Aviomodelli VOR250 Vintage Glider

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door vissermax, 4 mrt 2013.

  1. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Vandaag een bouwdoos overgenomen van Jaap.
    Mijn eerste Vintage kist:D
    Kan dus alle hulp en info/advies gebruiken.
    [​IMG]

    Groet Martijn
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Graag wat meer info..... en foto's, dan wordt je vanzelf verder geholpen.
     
  3. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Aviomodelli VOR250

    Het enige dat ik er van weet is dat het van Italiaanse komaf is. De doos is als het goed is compleet dus met de bouwbeschrijving moet je een eind kunnen komen ;)

    In ieder geval; Veel plezier ermee!
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    vissermax ,om je rompje te spuiten lijkt t mij het beste omdat de romp van abs is er n kunstof primer van motip op te zetten voor de hechting en flexibeliteit :yes: en dan de gewenste kleur erop te gaan spuiten :wink:
     
  7. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Aviomodelli VOR250

    RC_Paul heeft een ABS discus 330 van Graupner heel erg mooi gekregen! Misschien kun je hem vragen hoe hij de spuitklus heeft geklaard. Het lijkt me inderdaad dat een primer noodzakelijk is. Echter vraag ik me af of het wel ABS is. Het voelde een beetje als dat Carrera spul!

    Jammer dat de foto zo klein is, maar het ziet er uit als een leuk schema!
     
  8. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    grotere foto's nu zichtbaar via link
     
  9. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ziet er inderdaad wel leuk uit man! Ook de rest van de foto's is interessant!
     
  10. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Vandaag begonnen met het uitzagen van de verschillende delen.
    De bouwdoos is mooi compleet.
    Volgens iemand bij ons op de club is de romp niet van ABS ,ik weer blij.
    Kan de romp straks in een mooi kleurtje spuiten.

    Groet Martijn
     
  11. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    mooi dan komen er strakjes ook mooie bouwfoto,s zeker :wink:
     
  12. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ik zit ook al op plaatjes te wachten :)
     
  13. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Grappig...
    Ik heb deze kist vroeger gehad.
    En dan spreek ik van 23 jaar geleden! ;)
    De opbouw was wel heel fragile, het was oppassen voor de romp bij de landing.
     
  14. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    @streetbiker Hoe starte jij deze kist?
    Slepen of met een startlijn?

    Weet jij hier nog wat meer info over?

    Groet Martijn
     
  15. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Zo we schieten lekker op met de VOR250.
    De vleugels zijn zo goed als klaar om te gaan foliën.
    Van de week met de romp bevestigingen beginnen.
    Moet nog servo's hebben voor hoogte ,richting en sleepkoppeling.
    Wat kan ik hier het beste voor gebruiken. Analoog of digitaal,metalen of kunstoftandwielen?
    Wat is de beste plek voor de sleepkoppeling?
    Wat kan ik voor voeding gebruiken?
    Dit is mijn eerste zelfbouwkist

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Hallo Martijn,
    Zoals je misschien hierboven in het draadje hebt gezien, heb ik ook zo'n VOR-250. Die is inmiddels op het uitbalanceren na vliegklaar. Zou jij eens op jouw tekening willen kijken waar het zwaartepunt hoort te liggen? Bij mij zit er een zwaartepuntsticker op geplakt, maar die zit zo ver naar achteren, dat ik dat niet vertrouw.

    Voor wat betreft je servo's en accu hoef je niet op gewicht te besparen, want bij mij moet er nog een flinke klont lood voorin om hem op een acceptabel zwaartepunt te krijgen. Zoveel zelfs dat ik overweeg om hem dan toch maar een electroneus te gaan geven.
     
  17. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Mooi, kekke kist, ga dit lekker volgen.

    Ik heb voor de edelweiss en eigenlijk alle kisten de afgelopen maanden deze servos van HK gebruikt. Digitaal en ze werken eigelijk perfect, genoeg stelkracht voor een kist als dit, en ze kosten bijna nix.

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=31551

    Nadeel van digitale servos vind ikzelf dat ze af en toe brommen...mgoed...das gewoon wennen.


    >>Wat is de beste plek voor de sleepkoppeling?

    Zoek ff hier op het forum, arjan plakte laatst een mooi plaatje in een draadje

    >>Wat kan ik voor voeding gebruiken?

    Gewoon een ubec van HK, 3 of 5 A oid


    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__4319__TURNIGY_3A_UBEC_w_Noise_Reduction.html

    Gewicht besparen is inderdaad geen doen, ik moest in de edelweiss 350 gram lood bijplussen in de neus, idem voor de zwevert van Mees. (en alles qua gewicht was al naar voren verplaatst.
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2013
  18. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    @hmeijdam, ik zal maandag effe kijken voor het zwaartepunt(tekening ligt op de club)
    Ligt inderdaad volgens mij vrij ver naar achteren.
    Plaats wat foto's van jou VOR250


    @Planck_Franck Wat gebruik je bij de zwever van Mees als voeding? Lipo of Nihm of .....


    Groet Martijn
     
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoi Martijn,
    Op al je vragen zijn 10 antwoorden mogelijk. Ik geef je d'r vast wat :)

    Mijn route: voor alles waar dat past en het gewicht geen probleem is gebruik ik analoge standaardservo's van een gerenomeerd merk. Voordelen analoog; minder stroomverbruik, goedkoper. Digitaal kan geen kwaad maar ik zie de voordelen niet. "Sterker" is vaak niet nodig, "nauwkeuriger" kan ik zelf niet merken, "sneller" is wat mij betreft op een zwever echt totale onzin, als ik kijk hoe snel (of eigenlijk langzaam) je de knuppels beweegt.
    Mijn toppers: Graupner C577 en Robbe FS100.
    Rolroerservo's neem ik meestal Hitec HS-82MG, zeker als het grote roeren zijn die grote klappen krijgen te verwerken (en dat is trouwens vaak met transport, niet eens tijdens het vliegen). Dan is MG wat minder snel kapot. Bij Kleinere roeren neem ik Dymond D-60 of Multiplex Tiny-S.
    Al de geneoemde servo's volstaan in zwevers tot een meter of 4, maar niet in de extreme ragbakken natuurlijk. Als je naar mijn vloot kijkt; ik heb nog nooit problemen gehad met bovengenoemde servo's.

    Sleepkoppeling neem ik altijd Graupner C5077 - of een vergelijkbare standaardservo van 35 tot 50Ncm


    In het puntje van de neus als je zo'n buisje gebruikt. Als je de sleufjes-methode gebruikt onderzijde romp, een centimeter of 10 vanaf het puntje van de neus. Ik merk zelf dat deze positie absoluut niet kritisch is zolang je het niet te extreem maakt.
    Zie ook http://www.flytobiggs.com/index.php?option=com_content&view=article&id=66:sleephaak&catid=39:tips&Itemid=60

    Ik ga al jaren voor eenvoudig en betrouwbaar. Gewone 4,8V AA NiMh accupakketjes van ongeveer 1700-2000mAh kun je een hele dag mee vliegen. Kosten van Robbe of Graupner ongeveer een tientje. Ik vervang ze standaard na 2 of 3 seizoenen.
    Grotere kisten voorzie ik van pakketten van 4 Sub-C cellen.

    Nou...en nu zullen de reacties komen. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren.

    Over sleepkoppelingen, je mag gerust een keer langs komen, kun je er verschillende zien en ideeën opdoen.
     
  20. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
    Lood voorin...

    @hmeijdam:

    Als ik de foto's van vissemax bekijk, heeft de VOR een massief balsa stabilo en idem kielvlak. Het gewicht hiervan kan behoorlijk oplopen.
    Je zou kunnen overwegen deze massieve delen te vervangen voor opgebouwde exemplaren. Mits goed geconstrueerd hoeft dit niet echt ten koste te gaan van de sterkte.
    Zou het zonde vinden om alleen vanwege het benodigde gewicht in de neus de zaag er in te zetten...

    M.v.g.

    Paul
     

Deel Deze Pagina