Zwevertje "Quick 1"

Hallo heren zwevers,

Ik heb een tijdje geleden voor een prikkie een bouwdoosje kunnen kopen van een zwevertje met een spanwijdte van 82,5 cm. Het vliegklare gewicht schat ik op zo’n 105 ~ 110 gram. Het leek mij leuk om de zwever te gaan slepen met een shockflyer (klein elektro 3D model). Om het gewicht zo laag mogelijk te houden wil ik gaan besparen op de servo die is bedoeld voor het ontkoppelen.
Weet iemand een oplossing waardoor ik dan toch kan ontkoppelen van de lijn?

afb17885.jpg

Zie hier de inhoud van de doos.

Groeten Jeroen.

Sleephaakje onder de kist. Als je 'up' geeft met je zwever ontkoppel je hem. Zelfde principe als elastiekstarten dus. :)

Spectaculair idee overigens... :lol:

Ontkoppel mechanische zo in elkaar friebelen dat je bij vol rechts ontkopppeld. Natuurlijk dan wel linksom je circuits vliegen om te stijgen.
Maar de "Snoopey"-gang kennende zal het spul wel torque-rollend omhoog gesleurd worden :lol: :lol:

Rick

hehe, leuk dingetje... website fabrikant: HVP-Modell

ik kan ook de methode met het vol-up hoogteroer bevestigen.. ik heb het in mijn GP Spirit toegepast en daar ging het perfect. Weegt niets.

Waar heb je dat zwevertje gevonden?

@Jorrit
Is het niet zo dat wanneer ik de sleeplijn onder aan het rompje maak de zwever bij het slepen als maar omhoog wil terwijl de sleper recht vliegt? Ik weet het niet zeker maar volgens mij moet de lijn voor op de neus van de zwever komen.

@Rick
Hmm, dat zou wel eens goed kunnen ja. 8) Moet toch lukken.

@ Maarten
Het ontkoppelen via een volle uitslag zal ik eens gaan proberen. Het kistje komt uit het restant van de winkel van Willem Bravenboer. Als je interesse hebt kun je hem een PBtje sturen misschien heeft hij er nog wel een.

Groeten Jeroen.

Ben ondertussen al weer wat verder met de Quick 1. Ik vraag me alleen af of de juiste plek om te slepen recht op de neus is. (zie foto) Of moet het koppelpunt toch iets onder de romp komen? :roll:

afb18126.jpg

Hieronder enkele ideeën om mee te gaan slepen. :wink:

afb18129.jpg

afb18128.jpg

afb18125.jpg

Groeten Jeroen.

Jeroen iets onder de romp is makkelijker.
De sleephaak is dan makkelijker te maken.
Met erg weinig gewicht.
Gewoon een pijpje op de bodem plakken van bijvoorbeeld 3 cm.
Ver naar voren.
dan met een dremel tol een klein sleufje in de romp slijpen
dwars door het pijpje heen.
Dan doe je er een stangetje in en bevestigt de andere kant aan je servo, en klaar is je sleephaak.

Dan kan je accu namelijk ook helemaal voorin.
Vooral als je het pijpje wat langer hou, dan leg je accu niet op de stuurstang.
Anders zit je met je weer met je accu te tobben, en moet er weer lood in.

lijkt me leuk, slepen met een duwprop!!!
Die heli werkt wel het snelste denk ik. ziet er ook wel melig uit.

Heb onlangs gehoord dat je ook kunt slepen met klitteband onder de zweverromp. Alleen toe te passen bij kleine zwevertjes.
Even vol 'up' geven en hij moet losgaan. :) Ikzelf wil dat ook eens gaan proberen met een motorloze Pibros.

Mooi zwevertje trouwens.

Succes ermee
Groeten van Frank

@Frank

Hé dat is ook een goed idee met dat klitteband, ik zal het eens beproeven. Het zou een hoop werk en gewicht schelen als het werkt.

Groeten Jeroen.

Ha Jeroen,

Wat dacht je van een extra servo in de shock, deze kan dit makkelijk hebben. In de zwever alleen een oogje om de draad door te halen...

grtz,

Richard

www.ricoj.rchomepage.com

hey hallo

Ik zelf heb ook een "indoor" sleep modelletje gemaakt hoe kan het ook anders een mini fox :P Ik heb m'n ontkoppelings haak d.m.v. vol up en de leiding loopt via een witte stuurstang (binneste deel waarbij het metaal het ontkoppel gedeelte is) en dit werkt prima (ik zal proberen wat foto's hier bij te zetten ben nu op m'n stage) ik vind dat van dat klitteband ook wel een mooi idee ga ik ook eens proberen :D

m.v.g.
Dennis

Back