zwoadrittl of liporacer, wat zou jij kiezen?

Welke van de 2 type toestellen zou je kiezen

• Een zwoadrittl, een duits particulier ontwerp

Votes: 7 46,7%
  • De liporacer van jet en speedmodels

Votes: 8 53,3%

• Total voters
    15
Ben een tijdje aan het rondneuzen voor een sneller model voor een funjet setup. Daarbij kom ik nu voor 2 opties, maar wil jullie betrekken om misschien de voor/nadelen naar voren te krijgen. Of gewoon, welke zou jij kiezen.

Optie 1 zou kunnen gaan voor een zwoadrittl. Op het duitse forum lijkt dit een hit, want ze hebben in vrij korte tijd al 134 bladzijden op het forum.
Het model is houtbouw met een piepschuim vleugel. Op diverse plekken verstevigingen met koolstof/glasvezel, waardoor deze de krachten moet kunnen overleven t/m 300km/h. Let wel, bij een setup voor 300, is de vliegtijd maar 1,5 tot 2 minuten. De keuze voor mij is een iets meer reguliere setup, zodat de vliegtijd toch 5 minuten blijft. 300km/h zit er dus niet in.
Een fotootje van de zwoadrittl.

attachment.php

De andere keuze zou een liporacer kunnen zijn. Dit is een kit van jet en speed models uit eigen landje. Voordeel van deze kit is dat er een epoxy romp bij zit. Vleugels zijn al beplankt. Is dus een half ARF-je.
Tja of deze 300km/h kan met dezelfde snelle setup dit ze bij de zwoadrittl gebruiken, ik denk dat de vleugel dan anders opgebouwd zou moeten worden. Maar zoals al aangegeven, dat is niet het doel. Dus de originele opbouw zou voldoen. Ook een fotootje van de liporacer

full

Formaat van beide kisten is nagenoeg hetzelfde. Ze hadden ook dezelfde doelen bij ontwerpen. Een kist voor een setup van een funjet. Die vergelijking is dus eerlijk.
Betreffende de kosten, de zwoadrittl zal iets goedkoper gebouwd kunnen worden, aangezien deze hoofdzakelijk houtbouw is. Hiervoor betaal je dan geen uurloon, omdat je hem zelf moet bouwen. De liporacer is ver klaar, waardoor deze dan iets duurder is. Je kan dit dan weer overwegen tegen hoe snel je bouwt, of je dit dan deels wilt uit besteden. Voor deze discussie, wil ik de kosten even buiten beschouwing laten, want dat was niet de reden voor opzet.

Laatst bewerkt door een moderator:
ik weet had het niet omschreven, en aangegeven dat ik graag zou willen weten welke jullie zouden kiezen. Als je de enquete invult, zou je dan ook een berichtje willen plaatsen waarom je die keuze maakt?
Geeft mij mogelijk wat info om over na te denken waarom jullie die keuze maken.

Ik heb 2 Lipo-racers zien vliegen en allebei hadden, in eerste instantie, een verkeerde vleugel-instelling ( op zich wel makkelijk te verhelpen)
Daarbij vind ik de Zwoadrittl er iets gelikter uit zien :)

Ik had eigenlijk wel verwacht dat de fabrikant met een oplossing hiervoor zou komen.
Dat een groot fabrikant denkt, je zoekt het je maar uit, dat is tegenwoordig normaal. Maar van een klein fabrikant waar de liporacer gemaakt wordt, had je toch wel een betere oplossing verwacht dan de het huidige aanhouden en dat je dan maar 2mm moet toevoegen aan de voorzijde van de vleugel.

Want wat is het probleem dat je 2mm moet toevoegen. Is er een fout in het design dat de vleugel vanuit de mal negatief staat?. Of hebben ze de vleugel op 0 graden gezet, maar heeft deze toch een instelhoek nodig?

Of is er toch ergens verborgen nieuws, dat ze dit verholpen hebben?

Waar dat "probleem" in zit weet ik, eerlijk gezegd, niet. Wellicht dat het ondertussen opgelost is, maar dan nog vind ik de Zwoadrittl een mooiere optie. :)

Het bouwen is geen probleem. Als je kijkt is de zwoadrittl basis gewoon vierkant die vervolgens in vorm geschuurd wordt. Makkelijker bouwen is er niet.

Als je voor de micro-warp zou willen gaan. Dan kan je net zo goed bij pichler de speed bestellen. Volgens mij is die bijna identiek.
ALs ik de zwoadrittl ga maken, dan ga ik niet van het design afwijken. NEVER CHANGE A WINNING TEAM wordt er toch vaker gezegd?
Speed14.jpg

Hoeby,

De Pichler Speed is met de stock setup echter geen "speed"....

Je kan een zwaardere setup gebruiken maar het batterijcompartiment is dermate krap dat je dan weer marginale vliegtijden krijgt.

Stevo

Het bouwen is geen probleem. Als je kijkt is de zwoadrittl basis gewoon vierkant die vervolgens in vorm geschuurd wordt. Makkelijker bouwen is er niet.

Je hebt helemaal gelijk alleen als ik het mij goed herinner is de scharnier constructie wat anders dan in ieder geval ik gewend ben. Met Kevlerband wat ingelamineerd wordt.

Met Kevlerband wat ingelamineerd wordt.

Dit leek mij juist een zeer makkelijke manier van scharnieren maken.
Ik heb het nog nooit gedaan. Maar het ziet eruit dat ze gewoon een stuk kevlarband verzadigen met epoxy en deze over de scharnierlijn leggen. En vervolgens beplanking erop en klaar. Nadat deze gedroogd is, zaag je de lijnen van het roer uit en begin je het roer te scharnieren. Hierdoor breekt de epoxy kapot die in de kevlarband zit, waardoor een scharnier is ontstaan. Gaat sneller dan losse robart scharnieren in te bouwen.

Back