot Wink)

Althans niet als gevolg van hoge G-belastingen :lol: .

Dacht trouwens dat het met een G of 4 wel afgelopen was met zweefvliegen. UL zwevers worden volgens mij op 6 G statisch getest, negatief nog veel minder. Bij 10 G ligt iedereen al op een oor. Volgens mij gaat men in de militaire luchtvaart tot 9 G met veel tegendruk op de benen en langdurige training. Dan nog voor beperkte tijd, want zonder bloed in het hoofd is het lastig denken c.q. overleven.

Na wat 'spelen' met de ASK21 staat de G-meter zelden boven de 4, en dit soort krachten zijn al ontzettend onprettig 8O
Ik geloof dat voor zweefvliegtuigen de max/min op +6.4/-4 ligt, bij acro-gecertificeerde types op +7/-5. Dit zijn de gebruikslimieten, wettelijk moeten ze dan weer een factor 1.7 meer aankunnen, bij de test van de DG1000 brak de vleugel bij een factor 1.95. (dus bijna 13g :lol: )
In de opleiding/selectie van de luchtmacht word je op den duur in een centrifuge geplaatst, daar moet je na veel training 9G aankunnen.
Ik zag laatst een filmpje op internet over Frank Versteegh die met zijn Extra 300 aan een Red Bull airrace meedeed, hij trok in een bocht met 90 graden helling 8.7g. Ook zijn gezicht zag er niet al te vrolijk meer uit!
9g is in de 'bemande' luchtvaart toch wel redelijk het maximum, wel leuk om te lezen dat er bij modelzweefvliegen al met belastingen van 150g wordt gerekend!

Grt Bart

Ziet er goed uit! Je bent een snelle bouwer, maar dat vind ik veelal nogal snel . Ik denk te veel na.....
Dus nog een paar vleugels eraan en dan gaat ie zijn maiden beleven.

Hahahahahahaha, Sow das een tijdje geleden!
Tsja, alleen die vleugels nog inderdaad! :lol:
Jij denkt veel na en bouwt dan iets goeds, ik bouw veel te veel, maar krijg weinig af, omdat ik dan weer nieuwe ideeën krijg voor een nieuw projectje. Zo ben ik bezig geweest met een helietje (ombouwen tot Chinook), Ik ben nu nog als langetermijnproject bezig met een Ornithopter. Verder nog héél veel ideeën die nog door mijn hoofd dansen, maarrrrr: Ik heb nu toch maar besloten om mijn 2 bijna-af projecten eerst maar af te maken (shit, toch maar ook begonnen aan een DLG :lol: ). In ieder geval Dit projectje, vleugels zijn nu bijna af. Ben ook maar weer verder gegaan met mijn 3-meter zwever (hoefde alleen nog maar rolroeren, dus ja hè, toch stom om niet af te maken).

Nou ja, jullie horen het nog wel.
groetjes Sietse

Back