Bert, kijk s bij align.. Alle standaard 600's worden met de ds 610 op de swash uitgerust.
Dus 12 kg per servo..
een raptor 50 is dezelfde maat, dus waarschijnlijk heeft iemand gewoon de specs van de 610 gepakt om zijn servo's te kopen.
En.... heeft Align een tussenmaat Of rusten ze het ding uit om claims te voorkomen? Gaan ze er blind van uit dat iedereen die zo'n ding koopt, hardcore 3D vliegt?
Kortom: wat Align doet, is hun eigen servo's aan de man brengen.
Dan heb ik meer vertrouwen in een fabrikant die gewoon (net als Vario) bepaalde specs opgeeft, met eventeel een gericht advies met minimaal keus uit twee, liefst meer, typen, en NIET een "eigen merk" hanteert....
Punt is eigenlijk, dat velen (ikzelf doe ik ook aan mee ;-)) adviseren op een bewezen langdurig correcte setup.
dit is vaak overbemeten.. zoals je weet.
Tsja... als je in een lelijk eendje de stuurbekrachtiging van een landbouwtractor zet weet je ook dat het vermoedelijk nooit meer aan de stuurbekrachtiging gaat liggen....
Maar wanneer ga je nu echt inleveren op levensduur?
Als je een 5 kg digitaal pakt, zou deze dan ruwweg 50 % van de levensduur hebben van een ds 610? Of is dit meer merkgebonden, kortweg, klopt de opgave van de fabrikant wel met wat hij levert?
Of de opgave van de fabrikant klopt, hangt van de fabrikant af.

Of je inlevert op levensduur als je lichtere servo's pakt hangt van twee dingen af: de fabrikant (ofwel hoe is de kwaliteit, hoe goed kan het ding tegen zijn nominale ontwerpbelasting) en of die servo overbelast wordt.
In een T-rex 600 zul je geen enkel verschil in levensduur merken tussen een 12 kilo en een 7 kilo servo, TENZIJ een van beide servo's van een kut-merk is, OF, je die servo heftig gaat overbelasten, en dan is het logisch dat je voor een 12 kilo servo verder kunt gaan.
Alles in het normale, en gewoon sportvliegend, zal het geen drol uitmaken of je er 5 kilo servo's of 10 kilo servo's in zet. Overbemeten = overbemeten.
Zet je er een 3 kilo servo in, dan zit je waarschijnlijk op de grens, en zal het ding ongeacht het merk, vermoedelijk niet de optimale levensduur hebben.
Ofwel de stelling 50% trekkracht = 50% levensduur is volledig mank....
Ik ga toch maar voor andere servo's gaan........je heli in de grond jagen met een servo die erdoor gaat zou zonde zijn. Ik dacht om het niet te prijzig te maken aan de BMS High speed 621 MG?
Als je met E-stab gaat vliegen, zul je weinig keus hebben, anders kun je het geld voor die E-stab unit net zo goed gelijk in het asvat kieperen.
Ik neem aan dat de S9254 voor de tail kan blijven???? die is me iets te duur om aan de kant te leggen....
Yep.... die doet het goed tot ongeveer .60 heli's (net een maatje groter als wat jij hebt)
Groet, Bert