Bouwverslag: Pinta 1:65 Amati

Eventueel een andere manier om houten latjes in een vorm te dwingen is een buigmalletje: je zou het theoretisch in elke ronding kunnen maken van goedkoop hout. Ik had het geluk dat het bij het model geleverd werd en heb er al veel plezier van gehad:

full


Eerst het latje een paar uur in warm water laten weken(er zijn er ook die speciale stoombuizen hebben bedacht). Vervolgens voorzichtig in de mal spannen en een dag laten drogen.
Vervolgens kun je het op bepaalde punten weer nat maken en met een föhn of soldeerbout voorzichtig passend kunnen maken op de romp.

Wat betreft de afwerking en veroudering van het hout ben ik zelf ook nog druk zoekende ;) ... inmiddels met m'n olie experiment.
Alles wat ik aan hout niet mooi vindt uit de kit dek ik af met een dun laagje fineer (ca 0.6mm, eik, kastanje, peer, noot, ... net wat mooi uitkomt).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook al zit het enorm tegen op dit moment Chris, ik vindt het er voor een eerste model goed uitzien hoor!

Wat betreft het hout; ik heb ooit een model proberen te bouwen van Panart, en die is naar de kliko gegaan, wat een kl... hout, alles splinterde!

Bij een écht schip heeft het hout nooit allemaal dezelfde kleur, persoonlijk vindt ik bijvoorbeeld op een romp van notenhout de lichte kleurverschillen in de planken wel mooi, en selecteer op de lichte en donkere kleuren om zo die kleurschakering op de romp te krijgen.

Verder zou ik net als Erik ook gebruik maken van beits in verschillende laagjes om het een beetje gelijk van kleur te krijgen.

Gewoon lekker doorgaan, alles wat je nu tegenkomt aan problemen is en les voor de eventuele volgende;)
 
heb het eerlijk gezegd een klein beetje gehad momenteel. Die berghouten na lang in water weken, weer in vorm fohnen en weet ik wat alsnog afgebroken, schieten steeds los etc. Word er knetter gek van ben nu al 2 dagen met 2 verdomde latjes bezig om ze vast te krijgen. Een hele romp beplanken was nog makkelijker en dat las ik overal dat het moeilijkste werd gevonden, nou doe mij dat maar!

Hoi Chris, frustratie en boosheid is geen goeie basis voor dit soort werk. Er komt een tijd dan lach je hier om. Je hebt al veel adviesen gehad, waar eigenlijk niet zoveel aan toe te voegen is.
Wat erg belangrijk is, dat is dat je de latten in dit geval de berghouten in de juiste vorm krijgt. Als je plankje de zelfde vorm heeft als het schip dan plak je het er zonder probleem op.
Ik buig al mijn planken met een electrische planken buiger (in iedere modelwinkel te koop) en krijg ze daarmee in iedere denkbare vorm.
Eén van de voordelen is dat je je hout maar een paar minuten hoeft te weken in water, dus het hout hoeft niet persé door en door nat te zijn. meestal is het al droog als je klaar bent met buigen. En droog hout lijmt beter dan vochtig of nat hout.
Wat ook belangrijk is, om niet teveel lijm te gebruiken. Hoe meer lijm hoe langer de droogtijd!
Je boot ziet er bijzonder goed uit op de foto's, mag je trots op zijn!
 
Hey iedereen,

bedankt voor de tips. Mja misschien ben ik nog wel een redelijk jonge hond in die zin. Mijn zen-level moet nog wat hoger :) Tot hier vond ik het echt heerlijk om aan te werken, maar die verrekte latjes aan de zijkant vond ik echt een letterlijke afknapper :) Misschien is het werk hierna weer leuker ? :)
 
Natuurlijk wordt het straks weer leuker.
Iedereen weet nog dat ik zelf ook enorm heb lopen vloeken en sakkeren op mijn berghouten, en die zijn 3x8 mm!!!
Gewoon even wat andere kleine onderdelen maken tussendoor.
Dat helpt;)
 
Ok heb inderdaad even wat anders gedaan: alle mast onderdelen gemaakt. Deze zijn van licht gekleurd hout, ik zie bij veel schepen dat deze bijna zwart zijn. Moet ik ze eerst schilderen voordat ik er touwen rond wikkel?
 
Ik gebruik de kleurlakken van Ceta Bever, is in vele soorten en houtkleuren te verkrijgen.
 
Ik gebruik de kleurlakken van Ceta Bever

Ik tot nu toe ook naar tevredenheid, voornamelijk teak. Maar pas wilde ik mahonie hebben, en dat was een afknapper. Ik weet dat mahonie een wat rode glans kan hebben, maar dit was veel te rood. In combinatie met echte mahonie latten die ik had liggen geen gezicht!!
Ik heb nu Rambo gehaald om te kijken of dat beter lukt (nog geen resultaat).

Groet,

Ad
 
ok bedankt voor de tips over de beits, morgen maar eens langs de gamma :) iets anders hebben ze hier ook niet.

even wat voortgang pics;

full


full


ben de masten aan het maken, dat flapje achter aan het schip om mee te sturen (weet niet hoe de heet).. berghouten verder afwerken, ringen op het dek geplaatst. Nu maar eens uitzoeken hoe zeilen en al die touwen werkt. Aan de beschrijving in de handleiding heb ik heel weinig zie ik al :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben zo snel geen foto´s van de ramen tegengekomen, maar er is een replica van de pinta gebouwd. Als je op pinta replica zoekt, kan je heel wat foto´s vinden die van pas kunnen komen.
 
Klopt het dat die beitsen altijd zijdeglans zijn? Wil eigenlijk een zo mat mogelijke finish

Op terpentinebasis (alkydverf) is meestal zijglans of eiglans, zelfs de variant in mat, als die al te krijgen is, lijkt zijdeglans als die droog is.
Als je op waterbasis werkt (acrylverf) kun je wel mat krijgen, maar pas op, sommige beitsen slaan uit met een waas.
Ik ben zelf net bezig met foto's van effecten met olie, zal ze direct op m'n verslag plaatsen.
 
Beits

full


full


Hier 2 fotos van het schip met 1 laag beits. Heb na een test plankje gemaakt te hebben met 3 verchillende beitsen gekozen voor Rambo Palisander 773. De andere mogelijkheden waren Gamma eigen merk, zag daarbij vrijwel geen verschil met onbewerkte kleur, en Ebben, wat naar het zwarte toeging en veel nerf kleur gaf.

Het is een stuk donkerder geworden dan op mn test plank. Heb het daarna nog licht terug op geschuurd, wat een verweerde oude look geeft. Niet helemaal wat ik voor ogen had maar misschien wel mooi. In iedergeval zit de beits er nu op en die krijg ik er niet meer af :) Mijn vriendin vind zowieso het onbewerkte hout het mooiste. Tis inderdaad erg lastig om dit beetje leuk te krijgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top