Amati Sexy Lady Riva Type Launch

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door reinaart, 9 mei 2016.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Laatst bewerkt: 1 jun 2016
  2. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Laatst bewerkt: 1 jun 2016
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Arjan, De regelaar kan wel een excellent start up hebben, maar ik vrees dat jouw motor minder geschikt is voor een soepele en langzame aanloop. Zelf heb ik weinig ervaring (maar een1200 KV motortje) en die start ook pas bij half gas. Is dan wel terug te regelen, maar op geen stukken na zo goed als een borstelmotor. Voor zover ik op het Forum heb gelezen, hoe hoger KV, hoe minder goede eigenschappen in het laag toeren gebied. Misschien dat een expert uit kan leggen waarom. Gr. Klaas.
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Piept en kreunt? Timing niet goed! programmeerkaart er bij, geeft een hoop afstelcomfort. Met de zender is het een hoop gepiel.
    Verder zal de motor ook iets weerstand op de flexibele schroefas hebben. Weet niet of dat zelfsmerend is met water of olie gesmeerd. Ervaringen internationaal nazoeken. Vast meer bekend op fora, navorsen me dunkt.
    Startup van een brushless is idd anders dan van een brushed. Draai zelf kv = 1.000 brushless in mijn modelboot, wel met een planetaire kast er tussen, en daardoor kunnen de props stapvoets draaien wat eigenlijk geen zin heeft om dat bij die snelheid er eigenlijk geen stuwkracht word afgegeven. Zou ook met kv = 1200 kunnen. De boel loopt werkelijk zijdezacht en soepel.
    Heel hoog kv geeft met minder magneten en wikkeling minder souplesse. 14 magneten zou probleemloos moeten werken. Bij e-Heli's zie je vaak 10 polig, vliegend op een constant toerental, en ook weer met een reductie er tussen. Dus geen direct-drive systems.
    Binnenloper brushless 2 tot 6 polen. Dan merk je echt dat stapvoets draaien niet mogelijk is. Maar voor een modelvliegtuig is dat niet zo heel erg. De 6 polige binnenmotor draai ik ook op reductie voor verbeterde vliegtijden...

    Gr Bas
    De BB is wel bedoeld om op volle toeren te draaien. De regelaar lijkt me riant met 90A.
    De mosfetts zullen minder op hun lazer krijgen... Terug regelen betekent weerstand opbouwen. Daarmee wordt de regelaar warm. Terug regelen betekent dat de motor korte stroompulsjes krijgt aangeleverd.

    Ron van Someren is de e-man die dat allemaal zorgvuldig kan uitleggen... meer actief op het vliegforumdeel...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2016
  5. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt heren, zo te horen zit gezapig cruisen er dus niet in met deze outboard :), jammer eigenlijk. Bas, ik heb alle verschillende timing opties die de programmeer kaart biedt al geprobeerd en het piepen/ kreunen bij het opstarten met relatief weinig "gas" blijft.

    Groet,

    Arjan
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    In een "gewone" elektromotor met koolborstels zitten een aantal permanente magneten. Ook zit er een anker in dat kan draaien en wat voorzien is van spoelen die elektromagneten vormen als er stroom door loopt. Wanneer je spanning op de koolborstels zet zal er dus stroom door een spoel van het anker gaan lopen. Dat anker wordt daardoor magnetisch, het wordt bijvoorbeeld een magnetische noordpool. Die wordt door de dichtstbij zijnde magnetische zuidpool van de permanente magneten aan getrokken dus gaat het anker draaien. Doordat het anker verdraait zal de aansluiting van de spoel ook verdraaien waardoor de koolborstel op de volgende aansluiting komt. Daardoor wordt de volgende spoel een magnetische noordpool die op zijn beurt weer wordt aangetrokken door de permanente magneet. Omdat door de koolborstels steeds overschakelen naar de volgende spoel zal de noordpool van het anker nooit bij de zuidpool van de permanente magneten komen en blijft de motor draaien.
    Als je de spanning omkeert zal de spoel van het anker een magnetische zuidpool worden en niet meer aangetrokken worden maar juist afgestoten. Het resultaat is dat de motor de andere kant op gaat draaien maar verder is de werking precies hetzelfde.

    Een borstelloze motor werkt eigenlijk op hetzelfde principe maar zijn er geen koolborstels die voor het omschakelen zorgen, dat doet de regelaar.
    Via twee draden wordt stroom door een spoel gestuurd die daardoor magnetisch wordt. Stel het wordt weer een noordpool. Die zal dan door de dichtstbij zijnde zuidpool worden aangetrokken dus verdraaid het anker een stukje. Als er dan verder niets gebeurt zal de motor daar stil blijven staan. De regelaar schakelt echter de stroom naar de spoel uit en naar de volgende spoel in. Het anker verdraaid weer een stukje en weer moet de regelaar overschakelen. Dat overschakelen moet dus steeds op precies het juiste moment gebeuren anders zal de motor niet gaan draaien of blijven draaien. Hoe "weet" de regelaar nu wanneer hij om moet schakelen? Omdat er steeds maar twee draden worden gebruikt is er steeds één over waar "niets" mee gedaan wordt. Nu dat klopt niet want de regelaar gebruikt deze draad om te meten in welke positie het anker zich bevindt. Zo "weet" de microprocessor in de regelaar precies wanneer hij de stroom naar de volgende spoel moet overschakelen. Als de motor sneller gaat draaien zal er sneller overgeschakeld worden en omgekeerd natuurlijk. Wil je de motor de andere kant op laten draaien dan moet je twee van de drie draden omwisselen. Welke twee maakt niet uit, de stroom door de spoelen wordt daardoor omgekeerd dus zal hij de andere kant op draaien.

    Bij het opstarten "weet" de regelaar nog niet hoe de stand van de rotor in de motor is dus ook niet in welke volgorde er omgeschakeld moet worden. Daarom zoekt de regelaar heel even om te bepalen in welke volgorde er overgeschakeld moet worden om de motor de juiste richting op te laten draaien.
    Een ander probleem is dat er een minimaal toerental nodig is om een voldoende hoge spanning in de niet gebruikte wikkeling op te wekken zodat de regelaar die kan meten. Heel langzaam kan zo'n borstelloze motor dus niet draaien.
    Er zijn wel borstelloze motoren die heel langzaam kunnen draaien en niet hoeven te "zoeken" bij het opstarten. Dat zijn motoren met sensoren die de positie van de rotor doorgeven aan de regelaar. Daar is dus ook een speciale regelaar voor nodig! Het grootste nadeel is wel dat dit allemaal duurder is en dat je ook meer draden naar de motor nodig hebt. Je hebt dan drie sensoren nodig wat betekend dat je minimaal vijf extra draden naar de motor nodig hebt. Dit mogen wel heel dunne draadjes zijn.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wederom prima uitleg Ernst!

    Iets van piepjes en kraakjes heb ik ook wel in de aandrijfunits. Geluid komt er wel uit. ook al is het niet het geluid van een ongedempte 2-takt methanol knetterbrommer. :) Met de timing heb ik ook moeten spelen. Had ik ook nog een twee regelaars die niet gelijk tijdig motoren aanvuurden... en hoe dat nu weer op te lossen? Kan altijd erger :eek:

    Kan je niet eens wat plaatjes plaatsen van de ontmantelde BB? Zou niet weten hoe het gevalletje in elkaar steekt.

    Weet niet welk vaargedrag je wenst. Is niet bepaald een model om complex mee te moeten manoeuveren door Neerlands sloten en vaarten en vennen, type schip niet naar.

    Moet het hard gaan? Speedboat immers? of moet het slechts spelevarend... 12 km/h max? Dan zou ik tussen motor en as een planetaire maxon reductie 3:1 aanbrengen, en een motor met iets hoger kv dan 1.000. Die Maxon kastjes zijn zeer compact en stil en slijtvast. En een grotere schoef... als dat allemaal gaat passen... geeft een nette stuwdruk af. Dan komt er iets van souplesse in het geheel. EN niet te vergeten... onder een bepaald toerental levert een propeller amper stuwdruk... gebeurt er gewoonweg niets. Zeker bij speedprops. Die gaan beter werken als je scheepje op snelheid vaart.
    Met reductie En dan kan je met een kleinere accu langer varen. Maar het vraagt wat handvaardigheid om het allemaal in elkaar te knutselen.

    Dus hoe steekt die BB unit in elkaar?
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2016
  8. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hartelijk dank voor je uitleg Ernst, dit is een verhaal dat zelfs ik, met mijn zeer gebrekkige elektro kennis, kan volgen. Bas ook weer hartelijk dank voor het meedenken. Een maximale snelheid van een kilometer of 20 lijkt me hard genoeg maar ik zal eerst eens gaan varen met de huidige set up. Ik zal later wel een uitgebreide reeks foto's van het gedemonteerde motortje maken (heb het ding helemaal uit elkaar gehad maar hij is nu weer helemaal gemonteerd).Het is zondag vaardag van de lokale vaargroep en hoop het bootje dan te kunnen testen. Ik heb intussen gaten geboord voor de stuurstangen maar de hevel -uitslag is nu nog te groot voor de servo. Ben nu in de weer om die uitslag te verkleinen.

    Groet,

    Arjan
     
  9. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Afgelopen zondag een testvaart gemaakt. Startup van het motortje blijft “hoekig”, d.w.z. je moet meteen een dot gas geven voordat ie gaat draaien en dat laatste onder luid protest (geluiden alsof ie terminaal vastloopt). Bij veel toeren verscheen er een hoge fontein in het kielzog, die mij achteraf doet denken dat ik het motortje te veel achterover gekanteld heb waardoor de achterkant van de (onderzijde van) de trimplaat samen met de waterkoeling scoop dermate veel drag veroorzaakt dat ie gaat spuiten. Zal het motortje de volgende keer dan ook verder voorover zetten. Bij hoog toerental krijg ik ook af en toe de indruk dat de schroef als een dolle ronddraait zonder te “pakken”, dus misschien beter een grotere of drieblad prop of misschien toch ook te veel turbulentie veroorzaakt door de eerder genoemde motorstand ?


    Ben niet voluit gegaan met het gas omdat ik nog geen koeling voor de ESC en ook geen schroef borging geregeld had. De koeling van het motortje (de scoop achterop) werkt zo te zien prima, tenminste er spuit een flinke straal water uit de koeluitlaat tijdens de vaart. Ik denk dat het wat dat betreft ook mogelijk is om deze motor scoop te gebruiken voor de koeling van de ESC. Esthetisch is dit misschien wat minder fraai zo’n slang die van het motortje de "bun" (als dat de juiste term is) in gaat.


    Bij sturen loopt de vaart enorm terug, ik weet niet of dit gebruikelijk is bij outboard motortjes. Scherp sturen doet ie ook niet echt en ik wil dan ook proberen om de stuuruitslag te vergroten, dat betekent dat ik de stuurstangen op een losse draaihevel moet monteren en niet rechtstreeks op de servoarm zoals nu het geval is. Achteruit varen is problematisch vanwege de hoekige startup, ik merkte dat ie bij een dot gas (ondanks dat ik het reverse vermogen op 50% had ingesteld) meteen water schept. Gelukkig bleef het bij een ondergelopen bun en was het water niet de romp zelf ingestroomd. Snelheidsrecords ga je overigens met dit bootje niet breken, daar is ie simpelweg te zwaar voor. Voor mij is dat geen enkel probleem, de door mij gewenste maximum snelheid van 20 km zal ie wel halen.


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2016
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Maak eens een filmpje van het vaarbeeld? De plaatjes zijn in ieder geval mooi... te mooi... voor je ervaringen :)

    Drieblad gaat meer stroom trekken. Wellicht dat de prop minder goed werkt omdat deze dicht op de schacht zit? Meeste speedprops en de best presterende, zijn bij deze afmetingen de tweeblads.
    Je zou eigenlijk een stroom meting moeten doen. Dat er veel frictie in de kromme aandrijfas zit. Immer een flexibele. En die moet mogelijk regelmatig gesmeerd worden met een dunne olie. Is het oppervlaktewater niet blij mee natuurlijk.

    Flexibele assen vinden het ook niet fijn om in de achteruit te worden gezet. Dan werkt de wikkeling van verenstaal zich los, en kan het vast slaan. Staat vast meer over in het speedbotendeel van het forum.

    Motorstand? Zou ik mee experimenteren. Zelf denk ik eerder achterover?
    Zou eigenlijk haaks op de denkbeeldige horizon moeten staan als je full-speed geeft.
    Volgas bij nul snelheid zal je prop caviteren, ofwel damp slaan. Ideaal om slagroom mee te kloppen (als dompelaartje in je koffie)

    Gr Bas
     
  11. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hartelijk dank maar weer voor je suggesties Bas, die zal ik zeker in het achterhoofd houden bij mijn volgende proefvaart. Ik hoop dan ook een filmpje te kunnen maken. Over smering en oppervlaktewater verontreiniging gesproken. Er zit een smeernippel bovenop de achterzijde van het motortje. Ik heb hier een verticaal siliconen slangetje van 4 cm op gezet en dat gevuld met slaolie .... Enig idee of slaolie en olijfolie voldoende smering leveren voor een aslager ? Het smeerkanaal staat niet in verbinding met de flexas en die schijnt ieder kwartier ingevet te moeten worden.

    Groet,

    Arjan
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geen slaolie gebruiken... is wel biologisch maar net zo erg voor het milieu en gewoon een slechte smeerolie.

    De oliesoorten (uitgezonderd castor) zoals die in modelbrandstoffen gebruikt worden laten over het algemeen nagenoeg geen olievlekken, en wat je ziet lost behoorlijk snel op.

    Inderdaad, met een flex as NIET achteruit varen....

    Voor wat betreft de schroefwerking: ik kan niet op je eerdere foto's zien hoe hoog de motor hangt, maar normaliter moet je voor een ondergedompelde schroef de motor zodanig plaatsen dat de trimplaat op dezelfde hoogte zit als de rompbodem.
    In het ideale geval is dan bij hoge snelheden de bovenkant van de trimplaat droog, en de onderkant nat, als je begrijpt wat ik bedoel.
     
  13. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt Brutus, ik begrijp wat je bedoelt. Ik weet nu zeker dat de trimplaat niet voldoende horizontaal stond en ik de motorstand moet wijzigen.De trimplaat was te veel naar onder gericht en dat zal ongetwijfeld de fontein in het kielzog veroorzaakt hebben. De slaolie zal ik in het vervolg maar gebruiken waar die voor bestemd is ;).

    Groet,

    Arjan
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Arjan,

    Ik heb de 120A versie van deze regelaar getest aan de buitenloper in mijn M.A.S. en daar was het opstartgedrag redelijk tot goed.
    Ik moest inderdaad met wat méér gas starten en kon vervolgens het toerental terugnemen zonder dat de motor onregelmatig ging lopen.
    Veel langzamer dan wandelpas kon ik niet varen, maar dat ligt ook aan het feit dat ik op 4S vaar en er een 58 mm tweeblad met hoge spoed onder hangt...
    Hier het bouwverslag tot nu toe: http://www.modelbouwforum.nl/threads/motoscafo-anti-sommergibile.152176/
    Hier een kort filmpje zodat je een indruk kunt krijgen van hoe langzaam je kunt varen met zo'n grote prop met hoge spoed:

    De regelaar die hier gebruikt is, is niet de regelaar van Flycolor (die had ik toen nog niet), maar een 100A ICE van Sunshine ESC, die regelt onderin mooier dan de 120A Flycolor..

    Zoals je in het bouwverslag kunt lezen, is het mogelijk om behoorlijk lang te varen zonder waterkoeling, maar mét waterkoeling wordt de boel nooit meer dan handwarm.
    Met name het langdurig langzaam varen zorgt voor warmteontwikkeling in de regelaar, waterkoeling is dus wel fijn.

    Hoe méér polen je motor heeft, hoe beter het regelgedrag op lage toeren.
    Ook zou ik een prop monteren met een lage spoed, zodat veel toeren niet gelijk een uitbarsting van snelheid tot gevolg heeft, met een prop met minder spoed wordt je regelbereik groter.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2016
  15. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hallo Jan, hartelijk dank voor je suggesties. Ik ga zeker een andere prop proberen, ik moet nog even kijken wat er zou passen op de as.Ik ga ook zeker de ESC koelen omdat ik toch graag ook wat langzamer vaar. Met mijn huidige setup kan ik overigens ook best goed langzaam varen als ik maar voldoende terugregel.. Mooie boot heb je gemaakt ! Heb zelf indertijd een 1/35 M.A.S. gekocht voor rc conversie maar dat werd me te ingewikkeld en te kwetsbaar (roer/besturing) op die schaal. Je moet toch wel goede ogen hebben (en veel vertrouwen in je bereik) want je laat je boot behoorlijk ver varen voordat je een u-bocht maakt :). Zo'n cam op je bootje is ook wel erg gaaf, wil ik mettertijd ook wel eens proberen.

    Groet,

    Arjan
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Een goede zender heeft een bereik van 1,5 tot 2 km? Daar zal het niet aan liggen?
    Maar die ogen? Pfoeh... heb ooit m'n bootje tot een stipje op het Hoornsemeer in Grongingen weggevaren. Dat was wel ver... En weer terug gestuurd... nog even een rondje om een zeilbootje... die amper wind had... vaartijd was toch meer dan een uur bij 12 km/h (telemetrie) :rolleyes:.
    Iets er mee opschieten doet het niet...met een camera er op wasj het een drone gewees'
    Maar een piep klein MASje? Wordt wat stabieler boven de 1 meter... en die van Jan gaat dan knalhard. Prachtig!
     
  17. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Er zijn toch wel een paar aardige filmpjes te vinden van 1/35 Motoscafi, het blijft natuurlijk behelpen op die schaal en ze blijven vreselijk kwetsbaar.





    Groet,

    Arjan
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    :) Maar elk model is kwetsbaar... De Italeri zijn uit zuiver styreen 'spuitgegoten'... en dat is niet heel sterk en hitte bestendig... maar ieder model dient met behoedzaamheid te worden gehandteerd immers?
    De boot van Jan kan echt op open water worden uitgezet. Dat maakt het wel heel leuk.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat lijkt me héél stug, Bas....
    Zuiver styreen is een vloeistof bij kamertemperatuur....
    En Styreen in een mal laten polymeriseren lukt alleen onder toevoeging van een hele hoop gas (butaan als ik me niet vergis) om de temperatuur in toom te houden. Het resultaat is dan piepschuim.
    Ik ken geen proces wat een "massief" polystyreen oplevert, eigenlijk....
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Oi! Hoehoepppps... 'slip of the hark'!
    Komt idd normaal, uit een kraantje na gisting op smaak te zijn gebracht in Pernis, en transport als vloeibaar over de weg... of per schip... etc
    Bedoelde popopo'lystyreen puhpuhplastic...:oops: Airfix happyness...
    Whoeha! Bas
     

Deel Deze Pagina