Bouwverslag EXTRA 300S "Toscano" (2,40 meter span) scratch build.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door corvl, 15 sep 2010.

  1. razor

    razor Guest

    wat een fuck zooi, hopelijk kun je gauw weer aan het werk, geen bao verzekering afgesloten?
     
  2. ultim@te

    ultim@te Guest

    verwijderd , was meer iets voor een pb .

    mvg
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 apr 2012
  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Vandaag eindelijk de moed verzameld om het toestel in de auto te plaatsen. Het weer zag er goed uit, totdat ik op het veldje kwam.... onweer, enorme wind .... het zag ernaar uit dat ik rechtsomkeer naar huis kon gaan.

    Toch maar ff een kop koffie gedronken en het weer begin ineens op te klaren.... tja , dat gebeurd nou eenmaal in de bergen.

    Toestel in elkaar gezet, getankt, en geprobeerd te starten. Ik was blij dat Razor de gouden tip gaf om een handschoen te maken met silicone ( ik heb er nog beukenhout strippen aan toegevoegd) anders had ik op z'n minst een blauwe vinger gehad... of erger. Ik weet niet wat er gebeurde, wellicht was ik te traag om m'n hand weg te halen.. ik weet het niet, er zat in ieder geval een kerf in het hout :-/

    2e poging liep de motor meteen goed. Afstandstest gedaan.... nog een keer alles gecontroleerd en ja... geen excuus meer om af te haken. Behalve dan de harde en vooral turbulente wind tussen de bergen :-/

    Start ging goed, uitslagen nog iets te groot , wat rondjes gevlogen trimmen hoefde bijna niet. Motor had maar weinig response op het gas vanaf midden naar vol gas. De landing tja... hij is heel aan de grond gekomen, het leek goed te gaan , maar opeens besloot hij toch weer half om het luchtruim te verkiezen, een doorstart met een toestel dat ik niet ken , met een motor dat ik nog minder ken..... hmmm... toch de landing maar doorgezet. Geen schade... nou ja . De gele afdekkapjes van het landingsgestel zijn direkt al gescheurd :-( Jammer maar helaas.... wellicht in de toekomst nieuwe maken van glasvezel.

    Na deze eerste vlucht nog 3 andere vluchtjes gedaan van een kleine 10 minuten, wat expo op het gas gezet, meer expo op de uitslagen.

    Ik ben zeer tevree , het toestel vliegt super , kan erg langzaam vliegen, snel vliegen doet hij zeker niet.... want het vleugelprofiel is een ietsiepietsie te dik :eek:

    Volgende keer nog wat trimvluchten doen, wellicht het zwaartepunt een fractie naar achter . Enuh ... diesel ,meenemen om een mistgordijn aan te leggen :)
    Toerental van de motor kon ik helaas niet meten ... natuurlijk waren net de batterijen leeg ..... zal voor de volgende keer zijn.

    Hier een HD filmpje, door de flinke wind is het geluid niet om aan te horen en het beeld is niet om aan te zien omdat het met een fototoestel is gefilmd... hoogtijd voor een videocamera....:rolleyes:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Cor zou je een paar foto van je handschoen willen maken? Ik moet ook nog zoiets gaan maken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  5. razor

    razor Guest

    he cor!!! ziet er goed uit!!! gefeliciteerd
     
  6. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Gefeliciteerd Cor ! ik vind het netjes hoor voor de eerste vlucht :yes:
     
  7. D-J

    D-J

    Lid geworden:
    19 apr 2010
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Utrecht
    Gefeliciteerd met de maiden!!!
     
  8. ultim@te

    ultim@te Guest

    proficiat Cor ,
    aan het opstijgen is wel duidelijk te zien "EXPO !!!! :shock: " :D
    Verder netjes voor de maiden hoor ;) trouwens als je je kist daar op die berg tegen een boom aan knalt moet je je bergschoenen aantrekken om de boel te redden is het niet :shock:

    suc6 verder , ziet er vanaf hier iig goed uit .
    wat betreft je gasaanname , hoe heb je de hevel erop gezet ??
    je moet de servo in de nulstand zetten ( dus half gas ) en dan moet de hevel haaks op je servo staan , daarna moet de hevel aan de carb op half gas ook metde hevel haaks staan .
    hiertussen de gas stang , en dan kun je vanuit je zender vanuit het nulpunt de eindstanden invoeren naar gas dicht en vol gas .
    dan heb je de gascurve over je hele knuppel zitten en vliegt hiij niet met half gas op de zender al vol gas .
    daarom lijkt het nu of je na half gas niet veel over hebt omdat hij dan al vol gas vliegt .
    en het dikke vleugelprofiel , dit had ik ook al aangegeven , dat hij erg langzaam zou kunnen vliegen :D ik had niet verwacht da hij op vol gas ook niet zo snel zou zijn zoals je aangeeft .
    enuuuh , ben wel blij dat die plastic boutjes er uit waren in het landingsgestel , anders had dit filmpje een tragisch einde gehad .
    nogmaals gefeliciteerd met de maiden .;)
    spreek je later .

    mvg eric
     
  9. Gilbertdb

    Gilbertdb

    Lid geworden:
    1 feb 2008
    Berichten:
    10
    Hallo , Cor ,ziet er supper uit ,zeer mooi toestel en vliegt naar ik zie ook zeer goed , allez ,nu tijd maken voor het volgende toestel
     
  10. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Dank voor de felicitaties :)

    @Rwijnhof:
    [​IMG]

    @ Ultimate: Bij de volgende vluchten met meer expo ging het al vele malen beter. ( ook de wind die wat is gaan liggen heeft natuurlijk geholpen).
    Gas-aansluiting, ik zal er daalk eens naar kijken, ik weet niet meer precies hoe ik het heb gedaan , weet alleen nog dat ik er op heb zitten vloeken omdat de uitslag van de hevel op de carb zo klein was.

    Oh ja ... de nylon breekbouten .. daar ben ik ook erg blij om . Ik had het staartwieltje nog wel met nylon M4 bouten gedaan (vergeten te vervangen)... bij de eerste meters taxiën toen de staart wat omhoog kwam en de grond raakte knapte het al af ..... meteen vervangen door metalen bouten.

    @ Pa; Vliegt idd super , ondanks dat we zo hebben zitten sukkelen met het zwaartepunt uitrekenen en vleugelbuis verplaatsen :)
    Tijd maken voor de volgende..... altijd moeilijk ... maar de tekeningen van de Lavochkin komen vandaag aan :)

    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Oeps :-(

    Gisteren geweldig gevlogen , 5 vluchten in totaal. Ook de met de smoke-pomp wat getest, maar dat ging niet geweldig. Vandaag na wat tips uit het "grote smoke draadje" de pomp wat minder snel laten draaien en hij doet het nu super . Helaas van vandaag geen filmpje , wel wat foto's:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Een inschattingsfoutje :-(

    Vandaag stond de wind "verkeerd" en was redelijk hard voor ons veld en moest er worden geland uit de andere richting. Normaal geen probleem , maar omdat dit model nog erg nieuw voor mij is en ook zo groot, dacht ik dat hij veel dichterbij was en trager vloog..... Landingsgestel vloog er onderuit en ging door de vleugel heen ... had ik nou toch maar die breekbouten erin gelaten :rolleyes:

    Schade:
    *landingsgestel met plaat eraf
    *wielkappen gescheurd.
    *beide vleugelhelften wat ribben kapot
    *rechter stabilo ook een rib kapot
    *linker stabilo servo los
    *demper: uitlaatstukje verbogen.

    Ondanks een simpele "iets te harde landing" toch redelijk wat schade, maar niets wat met een paar avonden knutselen weer tot nieuwstaat geholpen kan worden.

    Het tuitje van de demper, hoe kan ik die het best terug buigen? koud, of verwarmen/ verhitten?

    Hier nog wel een filmpje van gisteren (zaterdag) inclusief wat smoke-testen en veel betere kwaliteit als het vorige filmpje (HD optie aanklikbaar).



    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    Zonde Cor, succes met herstellen in ieder geval.
     
  13. ultim@te

    ultim@te Guest

    Hoi Cor , das wel balen zeg :(
    gelukkig is hij niet total loss , anders was alles voor niets geweest .
    leuk te lezen dat je nog wat aan mijn grote smokedraadje hebt gehad :D
    ik hoop dat hij snel weer in orde is , maar das wel aan jou besteed denk ik .
    je hebt ook veel mazzel gehad , je prop is gelukkig nog heel .

    suc6
     
  14. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Oh ja hoor , no worries. Nog een paar uurtjes eraan werken en hij is weer als nieuw, alleen nog oracover erop en de wheelpants bevesigen.
     
  15. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    Mooie kist Cor. vliegt ook strak. balen van de schade, maar hij vliegt vast zo weer.
     
  16. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Dank je Pieteralje.

    De wielen in de wheelpants zaten niet geweldig vast. Ik had gewoon een lange M4 bout genomen en dmv van moeren het wiel in het midden gezet , en ook dmv moeren en deze bout de wheelpant aan het landingsgestel vastgezet. Omdat de M4 bout toch een stuk dunner was als de doorgang van het wiel zorgde dit voor redelijk wat trillingen, wat denk ik ook wel wat herrie maakte.

    In een ander draadje vroeg ik hoeze normaal bevestigd waren en iemand kwam met wat foto's en de bevestigings stukken. Om ze te bestellen en dan weer 1-2 weken te wachten .. hmmmm... Toen bedacht ik me opeens dat ik in een stoffige hoek ook nog een draaibank heb staan.

    Uurtje later had ik 2 assen precies op maat voor de wielen en de wheelpants :)
    [​IMG]

    Toestel is zo goed als vliegklaar , alleen nog de uitlaat ( die inmiddels weer rechtgebogen is) terugplaatsen en landingsgestel vastschroeven.

    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. ultim@te

    ultim@te Guest

    leuk om te zien Cor ;)

    mvg eric
     
  19. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Vandaag errug veel geluk gehad, had bijna de capriolen van "Bill Hempel" moeten uithalen :-s

    Ik was m'n flatspins aan het oefenen , volgas ... ging lekker rap :)

    Een collega modelbouwer zei op een gegeven moment , je vleugel staat wat scheef , ik wilde het eerst niet geloven , want dan zou ik het wel merken tijdens het vliegen ..... toch maar effies een low pass gemaakt en hem maar direkt aan het dek gezet.

    Zo zag het eruit, zoals een Russische Ilyushin
    [​IMG]

    [​IMG]

    Het was nogal een ravage binnenin, de ribben waren doorgebroken , en de huls zat alleen nog vast aan de wortel rib :-s De vleugel heeft een flinke knik gemaakt , de huls was door de folie heen gekomen.
    [​IMG]

    Bouwfoutje??, te wild geweest? :)

    Na wat nadenken ben ik erachter gekomen wat er mis is gegaan , gedeeltelijke bouwfout. Vorige week had ik de aluminium buis wat te ver doorgeschoven en de vleugel iets te hard doorgedrukt. Aan het einde van de huls had ik een "stop" gemaakt die vastzat aan de rib. Dit is waarschijnlijk losgekomen door het doordrukken van de vleugel . De huls zat nu nog maar op 3 plekken vast, 20 cm..... over de vleugel..

    Kleine operatie en volgende week vliegt tie weer .... de andere vleugelhelft toch ook maar een kleine operatie geven :-0
    [​IMG]

    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Geluk bij een ongeluk Cor,
    als je door gevlogen had ,
    was er misschien helemaal geen kist meer over gebleven!
     

Deel Deze Pagina