zyx-s met hs65 mg servo's doen soms vreemd

Ik heb een mini titan met een zyx-s gyro en op de swash 3x hs65mg servo's
Nu heb ik af en toe als ik de accu aansluit dat de gyro gaat initialiseren maar dat
de servo's soms bewegen.
Als ik de sticks dan beweeg is het daarna over.
Het gebeurt soms 10 keer niet en dan is het er weer. Het is dus niet constant als ik
de accu aansluit.

Wie heeft een idee waar het aan kan liggen

pCHAll4XzKY[/media] servo's zyx gyro fbl.MOV - YouTube

Laatst bewerkt door een moderator:
Eerst testen.

Multimeter pakken, servosnoer verknippen en de + en - van het snoer op de pennen aansluiten (en tape erover voor kortsluiting)

Stekker ergens in de ontvanger, en meten wat het voltage doet als je met de servo's gaat rommelen.
Zie je het voltage van 5,9 zakken naar bv 5,7 is er wat aan de hand. Zonder belasting mag het niet zover zakken.
onder belasting zakt het dan nog verder
moet je wel voor 20 of 30 eur een multimeter halen, maar deze ga je zowieso nog zeer regelmatig gebruiken als je met de hobby doorgaat..

Blijft dat redelijk consequent, moet je ergens anders zoeken....

Trek de stekkers van de servo's eens allemaal uit de zyx
en steek ze in de goede kanalen van de ontvanger. Kijk of het gedrag nog steeds voorkomt .
Zo ja: zender of ontvanger naar de knoppen.
Zal dan de zender zijn, waarvan de potmeters slecht zijn geworden. (geen idee wat je hebt)

Is het perfect, is je zyx de schuldige, en zit hij gewoon onnodige correcties te maken.

Het vreemde is dat ik het soms 10 keer niet heb en dan twee keer wel. Het is vaak maar 1 servo die trilt. Soms de linker dan de rechter. Als de zyx de initialisatie heeft voltooid dan gaan de servos naar de stand die de zyx aangeeft en is het getril soms weg. En soms begint het getril pas na de initialisatie.

Doe mijn testen.
Of de zender doet iets raars, of de zyx doet wat raars.

Maar dat weet je erg snel, ff stekkers omsteken.

Zwakke voeding van de servo's is een mogelijkheid. Eén servo trekt wat stroom, spanning zakt, andere servo beweegt daardoor, trekt stroom, spanning fluctueert, servo's blijven bewegen, de (ver)storing houdt zichzelf in stand.

Sticky/belangrijk/bovenaan in het Model elektronica subforum
BEC calculator, met tips

Ik heb de testjes gedaan........multimeter gehaald.
Servo draad verknipt en op 1 van de uitgangen van de zyx gedaan.
Stroom blijft constant 5.06v......bij bewegen vande servo's soms ietsje lager.
Dus stroom lijkt goed.
Toen maar eens 3 andere servo's hs56 erop aangesloten.
Hoe ik ook probeer.......ik kan het probleem niet weer naar voren halen.
Toch iets met de servo''s dan??
Er zijn maar 2 hs65mg servo''s van de 3 die soms jutteren.
Dus hs65mg servo's er weer in geplugt en binnen een aantal pogingen
weer het gejutter.
Zit dus in de servo's lijkt mij.
Wat kan er in een servo mis zijn dat dit gejutter veroorzaakt???

Als het bij meerdere servo's optreedt, zal er niets fout zijn aan de servo's. Desondanks kunnen ze de storing wel opwekken zoals beschreven in bericht #9. Heb je het al geprobeerd zoals in bericht #2, met 4 NiMH cellen? Daarmee kunnen we de BEC uitsluiten/aanwijzen als oorzaak van het probleem.

Jij hebt spanning gemeten, in volt uitgedrukt, zeg maar de waterdruk. De meet-eenheid van stroom is de ampère, maat voor het aantal elektronen dat per seconde, de hoeveelheid lading, langs komt. 1ampère is 6.000.000.000.000.000.000 (6x10^18) elektronen per seconde, tel maar na :mrgreen:

Handige vergelijking van waterstroom en elektrische stroom
nl.wikipedia.org/wiki/Hydraulische_analogie

Dus het maakt niet uit dat de hs56 servo's er geen last van hebben???

Net nog even een nieuwe regelaar geprobeerd.
Nog steeds hetzelfde probleem met de 2 servos.
De heckservo heeft er geen last van.

Ook de 3 servo's die op de zyx aangesloten zijn verwisselt.
Ook doen de 2 voorste servo's de trillingen als ik ze apart op een andere kanaal in
de zyx plug.
De heck servo plug ik dan op de uitgang van de 2 voorste servo's en deze trilt niet.
Alleen de 2 voorste servo's trillen dus.
Ik heb deze servo's tezamen met een heli overgenomen van een forumlid....misschien dat ze een
harde crash hebben gehad of dat ze lang stil stonden en de potmeters misschien niet goed zijn?

Laatst bewerkt:
He lolbroek

Doe die andere test eens in mijn vorige post

Je hebt nu alles uitgesloten, behalve de zender/ontvanger of de zyx zelf

Ok ....zal ik morgen eens doen.

Ik heb de servo's niet uitgesloten omdat toen ik drie nieuwe servo's op de zyx aansloot ik geen trillende servo's meer kreeg.
De hs65mg er weer op en het trillen begon af en toe weer.

Ik hou jullie op de hoogte

Kijk eens in het menu van de ZYX, staat daar de servokeuze wel goed?
Ik bedoel dat hij zo moet zijn insteld dat de staartservo digitaal is(neem ik aan) en de swashservo's analoog.
Als ie staat insgesteld op digitale swashservo's zijn je servo's naar de knoppen.
Dat die HS-56 niet gaan jutteren komt misschien omdat ze nieuw zijn maar dat zijn ook analoge servo's dus die zouden het dan ook niet lang uithouden.

En wat heeft het testje als uitkomst gegeven?

Als je perse servo's wilt vervangen, ok
maar test dan eerst of de rest ook werkt, anders heb je een extra set servo's liggen die (hopelijk) voorlopig ongebruikt blijft...

Vanavond maar eens wat zitten testen en uitproberen.

Eerst maar eens een losse ontvangeraccu aangesloten.
Ook met een losse ontvangeraccu krijg ik de trillingen.

Toen zonder de zender aan te zetten de ontvangeraccu aangesloten
Ook zonder zender aan trillen de servo''s soms

Toen de 3 servo''s aangesloten op de ontvanger (zonder zyx ertussen)
De servo's staan meteen in de goede positie en trillen niet.

Toen alles weer aangesloten met de zyx ertussen.
Ook als ik bv servostekkers op de zyx ga wisselen is het ook soms
zo dat de heckservo kan gaan trillen.

Toen een ander type servo ........goedkope tower pro aangesloten en
kijken of ik deze ook kan laten trillen.
Met deze servo krijg ik het probleem niet

Mijn conclusies:

- Ontvanger is goed
- Zender is goed
- Servo's zijn goed (lijkt mij sterk dat er drie kapot zijn)

Het zit hem dus in de combinatie zyx-s/hs65mg servo's

Wat kan hier nu aan de hand zijn????

Jullie nog een optie?

zyx doet vaag.

dat is de conclusie.
de 65mg zijn erg goede servo's. stel, ze waren op leeftijd of waren al ernstig mishandeld, had daar het probleem kunnen zitten
maar dan zouden ze het ook zonder de zyx wat moeten rammelen

dus de zyx is het probleem
wat te doen?
geen idee.
ik ken de zyx niet, dus ik ga nu even normale gyro praat doen
iedere stabilisatie is in de basis gewoon 3 gyro's op elkaar geplakt
dus alles om een staart in te stellen, geld ook voor de andere assen op de heli
wat je wel eens ziet, is dat een gyro te gevoelig staat. in de staart praat je dan over te hoge gain.
dan gaat hij overcorrigeren, en gaat de staart snel heen en weer slaan.
daar is bij jou de beweging niet groot genoeg voor
kan wel zijn dat de gyro dan ieder miniscuul bijna niet aanwezig trillinkje meteen wil corrigeren
en bij jou zitten er snelle servo's op, dus die kunnen de aansturingen van de gyro (zyx) bijhouden.
Dus zie je de servo's rammelen.

dat het met de goedkope langzame servo's goed gaat, is eerder omdat die dingen te langzaam zijn om dat hele snelle gecorrigeer bij te houden. Dus zie je ook niks bewegen, voor de arm bewogen is, heeft de servo het volgende commando al te pakken.

Dus hoe kun je dit oplossen?
- gain verlagen, al zou het me een beetje verbazen als dit werkt
en met gain bedoel ik niet de staartgain die je op de zender insteld, je moet echt de gain van de swash hebben

- in de software gaan zoeken naar iets van delay of iets dergelijks voor de swash

- kijk eens heeeeeeeel erg goed naar de swash, gaan alle servo's gewoon een kant op met trillen, of gaat de swash echt voorover/achterover of links/rechts
dat zou kunnen wijzen op welke gyro er aan het rommelen is, weet je ook waar je moet sleutelen

- haal als laatste redmiddel de zyx eens helemaal van de heli af. gewoon helemaal los, en leg hem zo ver mogelijk weg van de heli, wel met de draden aangesloten..
nog eens de stroom erop, kijk eens of alles nog rammelt. Kan zijn dat de zyx zich laat beinvloeden door een kabel/motor/regelaar/snaar (weet ik veel wat er verder in de buurt zit), dat kan ook wel eens dit gedrag geven.
De ontvanger in zijn eentje is vaak wat beter geisoleert hiervoor

Bedankt voor je heldere uitleg.

Het is altijd 1 van de servo's op de as van links/rechts.
Het zijn of de linker of rechter servo voor die het trillen
veroorzaken.
Het gekke is dat als ze trillen en je de collective op en neer
doet de trilling weg is.
Ook kan ik er dan wel om vliegen.....misschien dat tijdens
de vlucht soms ook de trilling aanwezig is....dat weet ik zo niet.

Back