INSPIRA bouwproject gestart!

Folie

Voor al degene die dit draadje volgen; de nieuwe folie zit in een doos en is onderweg van Oracover Duitsland naar Goirle!
Perfecte service vanuit Oracover, waarover later meer.
Dus binnenkort komen de laatste bouwverslagen weer op het MB forum.

groet.
Piet G.
 
Bouwverslag Inspira deel 50

10-2-2014 Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
We hadden wat problemen met het folieën. De geblokte folie hadden we op de onderzijde van de vleugel gezet en toen we een week later alles wilden afwerken zat de folie los.
Na eerst contact te hebben opgenomen met de modelbouwwinkel werden we al snel in contact gebracht met dhr. Lanitz, de fabrikant van Orastick.
We hebben wat resten folie naar hem opgestuurd en alles bleek ok te zijn.
Wat ging er dan fout!
De Orastick mag niet warmer als ca. 80 graden Celcius worden verwarmd.
Als je een hogere temperatuur gebruikt, krimp de folie en trek hij de lijm uit het balsa en zit alles los! Dit probleem is bij een donker kleur, zoals wij gebruiken, erger dan bij wit!
Evens gaf dhr. Lanitz aan, dat je alles goed moet aandruk met een viltachtig product wat hun ook kunnen leveren. En dit van binnen naar buiten.
Uit coulance heeft dhr. Lanitz ons gratis voorzien van nieuwe Orastick producten, inclusief de aandrukplaat! Dit verdient een pluim, wat een service !

Dus wij hebben een temperatuur meter op de kop getikt en zijn gaan meten en hebben de strijkbout ingesteld op 80 graden Celecius.
Zie onderstaande foto’s.
937JJampPG.jpg

938JJampPG.jpg


Ook de stickers zijn klaar!
Zie onderstaand foto.
939JJampPG.jpg


Dinsdag gaan we weer aan het folieën!
Foto’s hiervan volgen.
 
Laatst bewerkt:
Orastick

Piet,
Waarom heb je gekozen voor Orastick en niet gewoon voor Oracover? Ik gebruik ook wel eens Orastick maar alleen voor biesjes en letters etc.

Zie ook http://www.modelbouwforum.nl/forums/algemeen-modelvliegen/55688-oracover-contra-orastick.html

Hoi Arjan,

Al heel veel jaren gebruik ik Orastick (wit) voor ingedekte vleugels. Ik vind dit perfect werken! Je folied je vleugels alsof je er een grote sticker op plakt.
En, de keuze voor de blokjes folie is er alleen in Orastick, dus ......
We gaan het gewoon weer opnieuw proberen!
Trouwens, je link naar Oracover versa Orastick geeft precies aan waar ons probleem zat!

groet,
Piet
 
Bouwverslag Inspira deel 51

23-2-2014 Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
Afgelopen dinsdag één vleugel in de nieuwe folie gezet! We hebben vooraf een proef gemaakt. Een deel voor gelijmd en een deel en zonder. ( op los stukje balsa )
Zonder voor lijmen viel meteen af, dus alles wat geblokt moet zijn, eerst voor gelijmd en laten drogen. Daarna alles ( een vleugel natuurlijk ) weer opnieuw gefolied en gewacht tot zaterdag! We werden er niet vrolijk van, een deel zat wéér los!
We hebben maar besloten om wéér alles eraf te halen en de vleugels geheel wit te folieën.
Hierna gaan we de geblokte folie er als een stikker opplakken.
Na veel gedoe hopen we nu een goed oplossing te hebben gevonden.
De eerste vleugeldelen zijn nu weer wit gefolied. Hieruit moeten de remkleppen nog worden uitgesneden. We hebben de folie ongeveer 3 mm recht en links op de remklep ingesneden en losgemaakt. Daarna de remkleppen omhoog gezet.
Met wat hulpstukjes en een smalle foliebout hebben we deze randjes om gefolied in de remklep. Daarna de bovenzijde van de remklep voorzien van folie.
Zie onderstaande foto’s.
943JJampPG.jpg

944JJampPG.jpg

947JJampPG.jpg

950JJampPG.jpg

951JJampPG.jpg

952JJampPG.jpg


Nu we zeker weten dat deze folie er niet meer af gaat, hebben we de sticker “INSPIRA”erop gezet! De rust is nu weer een beetje terug! We hebben er alle twee weer zin in.
Zie onderstaande foto’s.
955JJampPG.jpg

956JJampPG.jpg

957JJampPG.jpg

959JJampPG.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bouwverslag Inspira deel 52

9-3-2014 Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
Folieën kost, als je het netjes wilt doen, heel veel tijd!
Vandaar dat de berichten op dit moment niet zo frequent zijn!
Maar we gaan gewoon door.
Zie onderstaande foto’s.
963JJampPG.jpg

964JJampPG.jpg

974JJampPG.jpg

971JJampPG.jpg


Ook de op een na laatste aankoop hebben we binnen, de regelaar!
Ook hier hopen we een juiste keuze te hebben gemaakt voor een Hacker regelaar bij een Hacker motor.
Zie onderstaande foto.
976JJampPG.jpg


Als laatste aankoop is de lipo aan de beurt. De 6 cellen lipo gaan we pas bestellen als we weten wat het gewicht mag /moet worden i.v.m. het zwaartepunt.
We hebben n.l. liever meer Ah. als lood in ons model!

Als we de rolroeren in de folie hebben gaan we deze voorzien van een siliconen scharnier!
Later hierover meer!!
 
Laatst bewerkt:
Bouwverslag Inspira deel 53

30-3-2014 Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
Recent hebben we op internet gezien dat de siliconen scharnier gemaakt werd met siliconen Wacker E42. Zelf heb ik ervaring met de E41.
Dus hebben we eerst proeven gemaakt op de vleugeltippen van een overleden Climaxx.
De E43 is stroperiger als de E41. De E41 vloeit beter in de V van het scharnierpunt.
Zie onderstaande foto’s.
977JJampPG.jpg

978JJampPG.jpg

979JJampPG.jpg

980JJampPG.jpg


We gaan dus voor de E41!
Eerst de beide zijden waar het scharnier moet hechten, lichtjes opgeschuurd met K600 waterproof schuurpapier en gereinigd. Daarna het rolroer ca. 1,5 mm afstand op de vleugellijst, met tape vastgezet. Toen deze vleugel op de rand van de tafel gelegd zodat we hem konden openen.
Aan deze zijde de siliconen E41 erin gespoten en daarna de vleugel vlak op de tafel gelegd.
Hierop zware gewichten gelegd zodat we zeker zijn dat de bovenzijde van de rolroer / vleugel gelijk liggen!
Zie onderstaande foto’s.
982JJampPG.jpg

983JJampPG.jpg

987JJampPG.jpg

990JJampPG.jpg


Voordeel van dit scharnier; sterk, 500 % rek. Zakt nooit uit op de hoeken.
Hieronder een foto van het eind resultaat!
988JJampPG.jpg


Nu nog aan de onderzijde de geblokte folie aanbrengen!
We hebben er voor gekozen om deze aan te brengen als een sticker.
Handige tip: “ gebruik 2 stukjes tape om het papier van de folie te verwijderen! “
Ook deze klus is weer geklaard!
Zie onderstaande foto’s.
991JJampPG.jpg

992JJampPG.jpg

993JJampPG.jpg

994JJampPG.jpg


Ook de romp zit in de witte lak!
Alle apparatuur kan er weer terug worden ingebouwd.
Een model is nu bijna klaar en de 2e kist moet alleen nog aan de onder zijde voorzien worden van de geblokte stickers.
We gaan gestaag verder en houden de trouwe volgers op de hoogte!
Zie onderstaande foto.
996JJampPG.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo Piet en Jos,
Het ziet er weer geweldig uit maar ik kom even terug op de silicone scharnieren, dit ziet er echt geweldig uit en heb een tube E41 besteld bij een bedrijf in Zoetermeer.
Ik ga gewoon aan de gang en met een paar proef scharnieren maken zie ik vanzelf wat het resultaat is, en anders kan ik nog even mailen.
Maar de toestellen zijn bijna klaar denk ik en de maiden flight zullen jullie denk ik wel lekker samen doen, groot gelijk, maar wel filmen hoor....
Nou ik zie de berichten op het forum wel te gemoed....
Groeten Hans van Kempen
 
Dat verwarmen heeft weinig zin. Je brengt zo weinig aan, dat dat binnen 1 seconde alweer is afgekoeld. Je hebt het over een rups van 1,5x1 mm (oid.) over de lengte van het rolroer. Tegen de tijd dat je het hebt aangebracht en de tube hebt neergelegd is het al netzo koud als de vleugel en roer zelf.

Mijn werkwijze:
- 1 positioneer het roer provisorisch met 2 stukjes schilderstape.
- mbv. 2 stukjes triplex maak ik een scharnierspleet van 1 à 1,5 mm
- dan plak ik de scharnierspleet aan de kant van het schernier dicht (vanaf de kant van de roerspleet kijk ik dus tegen de kleefkant van de tape aan)
- ik neem een injectiespuitje (zonder naald), in het piefje waar de naald op moet schuur/vijl ik rondom een gleuf, krimpkousje er omheen (5-10 mm langer dan het piefje), en met de föhn krimpen. Je hebt nu een mooie 'naald' met een binnendiameter van 0,5 à 1mm.
- spuitje vullen met E41 (3 ml is genoeg voor 50 cm)
- nu de siliconen in roerspleet aanbrengen. Let op duwend! niet slepend, anders krijg je luchtbellen tussen de siliconen en de tape.
- je mag hiervoor het roer over de tape best wat open scharnieren
- met de bolle kop van een lucifer evt. teveel siliconen verwijderen, en gelijkmatig verdelen (dit is het moeilijkste onderdeel, niet de dik en niet de dun, dikker dan 1 mm is te dik, wordt het scharnier snel erg stug)
-als laatste het scharnier een keer (bijna) dicht scharnieren (druk je de siliconen omhoog) en weer open. Zo krijg je een mooi groot hechtingsvlak aan de zijkantenen een mooie ronde overgang.
- vleugel 12 uur wegleggen met de tape aan de onderkant.
- voorzichtig de tape verwijderen. Niet haaks van de vleugel aftrekken maar omklappen en over de vleugel wegtrekken (de tape maakt een hoek van 180 graden).
- let erop dat vleugel en scharnier aan de scharnierkant in elkaars vlak liggen.

- siliconen hecht het best op gladde (!!!) oppervlakken. Niet schuren dus.
- is het mislukt. He kan opnieuw. Siliconen kun je met een doek met (ruim) wasbezine verwijderen. Wel belachelijk goed poesten, met steeds een schone!! doek. Je mag spiwegelend in een lamp geen zweempje meer zien (en dan voor de zekerheid nog een keer).
 
Nog nooit langer gedaan, ook wel eens na 8 uurtjes slapen, oké misschien 10 uurtjes incl. ontbijt in het weekend. Nog nooit iets gemold omdat het niet uitgehard was, wel omdat de laag te dun was (0,1mm of zoiets).

Het is zo'n dunne rups, en schilders-tape sluit niet af. De luchtvochtigheid kan er van 2 kanten bij. Wel binnen, in huis, daar is het warmer ...
 
Bouwverslag Inspira deel 54

13-4-2014 Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
De 2e romp is nu ook in de hoogglans lak gespoten en het 1e model is zo goed als vlieg klaar!
Zie onderstaande foto’s.
997JJampPG.jpg

1002JJampPG.jpg

1003JJampPG.jpg


Het 1e model hebben we uitgewogen op het zwaartepunt en we hebben besloten om accupakketten te bestellen van 6 cellen / 8000 Mah. Gewicht ca. 1100 gram.
Hierdoor hoeft er niet zoveel lood meer bij en zal het totale vlieggewicht op ca. 6,5 kg komen!
Het lood moet natuurlijk zover mogelijk vóór in de kist komen. Hiervoor hebben we een malletje gemaakt van vurenhout en hiervan een afdruk gemaakt in vochtig zand. Het afgewogen lood gesmolten en in deze afdruk gegoten. Hierdoor past het lood precies op de plaats die wij willen.
Zie onderstaande foto’s.
1004JJampPG.jpg

1005JJampPG.jpg

1007JJampPG.jpg

1008JJampPG.jpg

1009JJampPG.jpg

1011JJampPG.jpg


De lipos zijn ondertussen binnen en het model hangt nu perfect in balans. ( Wat een pakketten!!!!)
Bij model één moet alleen de instelhoek nog worden gecontroleerd en nog 2 stikkers op de romp worden geplakt en dan …………is de 1e Inspira vliegklaar!
Zaterdag ook voor de 1e keer de motor laten lopen met propeller, eerst uiteraard rustig laten draaien maar wat een mooi geluid zo’n Hacker op “stationair “ toerental! En toen even vol gas. Wat een beest, je adem wordt afgesneden alsof je op een motorfiets zit! Die gaan we zeker NIET volgas weggooien! Kan mijn maat niet vasthouden!
We houden jullie op de hoogte.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top