ZYX-s op raptor 50 wiebelen

Discussie in 'Flybarless' gestart door rakker4you, 15 dec 2013.

  1. rakker4you

    rakker4you

    Lid geworden:
    23 jul 2012
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Balen België
    :help:Hey,

    Ik heb mijn raptor 50 omgebouwd naar een FBL.(ZYX-s)

    Test op de grond (teststand) tail redelijk stabiel met de S9254 servo.

    Test voor de 1ste keer los van de grond......begint bijna direct te wiebelen naar alle kanten? >>>>> durf zo niet te hooveren !

    Zouden de S3001 servo's te traag kunnen zijn? (0.28sec.) of moet ik gewoon een beetje met de gains spelen om het weg te krijgen?

    Grtz, Marco
     
  2. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Oostvoorne,Zuid-Holland
    S3001 servo's zijn goede servo's maar alleen in gebruik met een Paddelkop en normale vlucht ga je echt sport vliegen cq 3d manouvers uitvoeren dan zijn deze wel wat aan de lichte kant
    nu ga je een stabilisatie unit gebruiken en die werk het beste met digitale servo's
    Nu ken ik de ZYX-s unit niet goed ofdat deze ook analoge servo's aan stuurt.

    Zijn je linkjes van de zelfde lengte (bladspoor) en is de heli trillingsvrij?? dit zijn zomaar oorzaken waar je in kan zoeken

    S6

    Jeroen
     
  3. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Analoge servo's kan met de ZYX maar dan moet je de gain fors terughalen. Als gevolg daarvan heeft de heli dan ook weer minder eigenstabilteit. Ik zou fatsoenlijke servo's gebruiken want die 3001's zijn net goed voor in een vliegtuigje en niet voor in een heli.
     
  4. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.274
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoewel ik absoluut denk dat de combinatie van 3001 plus FBL hier een grote rol speelt:

    De 3001 is een absoluut voor heli's geschikte servo (word door Futaba ook als heliservo aangemerkt), die bij paddelkoppen tot plm .50 gewoon uitstekend voldoet voor normaal sportvliegen. Niks mis mee.

    Voor een rigid kop (FBL kop) zou ik hem bij een .50 echter ook niet meer echt vertrouwen, maar hij zou het in principe voor sportvliegen wel gewoon moeten kunnen doen.

    Groet, Bert
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.034
    Locatie:
    Rotterdam
    @brutus:

    Wel grappig dat dit zo even voorbij komt..
    Je ziet overal standaard steeds zwaardere servo's in gaan, en iedereen roept na verloop van tijd dat die zwaardere servo's het minste zijn wat je erin moet zetten...
    Beetje het BEC syndroom..

    Maar wat IS nu werkelijk de kracht die een servo op moet vangen?
    even een sportvlieger pakken hiervoor, 3d is natuurlijk helemaal lastig om dit te bepalen

    Men zet standaard toch vaak de ds 610's (of nieuwe tegenhanger) in een heli, of zelfs zwaarder.
    dat is toch 12 kilo stelkracht per servo. een 3001 zit op 4 kilo? Dacht ik..
    Gaan dan de servo's nog steeds vele jaren mee, of moet er toch na een tijd e.e.a. gewisseld worden?
     
  6. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.274
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Om je een idee te geven:
    S9254 (die hele snelle digitale van vroeger in combo met GY401, weet je nog?) had op 4.8 volt iets van 1.7 kilo trekkracht, en deed het goed op de tail van een .60, sommigen vlogen er zelfs succesvol mee met een benzinetrainer, al ging dat ook wel eens fout.

    Een S3001 kun je, als je gewoon normaal sport/schaal vliegt, als driepunts aansturing op een .60 heli gebruiken, maar dat is op het randje en ik beveel dat NIET aan... Vario beveelt hier minimum 4 kilo aan en je mag rustig stellen dat Vario hier een ruime marge hanteert, de S3001 levert net een tikkeltje meer dan 3 kilo. Ofwel, het kan.... maar heel krap en geen indicatie van reserve.
    Als vierpunts aansturing steek ik echter mijn hand in het vuur dat dat probleemloos gaat voor normaal sport/schaal vliegen.
    In combinatie met een gewone rate gyro doet de S3001 het ook heel aardig op heli's tot aan het formaat benzinetrainer, al is de slijtage toch reden om een S3001 als hekrotorservo uiterlijk na 5 jaar of 200 vlieguren te vervangen. Dat is ongeveer de tijd die ze bij ons op de vliegschool meegaan.

    Mijn Cobra (11 kilo, 23 cc benzine) vliegt al vanaf mei 2005 probleemloos met vierpunts aansturing S9202 (5 kilo) en heeft een draaiurenstand waar zelfs Vario drie jaar geleden al 8-O van opkeek....

    Mijn Bell 47 G vliegt al vanaf Juni 2001 met de destijds nieuw gemonteerde Hitec MG645 (geloof ik, het is al zo lang geleden...) en doet dat sinds een jaar of drie ook als "FBL" door gewoon de flybar te verwijderen en de stuurstangen rechtsstreeks aan de swash te hangen. Die kop heeft eigenlijk heel korte bladhouder-armen, en dus zijn de krachten hier relatief groot. Gaat ook probleemloos.

    De huidige servo "voorschriften" zijn vrijwel volledig ingegeven door "sneller is beter" en voor snelheid heb je nu eenmaal kracht nodig.

    Laat ik wel vooropstellen, dat bovenstaand NIET van toepassing is op de "mishandeling" (niet kwaad bedoeld) van 3D vliegen, want de krachten die vrijkomen tijdens een heftige bladefart zijn tamelijk onvoorspelbaar, maar moeten niet onderschat worden. Ook het steeds harder worden van dempers in rotorkoppen, en het steeds zwaarder worden van de aansturingen maakt dat de servo's qua stelkracht en houdkracht steeds zwaarder belast worden in die tak van sport. Dus over 3D vliegen waag ik mij niet aan uitspraken wat wel/niet voldoende zou zijn.

    Groet, Bert
     
  7. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    de grote vraag is ook nog in hoeverre de specs uberhaupt kloppen en wat er voor snelheid overblijft onder belasting. sommige fabrikanten adverteren met hold-torque terwijl dynamic-torque belangrijker is maar dit is ook niet vastgelegd hoe je dit moet bepalen voor zover ik weet.

    Bij 3D in een 700size heli lijkt 9kg.cm te weinig te zijn en 12kg.cm is in sommige gevallen ook al te weinig maar dan heb je het over full pitch hurricanes, loopings of belachelijke stops. Voor de meeste mensen zal dat geen beperking opleveren.
    Maar belangrijkste is uiteindelijk de controller in de servo die de prestaties bepaald. En daarin zitten er toch ook grote verschillen tussen de fabrikanten (overshoot, undershoot, statische error etc)
     
  8. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hoi Bert,
    Voor een paddelkop kan ik me idd de 3001 voorstellen, mijn oldies hebben ook zulke servo's. Maar bij FBL komt veel meer directe kracht op de servo's te staan die normaal door de paddelstang opgevangen wordt. Dit vertaald zich in sterk "dolfijnen" van de heli bij een beetje voorwaartse snelheid.
    Zoals gezegd moet je bij een analoge servo de gain zover terughalen dat je 'm eigenlijk net zo goed met de hand kan sturen.

    Groeten, Marco.

     
  9. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.274
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geeft niks, want ik geloof je absoluut waar het FBL (E-stab bedoel ik) en een S3001 betreft.

    Overigens komt het dolfijnen absoluut niet door gebrek aan kracht, wel door gebrek aan snelheid (of beter, het onvermogen om de opdrachten van de E-stab uit te voeren op het exacte moment dat die E-stab daar om vraagt. Typisch "analoog-kwaaltje"... :D ). Met de hand heb je er namelijk geen last van (als je tenminste goed genoeg non-E-stab vliegt) en dat is een technische onmogelijkheid als het puur aan de stelkracht, snelheid, of precisie zou liggen.

    Maar de opmerking dat een S3001 hooguit goed is voor een vliegtuig en in een heli niks te zoeken heeft, is een beetje er overheen: Zijn zelfs door Futaba als Specifiek voor heli's geschikte servo's aangemerkt, zijn voorzien van bijvoorbeeld kogellager en mechanisch ontkoppelde potmeter (heli-kenmerk bij uitstek) en zijn voor hun prijs echt uitstekende servootjes waar zeker een instapper met een heli tot .50 klasse heel veel plezier van kan beleven zonder direct honderden euro's aan servo's kwijt te zijn.

    Ik zie echter enerzijds erg veel instappers in de hobby enorm tegen de prijzen aan hikken, en anderzijds zie ik de meest wilde uitrustings-adviezen voorbijkomen (inderdaad wel eens een Raptor 50 met 12 kilo servo's gezien...), en regelmatig denk ik dan: voor die toepassing kan zo'n heli gerust 100 tot 200 euro goedkoper zonder in te leveren op vliegkwaliteit. Vandaar dat ik er wel eens wat van zeg, want helivliegen is zo al duur genoeg, daar zijn geen absurde uitrustingskeuzes voor nodig....

    Groet, Bert
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.034
    Locatie:
    Rotterdam
    Bert, kijk s bij align.. Alle standaard 600's worden met de ds 610 op de swash uitgerust.
    Dus 12 kg per servo..
    een raptor 50 is dezelfde maat, dus waarschijnlijk heeft iemand gewoon de specs van de 610 gepakt om zijn servo's te kopen.

    Punt is eigenlijk, dat velen (ikzelf doe ik ook aan mee ;-)) adviseren op een bewezen langdurig correcte setup.
    dit is vaak overbemeten.. zoals je weet.

    Maar wanneer ga je nu echt inleveren op levensduur?
    Als je een 5 kg digitaal pakt, zou deze dan ruwweg 50 % van de levensduur hebben van een ds 610? Of is dit meer merkgebonden, kortweg, klopt de opgave van de fabrikant wel met wat hij levert?
     
  11. rakker4you

    rakker4you

    Lid geworden:
    23 jul 2012
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Balen België
    Ik ga toch maar voor andere servo's gaan........je heli in de grond jagen met een servo die erdoor gaat zou zonde zijn. Ik dacht om het niet te prijzig te maken aan de BMS High speed 621 MG?

    ik heb ook de bleutooth module onderweg voor de ZYX zodat het wat makkelijker is om te spelen met de settings via mijn tablet PC...

    Ik neem aan dat de S9254 voor de tail kan blijven???? die is me iets te duur om aan de kant te leggen....
     
  12. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.274
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En.... heeft Align een tussenmaat Of rusten ze het ding uit om claims te voorkomen? Gaan ze er blind van uit dat iedereen die zo'n ding koopt, hardcore 3D vliegt?

    Kortom: wat Align doet, is hun eigen servo's aan de man brengen.
    Dan heb ik meer vertrouwen in een fabrikant die gewoon (net als Vario) bepaalde specs opgeeft, met eventeel een gericht advies met minimaal keus uit twee, liefst meer, typen, en NIET een "eigen merk" hanteert....

    Tsja... als je in een lelijk eendje de stuurbekrachtiging van een landbouwtractor zet weet je ook dat het vermoedelijk nooit meer aan de stuurbekrachtiging gaat liggen....

    Of de opgave van de fabrikant klopt, hangt van de fabrikant af. :D
    Of je inlevert op levensduur als je lichtere servo's pakt hangt van twee dingen af: de fabrikant (ofwel hoe is de kwaliteit, hoe goed kan het ding tegen zijn nominale ontwerpbelasting) en of die servo overbelast wordt.

    In een T-rex 600 zul je geen enkel verschil in levensduur merken tussen een 12 kilo en een 7 kilo servo, TENZIJ een van beide servo's van een kut-merk is, OF, je die servo heftig gaat overbelasten, en dan is het logisch dat je voor een 12 kilo servo verder kunt gaan.

    Alles in het normale, en gewoon sportvliegend, zal het geen drol uitmaken of je er 5 kilo servo's of 10 kilo servo's in zet. Overbemeten = overbemeten.

    Zet je er een 3 kilo servo in, dan zit je waarschijnlijk op de grens, en zal het ding ongeacht het merk, vermoedelijk niet de optimale levensduur hebben.

    Ofwel de stelling 50% trekkracht = 50% levensduur is volledig mank....

    Als je met E-stab gaat vliegen, zul je weinig keus hebben, anders kun je het geld voor die E-stab unit net zo goed gelijk in het asvat kieperen.

    Yep.... die doet het goed tot ongeveer .60 heli's (net een maatje groter als wat jij hebt)

    Groet, Bert
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.034
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik denk dat align die erin frommelt om van alles een beetje te kunnen met een heli..
    velen kopen zo'n ding, en de 1 vliegt in een jaar knalhard 3d, terwijl anderen blijven sportvliegen, en weer anderen alleen maar blijven hooveren..

    maar de heli kan het wel aan, met de standaard setup..
    Dus idd wel een beetje 3d minded.
    Tenminste, ik vermoed dat align dat in het achterhoofd heeft. de 610 heeft immers origineel ook erg lang in de 700 klasse gezeten.

    Maar ff reeel: waar vind je tegenwoordig nog correcte waardes waar een servo aan moet voldoen? Vario vermeld het blijkbaar, dus dat is 1..
    align niet. Die stelt zijn eisen voor de heli en estabs zodanig dat toevallig alleen hun servo's eraan voldoen..
     
  14. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.274
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bedoel je nu:
    -welke helifabrikant geeft goede minimum specs op?
    of:
    -Welke servo fabrikant geeft de specs eerlijk weer?

    Geval 1 ken ik alleen Vario die dat doet (maar dat komt ook omdat ik weinig anders vlieg, dus dat zegt weinig). Overigens is het een beetje opvallend dat Vario eigenlijk hoofdzakelijk analoge servo's aanraad, en toch her en der vermeld, dat voordat je dure digitale servo's en HH gyro's koopt en vervolgens je model gefrustreerd aan de kant zet omdat het niet werkt, éérst eens gewoon een rate gyro en analoog servo moet proberen, en vooral die ReVo mixer moet vergeten...

    Geval twee denk ik dat zowel JR, Futaba als Hitec redelijk goed hun specs opgeven, de overige fabrikanten heb ik domweg geen ervaring mee.
    Van bovenstaande heb ik een tijd lang met Hitec heel weinig vertrouwen gehad in de kwaliteit, maar tegenwoordig is die ook dik in orde.

    Ondanks dat ik er weinig rechtsstreekse ervaring mee heb, krijg ik sterk de indruk dat Align en Savöx wel goede specs hebben, maar hun kwaliteit (met name levensduur) niet 100% op orde hebben, en het stroomverbruik niet in verhouding staat tot de geleverde prestaties.
    Nogmaals, dat is een indruk, NIET "in een laboratorium bewezen"....

    Groet, Bert
     
  15. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    rc heli action heeft een paar jaar terug een hoop HV servos getest.
    Graupner bleek als enige eerlijke specs te geven, hun servos voldeden aan de specs voor holding en dynamic torque.
    MKS en Hitec adverteert met de holding torque, maar dynamic is dus een stuk lager.
    Futaba en Savox zitten met hun spec tussen de dynamic en holding torque in.
    Meestal is de holding torque 2 keer zo hoog als de dynamic torque.

    Maar afgezien van torque en speed zijn ook de control loop van groot belang. Alleen deze heeft nog niemand fatsoenlijk getest voor zo ver ik weet. Ik heb servos gezien die je met relatief weinig kracht wegdrukt en dan pas torque opbouwen maar ook servos met overshoot of enorme undershoot.
     
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    informatief draadje,
    ook mijn idee, dat vaak iets te hoog gepokerd woord (zeggen ze bij ons),

    maar wat levensduur aangaat, zijn die DS echt goed,
    wil bijna zeggen beter als die (preciseren) Futabas

    Groet
    Uwe
     
  17. rakker4you

    rakker4you

    Lid geworden:
    23 jul 2012
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Balen België
    Hey,

    Wat te selecteren bij de servo selectie? Tail Futabe S9254 en andere zijn BMS 621 digital HS MG ervo's.
    [​IMG]
     
  18. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Goede keuze, ervan uitgaande dat die BMS servo's een "normale" middenstand hebben van 1520. Dat kun je als het goed is in de specs van je servo terugvinden.
     
  19. rakker4you

    rakker4you

    Lid geworden:
    23 jul 2012
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Balen België
    Alles is teug netjes ingebouwd en afgesteld.

    Ik ben nog wel op zoek hoe de pirouette optimasation in mekaar zit???

    Als ik deze controleer gaat de swashplate naar achter...... hoe moeten dan de bewegingen van de swashplate gaan bij rotatie?

    grtz, Marco
     
  20. phil65

    phil65

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    327
    Locatie:
    middelburg
    dit zou je waarschijnlijk kunnen helpen denk ik

    kpVWmrhs5Wg[/media] Gyro Piro Optimization =wc= - YouTube
    je kan het zien als een compass...druk op de knop en de swash leunt in een beapaald richting.
    Draai de heli een kwart slag en de swash moet het zelf kant op leunen/wijzen als de eerste keer,zo niet dan in reverse
    Verbeter me als ik het fout heb aub
    phil
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina