Austria 'Elefant' II

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Fotor, 20 nov 2013.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Voor het weekend heb ik 2 buizen in de romp gelijmd: de huls voor de vleugelverbinder en de huls voor de torsiepen. De huls van de vleugelverbinder is van hard karton dus kan simpel worden doorgezaagd.
    [​IMG]

    De andere huls is van metaal, dus hier is grover geschut nodig.
    [​IMG]

    Het afgezaagde uiteinde viel op de grond tussen allerlei zooi en rolde onder de kast tot aan de muur. Hoe doen die spullen dat toch altijd?? :mad:
    [​IMG]

    Afbramen op de slijpschijf. Dit machientje heb ik eens voor weinig op een jaarmarkt gekocht, ik ben er best wijs mee.
    [​IMG]

    De binnenkant ontbraam ik met een kleine ronde sleutelvijl.
    [​IMG]

    Tenslotte de boel met epoxy in de romp gelijmd.
    [​IMG]

    Vandaag ben ik verder gegaan met de webbings. Bij de meeste ribben staan ze, alleen de eerste en laatste paar ribben moeten nog even wachten tot de hulzen voor de verbinders zijn ingelijmd.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Er gaat best veel tijd zitten in het maken van de webbings. Eerst stukken maken die net te groot zijn, dan op breedte maken, op hoogte maken en tenslotte inlijmen. Ik ben wel een tijdje zoet geweest. Er stond een pot thee, maar halverwege het glas was de thee steeds koud. Een teken dat ik lekker bezig was!
    Haha, ook een mooie overview foto van mijn bouwhok!
    [​IMG]

    Het resultaat ziet er prima uit. De vleugel lijkt al een stuk stijver dan de vorige vleugel in dit stadium (voor zover ik me herinner, het is al wel een paar jaartjes geleden). De webbings zijn dubbel uitgevoerd tot net na de verstoorder, daarna wordt het enkel.
    [​IMG]

    Voor de verkasting van de vleugelverbinder ga ik mee in Johannes' gedachte. Gezien de strakke passing van de verbinder in de ribben denk ik dat het niet nodig is om de ruimte tussen de liggers en webbings op te vullen. De webbings worden 2x 1,5 mm.

    Voor het inlijmen van de wortelrib heb ik nog een stukje verdiept met de dremel voor een MPX-stekker-houder.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor het inlijmen van de wortelrib en de hulzen voor de vleugelverbinders hang ik de romp aan de vleugel om alles helemaal goed op elkaar uit te lijnen.
    [​IMG]

    De liggers steken nog een haartje uit buiten de wortelrib, die zaag ik straks goed af als de rib vast zit. Maar door die liggers kan ik de romp dus niet strak tegen de wortelrib plaatsen voor een goede uitlijning. Ik los dit op door 3 plankjes van gelijke dikte tussen de wortelrib van de vleugel en de wortelrib van de romp te plaatsen. Zo lijnt de boel toch goed uit.
    [​IMG]

    Nu de boel toch mooi opgelijnd ligt lijm ik ook de hulzen meteen vast. Het witte rondje is een Multiplex Multilock systeem om de vleugel aan de romp te locken.
    De UHU Endfest wordt sneller stroperig dan ik dacht, na verloop van tijd wordt het steeds lastiger om een nette rups lijm aan te brengen. Sowieso blijft epoxy altijd kliederzooi. Gelukkig zie je er straks niets meer van.
    [​IMG]

    Ook de huls aan de buitenzijde is ingelijmd.
    [​IMG]

    Dit was een productief dagje! Nu even :bier:
     
    flymax, Berrie, MikeMohawk en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Om te voorkomen dat de vleugelverbinder tegen de ribben kan stoten, en om te zorgen dat de verbinder mooi in het midden blijft, heb ik een blokje balsa uit de restantenbak tussen de liggers gelijmd. Weegt geen moer maar is wel effectief.
    [​IMG]

    Aan de tipzijde is hetzelfde trucje toegepast.
    [​IMG]

    Bij de dunne pen aan de achterzijde bij de vleugelwortel zitten geen liggers om iets tussen te lijmen, dus daar heb ik een rond stukje hout gemaakt dat precies in de huls past. Met zo'n zelfde stukje messing buis sla je makkelijk door een stuk balsa heen, het brokje balsa duw je uit de buis en dit kun je in de huls in de vleugel lijmen met wat epoxy.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Alle webbings zijn inmiddels aangebracht. De hulzen voor de vleugelverbinders zijn hiermee aan het zicht onttrokken.
    [​IMG]

    Doordat je hier en daar wat houtlijm wegveegt dat na het aandrukken uit de naden loopt komen je vingers vol met vellen opgedroogde lijm. Ik ben vast niet de enige die het heerlijk vindt om na het bouwen aan die velletjes te peuteren tot alles van je vingers verwijderd is.
    [​IMG]

    Onder de werkbank staat al heel lang een doosje met wat spulletjes voor de Elefant. Deze heb ik vandaag weer eens opengetrokken. Er blijken 4 prachtige Hyperion Atlas DS-095FMD vleugelservo's, 2 Savox SH-0255MG servo's voor de staart en een Hitec 645 voor de ontkoppelhaak in te zitten. Ook in de doos een magnetische switch / voltage regulator van Emcotec. Ik wist echt niet meer dat ik dat allemaal besteld had. Leuke verassing!
    [​IMG]

    De vleugelservo's passen prachtig op het servoplankje. Zal best over nagedacht zijn ;)
    [​IMG]
     
    vissermax vindt dit leuk.
  3. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Prachtig Raymond! En die houtlijm velletjes? Heerlijk, stiekem iets te veel gebruiken vind ik helemaal niet erg.
     
  4. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Altijd handig als je nog wat servos hebt liggen. Zeker als het goed spul is. Bouw ziet er goed uit, mijn handen jeuken om ook weer een oldtimer te gaan maken.

    Groeten, Maarten
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
    Fotor vindt dit leuk.
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    De hulpvoorlijst is aangebracht. Hierop wordt straks de beplanking vastgezet aan de voorzijde.
    De hulpvoorlijst wordt gemaakt van 5mm balsa. Uiteraard moeten ook hier eerst latten gemaakt worden van 1,5m lengte. Afschuinen dus en aan elkaar lijmen.
    [​IMG]

    Voor het lijmen van de voorlijst wordt de vleugel eerst goed op de tekening vastgezet, waarbij vooral belangrijk is dat de ligger mooi recht loopt. Er mag geen kronkel in zitten, anders wordt deze blijvend.
    [​IMG]

    Beetje houtlijm op de voorzijdes van de ribben en dan kan de voorlijst ertegen. Op enkele ribben speld ik de voorlijst vast om de hoogte van de voorlijst te fixeren.
    [​IMG]

    Bij de wortel en tip zet ik een accu tegen de voorlijst om hem goed tegen de ribben te drukken. De gewichten op de vleugel zorgen dat de ribben overal goed op de voetjes staan en dat er geen ongewenste twist in de vleugel komt.
    [​IMG]

    Ik heb niet genoeg accu's om de voorlijst over de hele spanwijdte tegen de ribben te drukken, dus dan moet je creatief zijn.
    [​IMG]

    Overzichtsplaatje
    [​IMG]

    Tijdens het bouwen heb ik meestal muziek opstaan. Gisterenavond was het 'Gare du Nord', heerlijke muziek voor tijdens het bouwen. Soms kan muziek flink afleiden, maar tijdens het bouwen kan ik er juist beter bij concentreren.
    [​IMG]

    Vanmorgen heb ik het eindresultaat kunnen bewonderen. Mooi om te voelen dat ook dit onderdeel weer bijdraagt aan de stevigheid, het geheel heeft duidelijk weer aan torsiestijfheid gewonnen (al is het daar niet voor bedoeld).
    [​IMG]

    Nog wat dingen afwerken en dan kan ik de onderzijde (die nu boven ligt) van dit vleugeldeel beplanken.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  6. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Dubbelpost....
     
  7. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    Ziet er nu al erg mooi uit !
    Wordt helemaal mooi als de vleugels voor het eerst op de romp mogen .
    En wat is ie dan groot!!
    Mooi bouwen zo, dat allemaal dank zij een goede voorbereiding en een geweldig "freespakketje"aan onderdelen.
    Blijf het draadje volgen.
     
    Fotor vindt dit leuk.
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
  9. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    :koud: Ziet er Gaaf uit Ray!!

    Voor de mooie rupsjes lijm, gebruik ik altijd deze spuitjes met een stukje krimpkous op het tuutje om in die :mad: hoekjes te komen.
    Koop je bij de apotheek voor een appel en een Ei!
    Haal dan gelijk wat injectienaalden voor op de secondelijm flesje

    [​IMG]
     
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    http://www.daxtrio.nl/injectiemateriaal.html
    Koop nooit die spuitjes met rubber 'zuiger' maar die andere. Die andere kun je ook nog schoonmaken, hergebruiken, langer laten liggen, ....
    Ik heb hier ook naalden gekocht.
    Kost 3x niks plus verzendkosten. Eenmalig bestellen is een leven lang voorraad.:D
    Als je goed Google-t vind je het wellicht nog goedkoper.
     
  11. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  12. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    De spuitjes die ik heb, hebben ook geen rubber. Kost geen drol bij de apotheek
     
    aurectar vindt dit leuk.
  13. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Als het vrijdag was had ik ook gereageerd, maar dan anders.
     
    aurectar, Lyckele en DirkSchipper vinden dit leuk.
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Als je goed zoekt kan het voor een kwart van de apotheek-prijs.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  15. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Ziet er goed uit.
     
  16. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    De hulpvoorlijst is eerst grof met een schaaf richting de juiste dikte gemaakt.
    [​IMG]

    Voor het schuren van de voorlijst plak ik een reep gewoon plakband over de ribben. Zo schuur je niet zo makkelijk een stukje van de ribben af. Bij de triplex ribben loopt het niet zo'n vaart, maar bij balsa ribben is het geen overbodige luxe.
    Dit is zo'n trucje dat ik eens in een ander bouwverslag heb gezien. Het lezen van andermans bouwverslagen kan soms heel leerzaam zijn!
    [​IMG]

    Na het schuren loopt de rand van de voorlijst mooi in lijn met de ribben.
    [​IMG]

    De webbings staken hier en daar een paar tiende mm boven de liggers uit, dus die zijn nabewerkt met een grove vijl.
    [​IMG]

    De beplanking wordt gemaakt van 1,5 mm balsa. De plankjes zijn maar 1 meter lang, en dit vleugeldeel bijna 1,5 meter. De plankjes moeten dus verlengd worden. Om de uiteinden van de plankjes af te schuinen voor een stevige verlijming heb ik het volgende gemaakt. Ik ben hier nog niet helemaal tevreden over, bij elk plankje schuur ik een stukje van de vuren 'mallen' af. Maar voor een klein aantal afschuiningen voldoet het redelijk.
    [​IMG]

    Na het aan elkaar lijmen van de plankjes zie je dat de 100x1000 mm niet altijd helemaal exact is.....
    [​IMG]

    Om in de breedte te gaan schuin ik de plankjes niet af, daar worden ze gewoon kops tegen elkaar gelijmd. Een afschuining over 1,5 meter constant maken zie ik mezelf niet voor elkaar krijgen. Bovendien worden de plankjes in de breedte minder belast dan in de lengte. Daarbij is het plankje dwars op de nerf al een stuk zwakker dan in de richting van de nerf.
    Bij kopse verlijmingen gebruik ik schilderstape. Dit breng ik eerst aan op één helft, dan kan je het tape wat uitrekken voordat je het op de tweede helft legt. Zo worden de beide helften mooi tegen elkaar getrokken. Door die trekkracht wil het geheel wel wat kromtrekken.
    [​IMG]

    Tijdens het drogen van de lijm moet het plankje dus tegen kromtrekken worden behoed.
    [​IMG]

    Het is nog een beetje puzzelen om de vorm van de tapse vleugel goed in de beplanking te maken.
    [​IMG]

    Maar uiteindelijk komt alles mooi in elkaar. Ook hier weer de truc met de schilderstape.
    [​IMG]

    Ik heb Lyckeles trucje met de krimpkous eens geprobeerd. Werkt heel aardig. Op de ribben kun je zo net iets mooier dunne rupsjes lijm trekken.
    [​IMG]

    De beplanking heb ik zojuist op de ribben gelijmd. Nog een heel klusje om al die ribben (en voorlijst en ligger) van lijm te voorzien.
    Zo ligt het nu te drogen.
    [​IMG]

    Bij de hulpvoorlijst wordt de beplanking goed tegen de ribben getrokken met lijmklemmen. Altijd een latje vuren of balsa tussen de lijmklem en het balsa, anders krijg je afdrukken van de lijmklem in het balsa. Daarbij drukt de lat nu ook tussen de lijmklemmen het hout nog aan. Aan de onderzijde van de lijmklem hoeft het in dit geval niet, omdat dat stuk van de hulpvoorlijst nu nog overmaats is.
    [​IMG]

    Ook bij de achterlijst trek ik de dunne uitlopers van de ribben goed tegen de beplanking. Zeker in het bereik van het rolroer is dat geen overbodige luxe, de achterste stukjes rib buigen makkelijk weg van de beplanking, wat voor een minder goede verbinding zorgt.
    [​IMG]

    Ik zit inmiddels al aan de 164 foto's in dit verslag :hammer:

    Ik ben benieuwd hoe het straks aanvoelt als ik alles weer loshaal!
     
    aurectar, Berrie en DirkSchipper vinden dit leuk.
  17. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Mooi schuurblok!
     
  18. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Op deze manier zou ik nooit de plankjes verlengen. Je krijgt hier een te uitgesproken overgang.
    Daar waar de twee plankjes op mekaar gelijmd zijn ! Bij het buigen van het plankje (het buigen va de vleugel) ontstaat een "piekbelasting" net naast het lijmvlak.
    Plankjes kun je prima verlengen door ze simpelweg onder een hoek van 30 of 45 graden af te snijden en weer aan mekaar te lijmen.

    [​IMG]
    [/QUOTE]
     
    aurectar vindt dit leuk.
  19. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Arno, je hebt helemaal gelijk. Volgens mij was het bij de vorige Elefant wel zo verlijmd. Dit zou ik ondertussen toch wel moeten weten :frustie:.
    Bij de volgende delen komt het goed!

    Mijn vakantie is trouwens weer afgelopen, straks voor het eerst in 3 weken weer aan het werk. Meteen een nachtje weg van huis (even zon proeven op de Kaapverdische Eilanden :cool:). Het bouwtempo gaat dus weer iets omlaag, maar ik probeer er wel gang in te houden.
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2015
  20. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Heb ook net besteld. Ben benieuwd, lijkt me geweldig werken! Dit is toch een perma-grit blok?
     
    Berrie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina