Afbraak en opbouw HF408 Elke

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Marion van der Berg, 3 okt 2018.

  1. Marion van der Berg

    Marion van der Berg

    Lid geworden:
    14 feb 2018
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Boornbergum
    Een tijd geleden heb ik een half gebouwd model gekregen.
    Deze stond een tijdje in de kast (fantastisch resultaat van stof en n mooie plek waar een spin zijn maaltijden bij elkaar scharrelde). Uiteindelijk uit de kast gevist, ik bleef me fascineren over t feit dat ik bleef denken "hij klopt niet". Vervolgens hier op het forum geplaatst. Het bleek te gaan om een HF408 Elke (Graupner). Het origineel vind ik veel mooier dan wat de eerste bouwer ervan heeft geprobeerd te maken.
    Zodoende het plan; volledig afbreken, nieuw opbouwen.

    Mijn vorige project afgerond, dat model is verkast naar boven. De tekeningen liggen klaar (dankzij een lid van dit forum), een instructieboekje in Duitsland gevonden (deze nog vertalen), de Elke staat beneden op de tafel...

    Tijd om de het Plan van Aanpak te maken en met dit model aan de slag te gaan!

    Opbouwende tips/ideeen/inspiratie zijn welkom.

    Mijn intentie is om de Elke diverse rc functies te geven; o.a. anker, visnetten etc
    Een plan hiervoor is er nog niet. 20181003_124607.jpeg
     
    MarcT en Bert V vinden dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Marion, Welkom op het Forum. Best een interessant schip, waar je een hoop kanten mee op kunt. Beetje leesvoer, is helaas wel Duits. Succes ermee. Maar misschien heb ik de links al eens eerder gepost. Dubbel genaaid, houdt beter moet je maar denken. HF staat voor Hamburg - Finkenwerder. Wat Scheveningen is voor Den Haag, is Finkenwerder voor Hamburg. Wel een uitdaging om anker en visnetten bedienbaar te maken. Maar daarover is veel op het internet te vinden. Gr. Klaas.
    https://de.wikipedia.org/wiki/Kriegsfischkutter
    https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Kriegsfischkutter
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Hallo Marion,
    Een lief scheepje en ik zag in Gorinchem dat je al aardig op weg was met het afbreken, heeel voorzichtig alle lijm verbindingen los maken.

    Succes verder.

    Groet,
    Mathieu
     
  4. Marion van der Berg

    Marion van der Berg

    Lid geworden:
    14 feb 2018
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Boornbergum
    cdee4ecf-2966-4b60-9136-6592c1d5dd8a.jpg b1d358da-9135-4e8c-b6fa-1684c3fa255b.jpg

    Modelbouwdag 6 oktober in Gorinchem, was onze eerste keer op een beurs te staan. Jongens wat hebben we het gezellig gehad! Een warm welkom kregen we toen we wat rustig richting hal liepen.. Her en der stonden de modellen ons tegemoet te schijnen; wat een prachtig werk stond er! We hadden beiden niet het gevoel tussen deze doorgewinterde modelbouwers thuis te horen. Een gevoel dat na dat warme welkom al deels werd omgezet.
    Met een bak koffie zaten we ons eerst even te verbazen, onze buren aan alle kanten waren ontzettend belangstellend en voor we het wisten moesten we echt rap aan de slag om ons werk neer te zetten (oeps...) Ontzettend gezellig met iedereen gekletst die belangstelling had, interessante tips gekregen voor de afbraak en opbouw van de Elke.
    Naast dat we schorre kelen hebben gekregen van het vele praten (en nee, dit is niet overdreven hahaha) is het afbreken van de Elke ook begonnen. Een aardig eind kunnen komen, maar bewust de dame deels in tact gelaten ivm oog op verhoogde kwetsbaarheid tijdens vervoer terug naar huis.

    Beetje bij beetje een beetje verder wordt het motto, niets overhaasten; een weekje meer of minder maakt niet uit immers om het gewenste resultaat te krijgen.
     
    MarcT en Bert V vinden dit leuk.
  5. Marion van der Berg

    Marion van der Berg

    Lid geworden:
    14 feb 2018
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Boornbergum
    IMG_3161.JPG IMG_3162.JPG
    Vorige week thuis rustig verder gegaan met de afbraak. Mast is er eindelijk af (was een tikkeltje een uitdaging). Er voor gekozen om de mast eerst door te vijlen (merkte dat de romp erg kwetsbaar is en om te voorkomen dat door wrikken aan de mast hier beschadigingen gaan ontstaan aan het ene onderdeel dat ik dolgraag origineel wil behouden). Nadat het deel boven het dek en onder het dek was verwijderd moest het restdeel nog uit het dek worden verwijderd. Dit uiteindelijk gedaan met een föhn (als vrouw zijnde heb je nog wel eens praktische dingen zo blijkt) en een kleine schroevendraaier.

    Tijdens het verwijderen van het roerblad is helaas de romp wel beschadigd. Enige kleine hoekjes brokkelde mee af.
    Dit bevestigde alleen maar meer mijn vermoeden dat de romp mijn grootste zorg is om te kunnen bewaren.
    Dusdanig zelfs dat ik er misschien ‘noodgedwongen’ voor moet kiezen om het dek er wel op te laten liggen zodat breken van de romp kan worden voorkomen.

    Naar aanleiding hiervan contact opgenomen met Graupner, aangezien ik nergens een datum tegen kwam. Zij wisten mij te vertellen dat dit model uit 1969 afkomstig is.
    Als ik in de spiegel kijk, zie ik geen jong meisje meer. Met mijn 30 winters jong hebben we die fase een beetje gehad zullen we maar zeggen. Gezien de leeftijd van dit model; 49 winters, plak ik op dit model het label ‘midlifecrisis’! -even ter zijde; mensen die deze doorgewinterde leeftijd hebben overmeesterd hoeven zich niet aangesproken te voelen dus :)

    De mensen die mij een beetje kennen weten dat ik veel respect heb voor ‘belegen’ dingen. Dit spoort mij alleen maar meer aan om er iets moois van te maken wat de leeftijd beschermd. -even ter zijde; ik maak van de steven van een mahonie houten 16m2, origineel gebouwd door Wester, Grou in 1950 nu een wijnkast (rest van de boot was verrot).

    Vanavond een dikke duik nemen in het instructieboekje om inzage te krijgen hoe het origineel bedoeld is.

    Beetje bij beetje wordt de Elke een beetje wat het had moeten zijn.

    Ps; en aan het brainstormen over extra en/ of andere manieren om de romp te conserveren. Het zou erg jammer zijn wanneer ik uren, bloed, zweet en tranen in dit model steek en het zou bij de eerste beste testvaart zinken ivm een gebroken romp..
     
    MarcT en sjouke vinden dit leuk.
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja Marion, Het is wat met die oude modellen. Zelf heb ik in 1976 van Graupner de Bugsier 3 gebouwd en 2 jaar later de TÕN 12. De ABS rompen zijn inderdaad dun en week. Een Billingboat model van begin 80-er jaren idem dito. Meestal gaat het bij wat grotere belasting stuk op de plaatsen waar er is gelijmd. Dus op de overgang naar hard en zacht. Als het dek er helemaal uit wil (zonder beschadiging aan de romp), dan zou je de romp kunnen versterken met een laag glasweefsel met epoxy. Maar als de romp verder gaaf is en geen craquelé vertoont is het denk ik niet nodig. De afgebrokkelde randen, waar de roerhak in de romp gelijmd zat, zijn goed te repareren. Nieuwe roerhak pas maken, in de romp steken en dan binnen en buitenkant afsmeren met 2K-lijm. Kombi Power van Bison leent zich daar goed voor. Kun je zelfs kleinere kiertjes en putjes mee vullen/plamuren. Houdt de componenten voor het mengen goed gescheiden. Blootgesteld aan de lucht wil de harder uitharden. Dus na gebruik tuitje en vooral schroefdraad van de tube schoon maken. Zorg bij het lijmen van onderdele in of aan de romp dat er wat draagvlak is. Eventueel met een paar extra spantjes. Gebruik om te lijmen aan het ABS geen lijm zoals UHU hart. Die lost het ABS deels op, waardoor het vervormt. Succes verder met de Elke en de wijnkast. Gr. Klaas.
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Hallo Marion, als ik het zo zie zou ik het dek lekker laten zitten.
    De liggende delen in de romp voorzichtig proberen te verwijderen; dat zou redelijk simpel moeten kunnen. Daarna als "mal" gebruiken om nieuwe te maken.
    Daarna de romp aan de binnenzijde zo goed als mogelijk schoonmaken en licht schuren.
    Voorzichtigheid blijft geboden; na zoveel jaren is de weekmaker in het plastic deels opgelost en wordt het plastic bros en kwetsbaar.
    Daarna zou ik de romp aan de binnenzijde inderdaad versterken met glasvezel en epoxy. Spantjes, roerhak en liggende delen voor de RC in de romp mee lamineren.

    Het dek licht schuren, zodat de tekeningen nog zichtbaar blijven.

    Houd er rekening mee dat de moderne RC-componenten lichter en kleiner zijn dan het spul uit vroeger tijd.
    Wellicht moet je dus ballasten om het model goed op de waterlijn te krijgen.
    Zorg dat je weet hoe zwaar je RC-apparatuur, accu, motor enz enz is. Meten is weten, dat scheelt verrassingen bij de eerste tewaterlating.
    Heel veel succes met deze oude dame.
     
  8. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi Marion, leuk je in Gorichem gesproken te hebben en ik kreeg daar al vrij snel de indruk dat het met die oude dame - zoals Roel dat zojuist al noemde - straks weer helemaal goed gaat komen.
    Met mijn oude dame - "the Old Lady" heb ik enkele jaren geleden ook wat probleempjes gehad en moesten er daarna eveneens de nodige reparaties aan - met name de kunststof (ABS) romp - uitgevoerd worden.
    Repareren van kunststof in die vorm en mate was destijds voor mij nog vrij nieuw en heb daarom toen een reparatie- / renovatieverslag hier op het Forum gestart.
    Met behulp en de vele adviezen van mede forumers leerde ik al snel dat er meerdere methodes van kunststof reparaties mogelijk zijn, maar welke bij jou of je model het beste past moet je aan de hand van deze adviezen en je gevoel zelf bepalen.

    Van Klaas en Roel heb je inmiddels al een aantal goede adviezen gekregen maar misschien zit er voor jou in mijn verslag ook nog iets tussen waar je wat mee kunt?
    Hier het linkje naar het betreffende verslag: Brand aan boord van de Old Lady en hoe nu verder? Het is best een aardige hap om het allemaal te lezen, maar misschien kan je er eens doorheen bladeren en kijken waar je aandacht blijft hangen.
    Groet en succes, Bert
     
  9. Marion van der Berg

    Marion van der Berg

    Lid geworden:
    14 feb 2018
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Boornbergum
    Hi Bert,
    Was leuk elkaar gesproken te hebben!
    Ik zal deze week rustig alles doorlezen. Heb het vermoeden dat ik er best nuttige dingen uit kan halen waar ik dankbaar gebruik van zal maken.
    Blijft een uitdaging om zoiets op de juiste manier te doen zodat het origineel nog in ere blijft.
    Groetjes,
    Marion
     
  10. Marion van der Berg

    Marion van der Berg

    Lid geworden:
    14 feb 2018
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Boornbergum
    Update; nog steeds de bouwinstructies aan het vertalen.
    Zodoende wel meer inzicht in het idee achter de constructie.
    Heb alleen de dinsdagavond om bezig te zijn met de modelbouw. Hard gaat het daarom niet, maar wel met plezier!
     
  11. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Dat is toch precies waar het om gaat :p.
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Modelbouw die 'hard' gaat, levert meestal niet het gewenste resultaat op...
    (ervaringsdeskundige) :confused:
     
  13. Marion van der Berg

    Marion van der Berg

    Lid geworden:
    14 feb 2018
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Boornbergum
    En zo loopt t toch weer anders dan gedacht!

    Op marktplaats had ik de zoekfunctie al een tijd geleden aangezet op de Elke. Tot op heden nul resultaten. Tot op heden dus... Want opeens kreeg ik de melding dat er wat werd aangeboden. En ja, dat kon ik niet laten lopen. Zeker niet omdat het een volledige kit betrof! Gisteren de deal gesloten met meneer uit Maarssen, vandaag het pakket binnen!
    De doos staat al vol op ‘mijn’ deel van de werktafel, de meeste onderdelen hebben hun plekje gevonden; klaar om verwerkt te worden. De romp geïnspecteerd en het dek er af gehaald. En nu weer de papieren in duiken..!
    De tekeningen zijn helaas aangevreten, onbruikbaar geworden omdat ze nu erg kwetsbaar zijn met openvouwen. Geeft niets, een set tekeningen had ik al gelukkig. De omschrijving van het RC gedeelte had ik nog niet. Nu is dit bij deze boot niet het moeilijkste deel, echter ben ik toch van plan her en der wat meer radiografisch te laten functioneren dan standaard. Welkom is deze omschrijving zeker. De originele verpakkingen zijn erbij aanwezig, net als de bon, een exemplaar van een oude ‘ Hobby Bulletin’ met daarin een korte omschrijving van het bouwen van de Elke, een oude prijslijst en een folder. Heerlijk!! Met een kop thee erbij door deze oude paperassen sneupen!
    Van de week maar op jacht naar geschikte verf, de eerste verlichting, de romp verstevigen en druk met het verder vertalen van de bouwinstructies. Vrijdagmiddag lekker te shoppen met moeders (ook een modelbotenbouwer). Waar de meeste vrouwen thee leuten en schoenen kopen, gaan wij een glaasje wijn doen en modelbouwwinkels in het noorden afstruinen!
    - Moet zeggen dat ik niet weet welke uitgaven goedkoper zijn overigens... IMG_3217.JPG
     
    sjouke, Bert V en MarcT vinden dit leuk.
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Marion,

    Even iets triviaals, dat me op de foto opviel, als het noppenschuim op je stander van de 'deugdelijke' audio kwaliteit is, is er niks aan de hand, die blijft heel lang heel.
    Is het echter de bouwmarkt variant, die valt relatief rap uit elkaar (onder invloed van het licht nog sneller dan opgesloten in een luidsprekerbox) en begint daarbij ook te kleven, ontzetten irritant als je na verloop van tijd je boot van de stander moet loswrikken en daarbij stukken schuim aan je verf hebt hangen...

    Groeten, Jan.
     
  15. Marion van der Berg

    Marion van der Berg

    Lid geworden:
    14 feb 2018
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Boornbergum
    Hallo Jan,

    Goed oog voor detail! Leuk dat je t ziet en aangeeft
    Dit is inderdaad deugdelijk audio schuim. En afkomstig uit de professionele sector.
    De bok waar de romp op ligt is niet goed gemaakt/gezaagd destijds en moet dan ook vervangen worden.
    Ter bescherming van de romp denk ik zelf erover om rubber te gaan gebruiken.
    Al heb ik nog meer van dit schuim op voorraad liggen.
    Wat gebruik je zelf?

    Groetjes
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Marion,

    Als de stander een goede pasvorm heeft zijn een paar strookjes tochtstrip voldoende om de lak te beschermen.
    Ook hier weer een goede versie gebruiken die niet onder in vloed van de omgeving uit elkaar valt en gaat kleven.

    Rubber gaat ook, maar test hier vooraf of het rubber niet afgeeft op je verf (been there, done that, got the strepen overdwars...).

    Groeten, Jan.
     
  17. Marion van der Berg

    Marion van der Berg

    Lid geworden:
    14 feb 2018
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Boornbergum
    Bok is gemaakt van n triplex plaatje met scherpe/afgebroken randen en geen goede pasvorm voor de romp. Zal daarom een nieuwe moeten maken.
    Mijn voorkeur gaat zelf uit naar rubber, ivm transport. Blijft het model net wat fijner liggen op de bok i.p.v. te gaan schuiven. Moet tzt nog een kist omheen, deze wil ik aan de binnenkant wel bekleden met audio schuim ter bescherming. Maar de kist is van latere zorg, bok zou wel fijn zijn om op eerder termijn gerealiseerd te hebben.

    Leuk dat je mee denkt! Van elkaars fouten kun je leren op deze manier

    Zo heb ik de juiste tape voor het afplakken weten te waarderen (iets met harde les na t volledig verprutsen met verven..)

    Groetjes,
    Marion
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Marion, Maak de bok waarop het schip komt te staan niet te dun. Dan is er wat draagvlak waar de romp op steunt. Hieronder een foto van een 42 jaar Graupner model. Kan me niet meer herinneren of het dikkere multiplex voor de bok in de bouwdoos zat. Dacht dat het alleen een tekening was. Het is 12 mm dik met een paar vuren latten ertussen en een 4-tal hoekjes voor het verband. Op de strook waar de romp op rust heb ik dunne rubber tochtstrip geplakt. Je zou ook een strook uit een binnenband van een fiets kunnen knippen. Ja, ik ben van de zuunege, maar dat is Groningers eigen. Succes ermee! Gr. Klaas.

    2014 0526_095252.jpg
     
  19. Marion van der Berg

    Marion van der Berg

    Lid geworden:
    14 feb 2018
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Boornbergum
    Hahahaha als Fries herken ik t 'zuunege', praktisch ingesteld in dat opzicht.
    Mijn insteek is inderdaad een degelijke bok om de romp zo goed mogelijk te ondersteunen.
    Met oog op de aanpassingen die ik wil doorvoeren, zal er ook het een en ander veranderen aan gewichtverdeling en overweeg ik zelfs een soort mal te maken. Maar goed, ook afhankelijk van alle inspiratie en ideeen die ik hier op doe.

    Mooie bok trouwens! Ziet er stevig uit
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Even bij de bouwmarkt in de afvalbak neuzen wil wel eens helpen. De fietsenmaker keek wel een beetje vreemd toen ik om een lekke band met een Frans ventiel vroeg. In mijn laatste scheepje heb ik daar de doorvoer van de roerkoning van gemaakt. Maar koop ook wel eens iets waar de man aan verdient. En je staat verstelt wat je zoal tegenkomt wat bruikbaar is voor je hobby. Zorg ervoor dat je de steunen waar het schip op rust zoveel mogelijk in het model van de romp schuurt. Mijn 9+ KG Smit Finland staat op een bok uit 8 mm perspex plaat, verbonden met 2 stukken RVS rond. Om de twee platen waar de romp op staat zou je ook rondhout kunnen nemen en dat door gaten steken/lijmen. Allemaal een beetje laten rijpen. Staan er in je tekening geen contouren voor de (romp)vorm van de bok? Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina