zwevertje wil niet klimmen

Hallo groep,

Ik heb van depron een zwevertje met aandrijfmotor gemaakt, voorvleugel in V-stelling, spanwijdte ca 80cm, totaalgewicht 110 gram. Het ding zweeft goed, maar het wil niet klimmen met motor volgas. Hij blijft dan op ca 8 m. hoogte hangen en wil op die hoogte wel blijven vliegen (heel langzaam), maar dus niet verder stijgen. Heb al geexperimenteerd met zwaartepunt, maar dat haalt niet veel uit.

De gebruikte motor/prop is GWS/EDPS-50 XC met 3020 propje. Deze combinatie zou op LiPo 2s 60 gram thrust leveren. Dat moet toch voldoende zijn?

Iemand een idee wat er aan de hand is?

Groet, Dirk

Ik heb het omgekeerde probleem voor, Mischien zal het helpen met je motor enkele graden omhoog te richten.

En je vleugel heeft die een profiel waardoor je vliegtuig lift crieerd?

groeten

Motor omhoog richten heeft GEEN nut. Je zal dit alleen maar moeten compenseren door dan down te gaan geven, wat weer extra weerstand oplevert.

Het 3×2 propje is toch meer voor wat snellere modellen volgens mij. Probeer eens een wat groter propje, met wat minder spoed?

minder spoed dan 2??? lastig te vinden hoor ;) Je kan beter een 4inch pakken en die eventueel smaller maken.

Een klein axi borsteloos kan misschien ook een oplossing bieden met een 5"?

Groeten,
Xander

Iedereen bedankt voor de reacties.

Ik moet bekennen dat het een eigen ontwerp is met te weinig verstand van zaken...... :oops:

Accu is Kokam 2s1p 360mah
Regelaar: Castle Creations PIXIE 7P brush-motor ESC (zeer fijn reglaartje trouwens)

Zie foto van het gedrocht.

16_1116529449.jpg

Ik heb inmiddels iets profiel in de voorvleugel geschuurd en de voorkant van de voorvleugel iets omhoog gebracht en ook geexperimenteerd met een 4"propje (dat op de vleugel ligt op de foto) en met de motorhoek, maar het blijft een laagvlieger.

Kan het te maken hebben met een te scherpe V-stelling of is het toch de combinatie motor/prop die onvoldoende vermogen kan afgeven vanwege de lage vliegsnelheid

Iemand nog een tip?

Bedankt, Dirk

ik denkt dat die snel draaiende prop te weinig rendement heeft bij die lage snelheid. Een mini vertraging zou heel veel kunnen helpen.

Opzich hoeft een vliegtuig toch ook niet mooi te zijn om mooi te kunnen vliegen? (tenzij het een schaalmodel is ofzo) ik vind het al heel knap als een eigen ontwerp uberhaupt goed vliegt.

Hoeveel graden is de V-stelling eigenlijk? Niet dat ik er veel verstand van heb maar het ziet er idd wel uit als heel erg veel.

Tadango:

Bedoel je dan zo'n IPS systeem van GWS of bedoel je iets heel anders?

Ik heb nog een IPS C liggen , maar daar zou een 1260 prop het beste op passen, da's toch ook niets he?

Groet, Dirk

die V stelling zorgt alleen voor een overdreven stabiliteit. maar meer dan 45° zou ik niet gaan, omdat je dan je vleugelspanwijdte met de helft vermindert hebt bij het zelfde gewicht.

verder als je er niet om heeft dat je motortje opfikt dan zou ik eens wat experimenteren met een groter propje. of direct een sterkere motor :)
tip -als je eens kijkt naar oude kassete en cd rom spelers enzo dan vind je daar allerhande motortjes in, en van de laatste kan je zeer sterke 3 fasen motors bouwen .

Zo heb ik zelf een depron kistje gebouwd (430 gram) toen ik nog maar net een beetje kon vliegen. en het was dan wel leuk om een meer dan krachtig motortje erin te hebben. het was een tsunami 6/3d en deze kon hem echt door het luchtruim sleuren niet snel maar overal waar ik wou. 8) .

groeten

De feiten:

Gewicht: 110 gram
Vermogen: 11 watt (http://www.gws.com.tw/english/product/powersystem/edp50.htm

Komt uit op een verhouding van 1 op 10.

Ik heb zelf een Easy star, gewicht 530 gram met 50 watt vermogen. Dit is zelfs iets minder dan 1 op 10. Deze combinatie wil best wel klimmen.
Stuwkracht is 250 gram. Dus ongeveer de helft van het modelgewicht.

Ook dit is te vergelijken met jouw situatie.

Dirk, dit leuke zelfbouw zwevertje moet het gewoon kunnen doen!

Mogelijke oorzaken waarom het niet wil:

1. Prop is verkeerd om gemonteerd.
2. Te veel weerstand over een connector, meet de verbindingen eens door.
3. Meet eens hoeveel Ampere's en Volts de motor krijgt.
4. In principe mag het niet uitmaken, maar misschien helpt het om de nieuwe accu gewoon eens een keer of drie te laden en te ontladen.

Laat even weten of je deze indoor-zwever vliegend krijgt, Dirk.

Inderdaad, ik denk dat het voor een beetje fatsoenlijke lift wel noodzakelijk is dat de vleugel asymmetrisch is. Boven zijde afvlakken (dik voor, dun achter) en onderzijde vlak. De bovenzijde van de vleugel hoort 60 a 70 % van de lift voor zijn rekening te nemen door zijn asymetrische vorm.

Bij gebruik van een vlakke plaat is die vleugel symmetrisch en dan moet je de lift uit de attitude halen, en dat levert op zijn beurt weer weerstand op en je hebt meer motorvermogen nodig om lift te genereren...

Mensen,

Allemaal weer bedankt voor de reacties.

Even kort reageren:

Propje zit de goede kant op, motor trekt ruim 2A bij 7,5V, dus dat is ook OK

Ik had slechts een minimaal profiel geschuurd in de vleugel, bovenkant voor en achter afgerond. Achtervleugel niet bewerkt dus kaarsrechte depron.

Ik hou het dus inderdaad op een combinatie van lage vliegsnelheid en te weinig profiel, dus ik ga een nieuwe vleugel maken die ik dmv verhitting profiel probeer te geven. In 6mm depron is toch moeilijk goed profiel te schuren denk ik. De achtervelugel zal ik aerodynamisch schuren.

Als dat allemaal ook niet werkt, ga ik kijken naar een vertragingkje

Ik meld me hier dan weer, ondertussen blijven tips welkom

Het ding zal ooit gaan klimmen :!:

Groet, Dirk

Back